Gå til innhold

Flytte eller ikke?? Huff, vanskelig valg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min skal begynne på Høyskole til høsten. Jeg skal gå 3 år, og han 4 år. Vi har tre barn på 9, 7 og 2 år.

Høyskolen er 45 min å kjøre fra der vi bor nå. Vi har regnet at vi må være ut av huset kl 0700 hver dag og er hjemme igjen tidligst ca 1630. Det blir med andre ord lange dager over flere år...

Det vi funderer på er å flytte nærmere Høyskolen. Vi har mulighet til å få en rimelig student leilighet med 3 soverom bare 3 min kjøring fra Høyskolen. Leiligheten ligger 200 m fra barneskole og barnehage, og koster bare kr 6200 per måned. Vi leier idag en bolig til 9000 i måneden, så vi vil spare en del i boutgifter, og også spare mye bensin utgifter på å flytte. I tillegg vil det være kortere dager med mindre kjøring, lettere å hente i barnehage/skole ved sykdom osv.

Ulempen er at barna må bytte skole/barnehage igjen. Vi flyttet fra nord til sør i fjor sommer. Barna har fått venner her vi bor nå og trives godt. Vi har nær familie her, barna har søskenbarn i samme alder, i samme barnehage/ skole.

Huff ,dette er et vanskelig valg for oss. Skal vi bryte opp igjen og få kortere dager og mer tid til barna, bedre økonomi osv, eller bo her vi er nå, slippe å flytte enda en gang, barna beholder vennene sine osv.

Noen synspunkter å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tror dere kommer til å skje etter studiene? Kommer dere uansett til å flytte tilbake, eller kan det hende dere blir boende?

Skrevet

Selv om det blir lengre dager for dere, syns jeg kanskje dere bør tenke på ungene.

Dere har en 9-åring, det er kanskje ikke så lett å få nye venner og mest sannsynlig når h*n er 13 kommer dere til å flytte igjen.. Ikke gøy for barnet det heller.

Den økonomiske siden er jo en annen. Har dere råd til å bli boende? Ta ed ungene på råd og hør hvertfall på deres ønsker før dere tar noen beslutnning.

Skrevet

Det er ikke bare lange dager for dem. Barna får like lange dager i bhg og sfo.

Skrevet

Nå spørs det jo hva de skal studere da. Men jeg har ikke undervisning hver dag hele uken. Har ca 3-4 dager undervisning og ikke engang alt det er obligatorisk.

Skrevet

Det er vanskelig å si hva vi gjør når vi er ferdige med studiene.

Dersom vi flytter nå, ser jeg for meg at vi er godt etablerte der vi bor, og barna har mest sannsynlig mange venner der. Vi vil mest sannsynlig bli der, så fremst vi får jobb begge to. Min utdannelse vil føre til at jeg får ganske lett jobb hvor som helst (sykepleier), mens samboeren min skal ta ingeniør, og det vet jeg mindre om hvordan det er jobbmessig. Det er flere byer innen kjøreavstand (Vestfold), så jeg vil tro at mulighetene for jobb er bra for han også.

Hvis vi ikke flytter nå, så tror jeg at jeg kan få jobbe her vi bor, men noe mer usikkert med samboreren min igjen. I verste fall må vi flytte for at han skal få seg jobb.

Skrevet

Jeg ser iallefall flere fordeler med å flytte enn med å bli...

Skrevet

Det gjør jeg også.

Jeg tenker at det er dumt for barna å bytte skole/barnehage igjen nå, men denne gangen blir det for minst 3-4 år, forhåpentligvis permanent..

Og for ikke å snakke om at det blir kortere dager for både oss og barna i barnehage/sfo.

HI

Skrevet

Klart jeg ser jo mange fordeler for dere foreldrene hvis dere flytter, men hva sier barna til dette? Jeg har selv blitt flyttet på som liten, noe som egentlig ikke var så lett, jeg mener hvis man absolutt må flytte med såpass store barn så bør det kun skje en gang. Men barn er jo så forskjellig, det er jo ikke sikkert at de tar noe "skade" av å flytte på seg, men jeg ville satt meg ned med de to eldste og spurt dem hva de mener om saken.Jo eldre dem er jo nesten vanskligere er det å flytte fra sine venner og alle de kjenner.

Vi flyttet ca den samme lengden som du snakker om da jeg og brodern var 10 og 7, brodern(7) klarte seg veldig bra.. men for meg tok det flere år før jeg fant meg til rette.( etter noen år trivdes jeg veldig godt bare for å ha sagt det)

Hvis det er snakk om noe permanent så heller det nok mere mot ja, men har dere planer om å flytte frem og tilbake (alså flere byttinger av skole osv.for barna) ville jeg ha satset på pendling.

Skrevet

Det er ikke bare fordeler for oss foreldre om vi flytter,men også barna, fordi de vil få kortere tid i barnehage/sfo og mer tid sammen med oss. Dette må jo være en tungtveiende grunn til å flytte tenker jeg?? Særlig siden dette er noe som skal vare over flere år.

Jeg må innrømme at det frister meg lite å ha så lange dager over så mange år. Vi får lite tid med barna både på morgenene og ettermiddagene. Det blir jo omtrent bare opp og ut døren på morgenen, og middag, lekser,bittelitt familietid, så legging på kvelden..

Men forstår jo godt poenget med nye venner osv. Vi har så vidt luftet tanken for de to eldste barna. De var ikke veldig negative, mer litt sånn "huff skal vi flytte igjen...??"

Hmm.

Skrevet

Skjønner godt at du syns det er vansklig ja. Men åssen blir skoledagene for dere, noen studier åpner litt for frihet til å studere litt hjemme og ha litt kortere dager. Og hvis det er tilfelle så kan dere jo ta noen kortere dager en gang i blant, så det blir mere kvalitetstid som familie. Når det gjelder de to eldste barna så er det ikke sikkert de bryr seg så mye om litt lengere dager sammen med venner osv. men jeg ser jo problemet med den minste som på en måte nesten er mere avhengig av foreldrene ennå. Jeg tenker at hvis det blir mye flytting frem og tilbake så mister barna på en måte litt stedsfeste, at det kanskje er smartest å bestemme seg for at enten så flytter vi denne ganger og satser på at dere blir der til barna vil flytte selv, eller så tar dere det valget å pendler og slår dere til ro der dere er nå. Men du kjenner dine barn mye bedre enn noen andre så det er jo ditt valg hva du vil gjøre, som sagt det er jo ikke sikkert det vil plage dem i noen stor grad å flytte litt, det vet du bedre enn meg:)

Ønsker deg i hvertfall lykke til med valget og må legge til at jeg er kjempe imponert at dere begge skal studere med tre barn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...