Idun<3tosmå<3 Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Jeg gikk på Arcoxia 120 mg da jeg ble gravid. Jeg visste jo man ikke skulle gå på det om man ville bli gravid, men trodde årsaken var at cox-2 hemmere påvirker eggløsningen, og gjør det vanskelig å bli gravid. Noe som er tilfellet, men jeg blir visst lett gravid så jeg hadde sikkert EL i løpet av denne kuren. Trodde også NSAID-preparater kun var uønskelig i tredje trimester. Men så leser jeg at tablettene også påvirker lukking av ductus arteriosus. Men når skjer denne? Jeg finner ikke halveringstiden på tablettene og lurer litt på hvor lang tid etter kuren de kan påvirke? Kan man sjekke at blodgjennomstrømningen i lungene er som den skal være ved UL på samme måte som man sjekker blodgjennomstrømingen i hjertet? Noen som vet litt om dette som kan forklare litt?
Idun<3tosmå<3 Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #2 Skrevet 23. februar 2009 Jeg tror jeg fant ut av det selv... Ductus arteriosus kan lukkes prematurt, i siste trimester. Og virkestoffene er nok ute av kroppen min før den tid:) Så da er nok alt i skjønneste orden!
Trejenter? Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Stemmer, det er i siste trisemester det er viktigt å ikke bruke nsaids/ibux ol. Man kan bruke nsaids ellers i løpet av svangerskapet, MEN kun i samråd med lege. hilsen farmasøyten
tjorven- nr 3 Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 av og til lukkes ikke ductus før fødselen ( selv om man ikke har brukt medisiner) og da må det som regel opereres!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå