Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Har en far som er pensjonist. Han ble enkemann for noen år tilbake, og er en person som ikke har så stor omgangskrets. Han sitter mye hjemme alene. Han har aldri vært en person som har drukket særlig mye. Det er ikke mange gangene under oppveksten jeg kan huske at min far har drukket. Min mor rørte ikke alkohol. Etter han ble alene vet jeg han har tatt seg et glass i ny og ne, men nå den siste tiden har jeg oppdaget at han er direkte full opptil flere ganger i uka i perioder. Jeg har god kontakt med min far, og ser og snakker med han ofte, så jeg legger godt merke til disse tingene. Men nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.. Vi har ikke et sånn forhold at jeg føler jeg kan sette meg ned og snakke om dette.. Noen som har et råd å komme med?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Utrolig vanskelig situasjon... Kan du kanskje tipse han om å bli med i en slags forening eller klubb hvor han kan få treffe andre mennesker - og kanskje en dame? (trenger ikke si akkurat det da... ) Min far ble også enkemann for noen år siden, etter ca ett år så meldte han seg inn i en forening som var kun for enker og enkemenn over en viss alder (50 tror jeg). Såvidt jeg skjønte var det mange flere damer enn menn i denne foreningen, de møttes til dans og sosiale aktiviteter, og det gikk ikke veldig lang tid før han begynte å date en dame (enke), og de er samboere idag. Nå var min far bare 54 da han ble enkemann, så han var jo fortsatt ung, men tror nok denne foreningen hjalp ham godt. Det hjalp nok også at han sang i et mannskor som han hadde vært med i i flere år før mamma døde, der hadde han liksom sin egen 'greie'. Aner ikke hva jeg ville gjort i din situasjon ellers, hadde også hatt veldig vanskelig for å snakke med han om problemet.. Lykke til hvertfall.
Gjest Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 her får du ta tak i deg selv og drite i at dere ikke har "et sånt forhold". Snakk med ham snarest. Ikke går rundt noen grøt og vær direkte. Si alt du vet og at han ikke trenger å forsvare seg eller nekte. Si så at kanskje han kan bo hos dere et par uker og at du kan hjelpe ham med å bli med på noen aktiviteter. Finnes det et seniorsenter som arrangerer ting? Sett deg selv til side litt nå, dette kan fort gå veldig, veldig galt. Hvis han nekter og er lengre inn i alkoholismen enn du visste så får du true med alt du har. nekte ham å se barnebarna osv. Harde skyts er det eneste som funker. Ledighet er roten til alt ondt! Fanken det stemmer!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Min pappa har drukket gjennom hele min oppvekst, jeg forstår at det er vanskelig å snakke med en far om slikt. Heldigvis er min mor og far fortsatt gift i dag. Han er vel hva jeg vil kalle en "helgedranker". Har aldri forsømt jobb, men det har gått veldig utover meg og min søster. Vi har snakket med han og problemene er bedre i dag enn det de var og jeg skal ikke skrive så mye mer enn det. Prøv heller å finne ut hva som er grunnen til at han drikker, ønsker han dette? Det tor jeg ikke, kanskje han er deprimert over å ha mistet sin livspartner. Det er ikke lett for alle å takle. Enig med innlegget over også. Kanskje hjelpe han litt på veien slik at han kan finne tilbake til glden over livet. Lykke til.
Gjest Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 (og jeg uttaler meg som "spesialist". Min far er tørrlagt alkoholiker)
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Min far er nesten "tørr", fortsetter han, kommer det til å ta livet av han. Ikke alkoholden alene, men som en tilleggsfaktor pga av mye sykdom. Hilsen anonym over.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 Ta kontakt med hjemmesykepleien der du bor, de kan sette inn psykriatisk sykepleier som kan gå og ta en vurdering. Kanskje din far er deprimert og bare trenger noen rundt seg. Har sett flere tilfeller av der den som er igjen begynner å drikke, jeg har jobbet i hjemmesykepleien i 15 år. Så dette er noe hjemmesykepleien vil ha kjennskap til, bedre og prøve å få i gang et opplegg så tidlig som mulig for din far. Psyk sykepl, vil også kunne informere om hvilke tilbud det finnes rundt i kommunen som kunne være av interesse\hjelp for din far. Hadde din far (som min) drukket hele sitt liv, ville jeg ikke anbefalt dette. Men kanskje din far bare trenger nye impulser og et lite dytt i rompa. Mvh Spes.hj.pl
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #8 Skrevet 24. februar 2009 Høres ut som om han kjeder seg. I og med at det har begynt i det siste, vil jeg tro problemet lett kan fikses med utvidet nettverk og sosial kontakt med andre mennesker. Evt. en aktivitet eller interesse han kan dyrke, få litt mening inn i hverdagen. Kun basert på dette innlegget da, kjenner jo ikke resten av historien. Hilsen sosionom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå