Anonym bruker Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 første uke i svangerskapet som uke 0? Jeg som trodde jeg var en uke lengre på vei... Har regnet som uke 1 jeg, altså første dag i siste mens, fram til samme dag neste uke.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Noen gravide eller noen som har vært gravid som kan svare?
*toppris* Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 ja som uke 0..... det er uken hvor du fr mensen. din første blødningsdag... den regnes som uke 0 av sv.skapet... uke 1 uken etterpå når mensenblødningen er ferdig og kroppen forbereder seg på eggeløsningen....
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 nja, det kommer vel an på om du sier du er I uke 1 eller 1 uke på vei. For fra første dag av svangerskapet (altså første dag i siste mens) er du jo 0 uker på vei, men du er I din første uke. Altså i uke 1, men ikke 1 fullgått uke - om du skjønner. Så hvis du er på din dag.. si 24 da, for å komme på "rett side av befruktningen", er du 3 fullgåtte uker og 3 dager, eller 3+3 - så det er riktig å si at du er enten tre uker på vei, eller i uke 4 (fordi du er halvveis inn i fjerde uke). Leger osv opererer stort sett med å skrive ned fullgåtte uker + dager inn i neste uke, derfor er det mange som stusser litt over at de er i uke 18 på en kontroll, og så står det 17+2 f.eks. på helsekortet. Men det betyr jo i praksis at du ER i uke 18. Så moralen er at den første uka er du enten i uke 1, eller du er 0+antall dager. Uten at det er veldig relevant ettersom du i praksis uansett ikke er gravid enda (Og så kan du jo glede deg til du har vært til UL og skal begynne å regne om fra termin og bakover for å finne ut antall uker og dager på vei... Den er for viderekomne )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå