Gå til innhold

Hva? Regnes

Anbefalte innlegg

Skrevet

første uke i svangerskapet som uke 0? Jeg som trodde jeg var en uke lengre på vei... Har regnet som uke 1 jeg, altså første dag i siste mens, fram til samme dag neste uke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet hva som er rett?

Skrevet

Noen gravide eller noen som har vært gravid som kan svare?

Skrevet

ja som uke 0.....:) det er uken hvor du fr mensen. din første blødningsdag... den regnes som uke 0 av sv.skapet... uke 1 uken etterpå når mensenblødningen er ferdig og kroppen forbereder seg på eggeløsningen....

Skrevet

nja, det kommer vel an på om du sier du er I uke 1 eller 1 uke på vei. For fra første dag av svangerskapet (altså første dag i siste mens) er du jo 0 uker på vei, men du er I din første uke. Altså i uke 1, men ikke 1 fullgått uke - om du skjønner. Så hvis du er på din dag.. si 24 da, for å komme på "rett side av befruktningen", er du 3 fullgåtte uker og 3 dager, eller 3+3 - så det er riktig å si at du er enten tre uker på vei, eller i uke 4 (fordi du er halvveis inn i fjerde uke).

Leger osv opererer stort sett med å skrive ned fullgåtte uker + dager inn i neste uke, derfor er det mange som stusser litt over at de er i uke 18 på en kontroll, og så står det 17+2 f.eks. på helsekortet. Men det betyr jo i praksis at du ER i uke 18.

Så moralen er at den første uka er du enten i uke 1, eller du er 0+antall dager. Uten at det er veldig relevant ettersom du i praksis uansett ikke er gravid enda :P (Og så kan du jo glede deg til du har vært til UL og skal begynne å regne om fra termin og bakover for å finne ut antall uker og dager på vei... Den er for viderekomne :P)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...