Gå til innhold

Lærer eller sykepleier? Argumenter for og imot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klare ikke helt å betsemme selv...

Noen som er noe av delene selv? Gjerne fortell:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

12 uker ferie. Trenger jeg si mer?

Hilsen lærer

Skrevet

Svært lite blod i læreryrket også... Jeg jobber i ungdomsskolen, og har 99% deilige, søte, blide, herlige tenåringer som farger dagene mine : ) Noe kveldsjobbing, ja, men svært lite nattevakter : )

Anbefaler å jobbe som lærer!

Kan fint leve av lønna (hvertfall hvis man ikke er alene), har en del ferier (og da er alle lange rettekvelder og - helger glemt), og som sagt, gleden over å jobbe med kjempegode tenåringer! (Kan ikke si så mye om barnetrinnet, for der var jeg bare et halvt år.)

Skrevet

Når lærere har så mye ferie, får de da betalt i noen av feriene eller får de bare vanlige feriepenger som alle andre som skal rekke over alle de 12 ukene?

Skrevet

Det er vel 5 uker ferie, strengt tatt, og så er resten avspasering. Så det blir feriepenger i fem uker, og lønn resten.

Ikke glem gratis viskelær!

Skrevet

Jeg er sykepleier og ville ikke valg det igjen, det er slisomt fordi du ofte jobber i motbakke pga sparing og lite bemanning. Føler ofte at jeg ikke får gjort en god nok jobb fordi det er så travelt. Det er pyton å jobbe juaften, 17 mai ol når du har familie. Turnus er det både fordeler og ulemper med, deilig med litt fri i uka av og til og en formidddag fri, men veldig kjedelig å gå på jobb i helgen når du føler at "alle" andre er hjemme å koser seg med familien. Begynner oft veldig tidlig (07) og er vanskelig å kombinere med levering i barnehage.

Men det finnes spennde jobber der ute altså, men for min del er det ikke så mye å velge i siden vi bor et stykke unna sykehuset.

Lønna er dårlig i forhold til den jobben man gjør.

Skrevet

Tror ikke det finnes en annen jobb hvor jeg kan jobbe så lite og tjene så mye heller. Nå må det sies at jeg jobber med voksne, så rettebunkene er ikke mange.

Skrevet

Føler at pysa glorifiserer læreryrket her. Jeg er selv lærer og elsker jobben min, men det er ikke alltid en dans på roser. Jeg jobber også med voksne, og er bare halvveis i rettebunken i kveld etter å ha sittet fra 20.00 til nå 23.45. Joda, vi har det de kaller korte dager (8/9-15), men det er jo bare den tiden vi er på skolen. Vi skal jobbe 41 1/2 (tror jeg det er) timer i uka, og bruker gjerne mer enn det, sitter kvelder og søndager. Nå er det nok nyutdannede lærere som bruker mest tid på planlegging og forberedelser, men jeg mener at tiden må brukes hvis undervisningen skal bli god. Det positive med læreryrket er allerede nevnt; vi har ferier hvor vi virkelig får puste ut, bli uthvilte og får en kontakt med mennesker (voksne eller barn) som for meg er en lønn i seg selv. Jeg lever godt på lønna mi og stortrives med alle utfordringene.

Jeg kjenner ikke så veldig godt til sykepleieryrket, men har hatt en jobb med turnus. Likte egentlig å jobbe turnus, fordi jeg da også fikk litt tid for meg selv på dagtid, og tid til å ordne ting og tang som ikke kan gjøres om kvelden.

Du jobber med mennesker i begge yrker, men på veldig forskjellige måter, så ikke velg ut i fra lønn, ferier eller turnus, men ut i fra hvilket yrke du ville trives i.

Lykke til!

Skrevet

Trenger sårt hjelp! Klarer ikke å betsemme meg... og det haster, skal søke tidlig opptak.

Hvilke kriterier bør man legge itl grunn?

- Tror jeg vil like turnus men føler det går veldig utover barn og mann.

- Og trist å jobbe i helligdager.

- Sykepleien er et allsidig yrke føler jeg, men kan være tungt yrke. Og mye drittarbeid.

- Liker litt rolige arbeidsplasser, ikke så høyt tempo. Men dog tåler stress veldig godt.

- Har dårlig rygg.

- My ferie og ferie sammen med barna som lærer.

- Tjener nogen lunde likt? Eller?

- Utdanning lærer er 4 år, sykepleien er 3 år.

- Vil gjerne være lærer opptil ungdomstrinnet, og spesielt 1-3 klassen.

- Hvordan er fremtidutsiktene i forhold til jobb i de ulike yrkene?

- Er flink til å delegere og ta ansvar.

Noen som kan hjelpe meg....

Skrevet

Dårlig rygg er ugreit som sykepleier, men kan tenke meg at en vond rygg ikke blir bedre av å stå å gå så mye som man gjør som lærer heller. regner med de ikke bare sitter bak kateteret;) Lærerne tjener bedre enn sykepleierne (er jeg ganske sikker på). Jeg jobber på ett universitetssykehus, her er det ikke enkelt å få fast jobb...

Skrevet

Vanskelig valg dette. Har selv vært i din situasjon. Jeg begynte på sykepleieskolen og gikk der et år før jeg skiftet over til lærerskolen. Begge yrkene er flotte yrker hvor man gjør en meningsfull jobb. Dessverre er det stor sannsynlighet for at du vil føle deg utilstrekkelig i begge jobbene. Jeg angrer ikke på at jeg ble lærer. Totalt sett er jeg veldig fornøyd med det. Men det er mye frustrasjon i hverdagen også. Jeg jobber på 7. trinn og tempoet er vannvittig høyt og kravene er veldig mange. Man har alt for dårlig tid til forberedelser og etterarbeid. Det er jo ikke akkurat slik at du lærer det du trenger på lærerskolen heller, så du må sette deg inn i mange tema og fag (!) som du aldri har lært. Noen ganger har ikke skolen bøker til elevene i det faget du underviser i, da blir det ekstra mye å forberede med kopier, PowerPointer med mer. Får man mange elever med store atferdsproblemer så kan det være en jobb i seg selv. Da går det mye tid til møter med barnevern, BUP, helsesøster, foreldre osv. Dette er tid som kommer i tilegg til alt annet. Man kan få veldig store klasser alene, man kan føle seg vel så mye som en sosialrbeider som lærer, og man kan planlegge de gode timene, og bli satt som vikar i en annen klasse. Det er også veldig slitsomt i de periodene du har konferansetimer. Rettebyrden er også nevnt her, men det er ikke like ille om du vil jobbe på småskoletrinnet.

Jeg har arbeidet i 3 år nå, så jeg er jo fortsatt ganske nyutdannet. Jeg bruker vannvittig mye tid på jobben. Mye mer enn avspaseringen skulle tilsi.Jeg håper på at det blir bedre etterhvert som jeg får litt større reportoar og rutine.

Ingen ting kan allikevel slå følelsen av at man har hatt en god time hvor elevene er helt med. Det er fantastisk å oppleve å bli kjent med flotte og herlige unger. Det er godt å kunne være en viktig person i livet til de elevene som ikke har så mange som bryr seg om de. I tillegg er det godt å være lærer i ferier, på aktivitetsdager i strålende vær, på utflukter og når det er andre spesielle ting som foregår. Det høres ut som om det er mange flere ulemper enn fordeler ved å være lærer når du leser det jeg har skrevet. Til tider kan det oppleves slik. For å si det sånn, så har jeg sett alle mine nærmste kollegaer gråte minst en gang. Det er heller ikke til å stikke under en stol at mange nyutdanede slutter i løpet av få år. -Men som sagt så angrer jeg ikke på avgjørelsen min nå. Noe av det beste ved å være lærer er også den friheten du har. Som sykepleier har du nok en del rutinearbeid som må gjennomføres. Som lærer står du fritt til å forandre ting i siste lita, legge opp dagen som du vil, bytte om på rekkefølgen osv. Er det herlig snøvær ute kan man si at det blir akedag i morgen osv. Lærerytrket er iallefall ikke rutine for meg. Jeg har vært frustrert, forbanna, lei meg og sint, -men jeg har ALDRI kjeda meg på jobb. Det betyr veldig mye.

Du må ha lykke til uansett hva du velger

(og husk at det er aldri for sent å snu)

Skrevet

Heisann, er du låst i disse to valgene? Hvis ikke kan jeg anbefale sosionom. Du kan jobbe både turnus som miljøterapeut, altså jobbe med mennesker uten alt blod og gørr og medisiner som sykepleiere må, ELLER du kan jobbe som konsulent/saksbehandler på f.eks. NAV eller barnevernskontor. Sosionomer kan også jobber som sosialarbeidere i ulike organisasjoner, i skolen osv.

Kort og godt, allsidig. Lønna er omtrent som en sykepleier.

Skrevet

Nei, er egentlig ikke låst... har også tenkt på sosiom utdanningen... frister den også. Samt master i rådgivning. Jeg føler jeg iallefall vil hjelpe andre på en eller annen måte... men klarer ikke helt å finne ut på hvilken måte.

Vil du fortelle litt mer hva den utdanningen innebærer? Vanskelig/lett å få jobb etterpå?

Valgene jeg har på søknaden er,

-sykepleier

- Lærer

-ped, og vidre master. Har 1 1/2 år på universitetet fra før. Så med master ender jeg på 3,5 år.

-Sosionom

-vernepleier

Det verste er ta jeg blir så preget av andres erfaringer:) For det er mye som frister men jeg vet ikke helt hva som er rett å velge.

Men føler 1-3 klassetrinn evt 4-7 jeg ønsker å undervise i....

MIne kriterier er:

-Ok lønn

-ha ferie/fri med barn og mann

-hjelpe andre

-muligheter vidre

-ikke for ensformig

-gøy/givende

Vanskelig... trenger så sårt hjelp!

Skrevet

Tror egentlig du må glemme de andre kriteriene og "føle" på hva du ville trives best med selv... begge yrkene kan være både veldig givende og veldig tøffe, men på ulike måter. Lønn avhenger av mange ting, mens ferie/turnusarbeid jo er litt forskjellig...

Personlig ville jeg blitt lærer framfor sykepleier, fordi jeg tror jeg ville trives mer med lærdom og jobb med barn og unge. Jeg er nok mindre "naturlig" omsorgsperson, og er redd jobben som sykepleier ville slitt meg ut... i tillegg til at jeg vet at det er vanskelig å få fast jobb, og mange jobber i ugunstige turnuser/mindre stillingsprosenter. Men strengt tatt er det bare du som kan vite hva som ville passe best for deg...

Skrevet

Det er det som er, tror jeg ville trivdes i begge yrkene. Men når jeg legger kriteriene som lang ferie, ferie sammen med barna, tjener omtrent likt, ikke turnus, masse drittjobbing boksatvelig talt, så heller jeg mot læreryrke. Men når jeg tenker på sykepleier yrke, og på det å hjelpe mennesker, gjøre folk glad, hjelpe de å se positivt på ting, jobbe på sykehus, vidreutdanninger så heller jeg mot sykepleier yrke.

Så jeg finner virkleig ikke ut av det........

Skrevet

hehe det er som meg selv jo jeg ville enten bli lærer,sosionom eller sykepleier.ente med at jeg ble konditor,og etter det hjelpeleier:)

Men skal ta sykepleier utdannelsen nå etter hvert.turnus er helt topp synes jeg.har en periode bare hatt nattevakt og det er helt topp.kommer hjem når barna går på skole og i barnehage,og er våken når de kommer hjem.for meg er det ett herlig yrke men planen er og ta videre utdannelse da til jordmor......

har mange venner som er lærere og de trives veldig godt med det.men jeg er ikke i tvil sykepleier.....

Skrevet

Lærer:

- lang sommerferie, og mye fri i skolens ferier resten av året

- jobbe primært på dagtid

- kan være mye hjemmearbeid (retting, lage individuelle opplæringsplaner etc.)

- kan være endel arrangementer på kveldstid (avslutninger, foreldremøter, utviklingssamtaler etc.)

- må ofte være mye oppdrager fremfor å få jobbet med fag

- fastlønn uten store muligheter til å tjene ekstra

Sykepleier:

- stort sett turnusarbeid (nesten umulig å få fast dagstilling)

- 5 uker ferie pr år (har større mulighet til å jonglere vakter enn yrkesgrupper med fast arb.tid på dagtid)

- ferdig med jobben når man går hjem

- muligheter til å tjene ekstra v å arbeide overtid/ta ekstravakter/jobbe "røde" dager

Største forskjellen:

Det er jo to helt forskjellige fag!!! Finn ut hva du liker best å holde på med...

Skrevet

Tusen takk for bra oppsumering!

Fy søren så vanskelig...... kanksje sosionom, hehehe, blir gal av dette!

Skrevet

Hei!

Jeg er sykepleier og har jobbet som det i 10 år nå. Da jeg søkte på utdanning, var jeg sikker på at sykepleier var det jeg ville bli. Jeg syntes det var kjempespennende med sykehus, og tenkte at der ville jeg jobbe. Fikk tidlig en fot innom intensivavdeling, og jobbet på ulike akuttavdelinger siden. Jeg var fast bestemt på å bli anestesisykepleier. Jeg har jobbet på kjempespennende avdelinger, med høyt faglig nivå og mye ansvar.

Etter at jeg fikk barn, begynte ting å forandre seg. Det var ikke like gøy å jobbe helger lenger, for ikke å snakke om alle kveldsvakter og nattevakter. Høytider er et mareritt, dårlig lønn for arbeidsinnsats. Nå er jeg gravid med nr 3, og har bestemt meg for å søke på skole etter permisjonen. Jeg vil bort fra turnus. Det funker ikke for meg, med en mann som er mye borte. Jeg synes den tunge vaktbelastningen drar ned alt det som er positivt med yrket. Jeg har fått nok.

Jeg ville nok tenkt meg nøye om hvis du tenker på sykepleieyrket. Du må virkelig være engasjert i faget. Like omsorg og ikke minst like turnusjobbing. Vankselig uten å ha prøvd først. Det kan være vanskelig å kombinere familieliv, men selvfølgelig så går det hvis man vil og er motivert for det. Jeg ser det som drømmen å ha fri hver helg og alle høytider nå, samme hvor spennende jobb, kjekke kollegaer, så orker jeg ikke mer..Jeg har gått i vikariat hele tiden, nesten umulig å få fast jobb. Det er også noe å tenke på. Nå er jeg sikkert ganske negativ, men mener det er viktig å vite om bakdelene. .Det finnes mange ting å velge mellom.

Sosionom som noen nevnte tidligere, eller hva med barnevernspedagog, ernæringsfysiolog, Snakk med en rådgiver. De utfører perrsonlighetstester som kan gi deg pekepinn på hvlike yrker du kan passe i. Lykke til uansett hva du velger.:))

Skrevet

Jag kan bare fortelle om hvordan jeg trives som sykepleier.

Det er en jobb med nye utfordringer hver dag, og jeg går hjem nesten hver dag og føler at jeg har gjort en forskjell. Jeg liker å se at jeg kan bety noe for voksne mennesker, og at de setter all sin lit og tro på det jeg gjør.

Det er herrlig å møte de igjen i butikken der de kan gi et enkelt nikk og et smil -akkurat for de jeg var den som var der når de trengte meg mest; enten som pasient eller pårørende.

I tillegg så eg det godt å jobbe tett sammen med mine fantastiske kollegaer.

Det er noe kvelds og helgejobbing ja. Jobber hver 3.helg, og et par kvelder på 12 uker..tror jeg har vært heldig med turnusen min.

Synes det er litt godt å jobbe helg jeg.. da er avdelinga roligere, og det går ann å ta det litt med ro og ta ekstra vare på de jeg har ansvaret for.

Lønna synes jeg er grei..har utbetalt 21.000 i mnd når jeg ikke har forskjøvet arbeidstid eller helligdager. 1/3 av lønningene er høyere pga tillegg.

Begge yrkene er jo yrker der du trenger litt ryggrad! Som sykepleier må du tørre å stå på, stå for det du mener, og tørre og gjøre en forskjell, i tillegg til å stå for det du gjør når ting ikke går som forventa, eller om det er et symptom du har oversett.

Som sykepleier har du også mulighet til å videreutdanne deg. I tillegg er det kontinuerlig kurs som gir deg ny kunnskap. Dette er et flott yrke, vil aldri jobbe som noe annet:o)

Skrevet

Jeg står mellom samme valg som deg sykepleier eller lærer.

Jeg har bachelor i økonomi & administrasjon fra BI. Etter permisjonen begynner jeg 100% stilling i en fantastisk jobb med hjemmekontor, og hvor jeg har full fleksibilitet til å legge opp min egen hverdag. Jeg er veldig fornøyd med jobben jeg skal begynne i, men har lyst til å studere noe jeg synes er interessant på deltid. (Synes vel egentlig ikke BI var så innmari interessant:)) Jeg har plankegger å begynne studiene nå til høsten, mens jeg er hjemme i permisjon. Jeg heller mest mot å søke sykepleier, fordi jeg synes det er mest interessant.

Jeg kommer nok aldri til å jobbe 100% stilling som sykepleier, men ha det som en ekstra jobb. Jobbe noen helger, kvelder og når det trengs.... Er det store muligheter for dette i sykepleieryrket??

Skrevet

Jeg skal bli sosionom, går 1.året. Utdanningen er veldig grei og passelig arbeidsmengde og kombinere med barn, litt hektisk i eksamenperioder men det hører jo med.

Mye du kan jobbe med når man er ferdig utdannet. Innenfor rus, psykiatri, barnevern, med flyktninger, familievernkontor, nav, sosialkontor.

Dersom man jobber som saksbehandler i nav slipper man både turnusarbeid og retting på kveldene:)

Jeg har planer om å videreutdanne meg til familieterapeut seinere, men det blir når jeg blir voksen hehe:)

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...