Gå til innhold

"Det har jo gått bra med oss"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir litt oppgitt over denne typen argumentasjon. Samboeren min satt hele tiden usikret i bil da han var liten. Det har gått helt fint med han, men det var jo bare fordi de aldri krasjet. Ville aldri drømt om å sette barnet mitt usikret i bilen.

Det er alltid noen som kommer med "Det har gått bra med oss" og synes mødre som følger råd fra lege og HS er hysteriske. Det gjelder f. eks om man kan drikke alkohol under graviditet eller amming, når man begynner med grøt, når de får smake honning, når man snur barnesetet, hygiene i forhold til barn som ikke bør bli syke (som hjertebarn, barn med immunsvikt, premature osv), hvor lenge barnet får sove på rommet til foreldrene etc

Det er mange årsaker til at folk ikke kan følge de vanlige rådene. Alle barn er forskjellige og det må tas individuelle hensyn. De fleste har gode og velloverveide grunner. Det som ikke er grei er hvordan enkelte prøver å få andre mødre usikre og stemplet som hysteriske fordi de har mulighet og ønske om å følge disse rådene. Synes heller vi skal synes det er flott at de har mulighet til å følge anbefalingene.

Dagens lille hjertesukk fra meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er en dusteargumentasjon. Det er jo mange det ikke har gått bra med, men de er jo ikke her å kan fortelle om det.

Det samme gjelder når folk argumenterer om omsorg og oppdragelse. "Ja, jeg fikk ris på baken, og det gikk bra med meg" sier folk, men gjorde det egentlig det? Går det bra med deg bare fordi du har overlevd liksom? Man kan ha tatt skade av ting uten å helt se skaden selv..

Skrevet

hehe enig til en viss grad:) det jeg vet er farlig for ungen (honning,nøtter,bilsikring osv) passer jeg på. Du har de som faktisk er hysteriske. Som følger alt til punkt og prikke. Men det er hver sin sak. Selv drakk jeg alkohol (les: 1-2 glass vin) om ammet 1-2 time etterpå. Var ikke snakk om å drikke seg full.

Hehehehe dette minner meg om da mamma fortalte meg om bilsikring for 30-40 år siden da storebroren min (35år) var baby. Bilsetet hans ble hektet over baksetet uten noe som helst sikring og han hadde en sele over midja bare..hehe.Hadde hun kræsjet så hadde setet flydd av sted. Og da jeg var baby så skulle babyene ligge på magen, ikke ryggen for å forhindre krybbedød. Men som hun sier at det var nå sånn på den tiden. Gla vi har det sikrere og at vi vet mere nå:)

Skrevet

"Du har de som faktisk er hysteriske. Som følger alt til punkt og prikke"

Det er dette jeg mener. En mamma som følger rådene til punkt og prikke er ikke hysterisk. Hun følger bare råd som leger og HS gir fordi de mener dette er til barnas beste og i de fleste tilfeller har man god forskning på det også. Men for all del, rådene kan være gale, som det du nevner med å ligge på mangen, men det er en annen historie :)

HI

Skrevet

for all del! ringte og snakket med HS mange ganger jeg og mange gode råd:) folk er forskjellig og det er bra:) hadde alle vært like hadde det vært en kjedelig verden:)

Skrevet

Dette er som min mamma sier. Hun røykte med alle 3 barna. Vi fikk smake alkohol da vi var små, og hun og min far gikk fra hverandre da vi var 6, 11 og 15 år gamle. Men det har jo gått bra med dere sier hun.

Javisst. Lillebror har røykt masse hasj, røyker, eier ikke drikkekultur og sliter til tider med tunge tanker. Han er veldig overvektig. Jeg selv fant heldigvis mannen i mitt liv tidlig og vet ikke hvor jeg hadde vært uten han. Har slitt mye psykisk og sliter med vekta mi. Har fått en diagnose som gjør det vanskelig å bli gravid og slanke meg. Men etter 7 år venter vi nå første barn i mai. Veien har vært lang og vond. Har også klart å slutte å røyke. Storebror er eksnarkoman og sliter med masse tunge tanker. Han begynner endelig å få litt orden på seg selv 35 år gammel.

Vi begynte alle å feste i13-14 års alderen. Røyke og drikke. To gikk videre til stoff i ung alder.

Neida det har jo gått helt topp med oss. Vi har det bra, men tror mye slit og vondt kunne vært unngått.

Min mor valgte også å flytte til en type ho traff, som bodde 4 timer fra der vi bodde, og tvang lillebror med da han var 10. Jeg flyttet til min far og storebror ble parkert på hybel. Hun flyttet til han etter noen få måneder for hun kjente han fra før, men vi barna hadde aldri hørt om mannen før. Dette fikk vi tredd nedover hodet og måtte bare godta.

I de årene hun var singel og alene festet hun masse og dro masse folk med hjem på nachspiel.

Men hun mener fremdeles i dag at ikke hun kan lastes for noen av våre problemer. Javisst. Blir veldig sint når folk bruker den unnskyldningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...