Gjest Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Lar meg irritere over folk som mener at det er hyklersk å feire påske med påskeegg, fastelavn med fastelavnsris, jul osv når man ikke er kristen. Skikkelig "Aaaaaargh!!" fra meg, altså. Som om NOEN av disse tradisjonene opprinnelig var kristne.
prekæs Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 hehe. Og selv ler jeg meg skakk av de som hele tiden må vise til romertiden, vikingetiden osv for å ha en unnskyldning for å feire kristne høytider. Understreker. Man trenger vel ingen grunn for å feire...på den ene eller andre måten. Jeg mener. Bare man har det hyggelig:)
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Må innrømme at jeg koser meg veldig med påskeegg uten å tenke et øyeblikk på Gud eller Jesus... For meg er dette en tradisjon, noe vi har gjort siden jeg var liten. Og vi pynter med kyllinger og påskeliljer, noe jeg tviler på at det var mye av i bibelen. Jeg kan ikke forstå at det er så vanskelig for enkelte å godta at andre gjør ting av andre grunner enn dem... Skader det de kristne om jeg spiser påskeegget mitt?
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Påsken for meg = Hyttetur og snop HVORFOR vi har ferie er meg revnende likegyldig - samma om det er kristent eller eldre:) (At det er en ELDRE tradisjon gjør det jo tvert om enda teitere.. vi lever i 2009 nå og bør jaggu kunne kose oss på tur/hytte/hjemme uten å referere til noe flere tusen år tilbake)
Gjest Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Poenget er vel at det ikke er en måte som er den riktige, at alle har sine tradisjoner. Noen tenker sånn og noen tenker slik. Jeg feirer jul med min glede og barnlige lyst, med venner og familie. Det gjør vi hver 24. desember. Feirer ikke Jesu bursdag (som forøvrig vel er født på våren, hvis man skal pirke) og går ikke i kirken. Men det plager tydeligvis mange. "Hvorfor feirer du jul, da, du som ikke er kristen....?" "Du som er så for skille av kirke og stat, er du i mot at vi skal jobbe hele året også? Avskaffe alle helligdagene??" Nei, tenk. Er ikke det. Burde vel ikke være for mye å forlange at staten Norge klarer å klaske sammen noen offentlige helligdager vinter og vår, slik som nå, uten å ha en kirke å støtte seg til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå