Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Nå er Mia midt i trassalderen og alle utfordringer det medfølger. Hun har frem til nå vært veldig rolig, men de dagene er tydeligvis over. Hun skriker og fekter med hele kroppen til hun får gjennomslag (det er vel helt vanlig vil jeg tro) men det som er verre er at hun har begynt å slå, og spesielt meg. Er det noen av deres små som gjør det? Det går mest ut over meg, det virker som om hun slår for å kunne gi meg en klem og si unnskyld etterpå. Det er ikke noe hyggelig, jeg prøver å si at det ikke er greit og at mamma får vondt, men hun blåser en lang marsj i det. Andre som har erfaringer med dette eller er hun usedvanlig slem? :-/
marihøne ♀07 ♀09 Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Hvis Mathea ikke får det som hun vil, så slår hun meg. Hvis pappan sier nei, så begynner hun bare å hyle. Hvis det er jeg som sier nei, så slår hun. Vi har bare vært bastante å sagt nei hardt - det er ikke lov til å slå og det er ikke lov å røre den eller gjøre sånn. Deretter så har jeg bare gått fra henne og da har hun komt løpende etter. Så har jeg sagt at man skal ikke slå også sier hun som oftest nei. Deretter så repeterer jeg at det der er ikke lov. Hun er veldig ydmyk da, så da er hun med på at det ikke er lov og aksepterer det. Slåinga har faktisk gitt seg og det er veldig lenge siden hun har slått nå, men det kommer vel igjen. Hun er jo ikke 2 enda... hmm Når hun slår så ser jeg i ansiktet hennes at hun tester grenser. Hun gjør det liksom med et lurt smil for å teste meg. Det er jo så vanskelig å holde maska alvorlig da. Jeg tipper det blir mer trass når lillebror/søster kommer og skal okkupere mamma... Fikk forresten et godt tips ang hva gjør du når du skal amme og storesøster også vil være hos mamma.... Ta alltid med en bok eller la storesøster hente en bok og sitt og les samtidig som du ammer. Jeg skal iallefall teste ut det her.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Heisann Vi sliter også litt med dette i perioder. Det er tydelig at hun forsøker å teste grenser når hun slår. Det vi gjør er å forklare henne at det gjør vondt og at hun ikke må gjøre det. Fortsetter hun og slå når hun f.eks sitter på fanget så setter jeg henne ned på gulvet og går inn i et annet rom etter å ha gitt henne en advarsel om hva som skjer dersom hun fortsetter. Står hun på gulvet og slår så gjør jeg på samme måten, men da løfter jeg henne f.eks inn på kjøkkenet mens jeg går inn i stua..Forklarer henne hvorfor og at hun fikk en advarsel før jeg går. Blir som regel hyyyyyling men det varer ikke lenge når hun skjønner at det ikke nytter hehe Det fungerer som regel veldig bra, men hun tester fortsatt ut av og til om reglene fortsatt gjelder hehe
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Hei. Ja tror det det er bare noe vi må regne med og at de ikke forstår rekkevidden av at det gjør vondt når de slår. Her har vi heldigvis hatt lite av det og det er bra. Her har det holdt med å si at vi slår ikke, vi bare koser og så fortsetter hun ikke. Vi har mer ren trass i at hun ikke vil gjøre ting selv og skal f.eks bæres. Så nå etter siste runde med sykdom har vi hatt noen kamper med å få henne til å gå trappen opp selv. Snudde heldigvis raskt. Vi hadde også en episode med biting da hun og Adrian startet i ny barnehage. Stakkars Adrian fikk unngjelde. Men da forstod hun at det var vondt og var nok utslag av at han var den eneste trygge og kjente i ny barnehage med masse barn. Fint å dele tips til hva de ulike gjør for jeg regner med at frem mot sommrene setter 2 års trassen inn for fullt. Vi var på besøk hos venner før jul og da holdt dattera på med trass skriking iallefall en 20 minutters tid, he he.Noe å se frem til med andre ord.
Två små trollungar Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Hei! Akkurat slåing har vi vært heldige å slippe, men har hatt MYE annen uttesting. Også i barnehagen sier de at Amanda er en liten jente med veldig sterke meninger. Men jeg synes faktisk at det går litt bedre nå som Amanda er drøyt to år enn for noen måneder siden. Selvsagt er det fortsatt mye testing og trass, men samtidig forstår hun mer og mer og det går ann å lage avtaler og forklare ting litt bedre for henne... Jeg trur at det er lurt å prøve å ikke gi henne klem og kos nesten direkte etter at hun har slått (pga som du selv skriver, at hun kanskje kobler sammen det å få kos og klem med å ha slått i forkant), men heller ignorere henne eller bare forklare at det ikke er lov å slå, og spontant gi henne masse kos og klem når hun gjør noe bra en stund senere... Det gir seg sikkert etter hvert, men all trass/uttesting er fryktelig slitsom! Lykke til!
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Må bare le litt for jeg var så optimistisk om dette opplegget. Nå etter hun fylte to forrige uke har trassen slått fullt ut. Biter, klyper, slår og har noen trasseperioder uten like. Kjenner jeg blir helt svett når hun kjører på, he he. Går vel over det her også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå