Gå til innhold

Fødsel og blodoverføring

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fødte en datter i mai 2007, mistet da litt blod. Hadde hb på 14,1 den dagen jeg ble lagt inn, noe som er veldig bra tror jeg, rett etter fødsel ble den målt til 7,7, og dagen etter til 6. Jeg var i utrolig dårlig form, kvalm, skjelven, tåkete, følte meg nesten litt små full, og klarte ikke gå selv. Fikk blodoverføring, 3 poser. I papirene mine fra sykehuset, står det at jeg mista 500 ml+++ , men synes det høres lite ut, med tanke på hvor dårlig jeg ble, og hvor mye hb sank. Har jo gitt blod mange ganger, og det er vel ca 400 ml, og aldri reagert på det. Jordmora sa i fødeslssamtalen dagen etter, at dem kanskje hadde feilbergna blodtapet litt?noen som vet, eller kan tippe hvor mye jeg mistet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo umulig og tippe hvor mye du har mistet.. Men vil jo si at de gjorde en riktig avgjørelse ved og gi deg overføring når hb var på 6 og formen din var så dårlig.. =)

Skrevet

ja veit jo at det ikke er lett å tippe, men tenkte kanskje noen viste hvor mye man har mistet når hb synker så mye???at det var noe ca mål på det..hehe. Jenta ble tatt med vakuum, og jeg sprakk et blodkar, så spruten stod bokstavlig talt i veggen...beklager drøye detaljer...men tror jordmoren skjønte selv, at hun hadde bomma med blodtapet mitt:)

Skrevet

Det blir notert 500ml++ når det er vanskelig å anslå ca hvor mye. Men for å regnes å være stort blodtap må de skrive over 500ml ellers regnes det som normalt blodtap.Alle som har fått notert 500 ++ blir det tatt en hb og evt ferretin måling av for å sjekke om det er behov for overføring.

Er den beskjeden jeg fikk. Hos meg står det også 500ml ++. hadde hb på 8 og jernlager på 6. klarte ikke stå oppreist første døgnet, ble kjørt rundt i rullestol og fikk ikke stelle babyen aleine. (naturlig nok, da jeg ikke klarte å stå/gå på do eller noe annet aleine... måtte ha bekken for å få tisset fordi jeg gikk tvert i bakken om jeg prøvde reise meg opp...)

Jeg fikk ingen blodoverføring da jeg raskt med mye bedre. På 6ukers kontrollen var Hb oppe i 12 men jernlagrene fortsatt på 6. Konstantert med at jeg har naturlig lave jernlager.

Skrevet

Jeg ble også trilla i rullestol, hadde ikke sjangs i havet til å gå...og stellet ikke babyen min før den var 3 dager, før det var jeg knapt oppe av senga, er den merkligste følelsen jeg noen gang har hatt. Føltes som om jeg ikke var i min egen kropp, var totalt utafor med andre ord, men hjalp da jeg fikk dem 3 posene med blod, da steg verdien til 8,0 og jeg følte meg mye bedre, men ble jo raskt sliten og sånn. Var ikke mye fart i meg dem første ukene

Skrevet

Jeg hadde atonisk livmor etter fødsel nr 3, og mistet mye blod i styrtblødning. Hadde HB på 11.2 rett før fødsel, ved måling etter blødning lå jeg på 5,9. Fikk ikke blodoverføring pga at hb tok seg raskt opp ved infusjon av væske. Jernlageret var vistnok pekepinn for å ikke overføre blod. Denne verdien var god selv om hb var svært lav.

Skrevet

jeg og fikk infusjon et døgn etter fødsel, men hb sank for hver måling, og da den fortsatte å synke andre dag, fikk jeg blodoverføring. Håper jo dem vet hva dem gjorde på sykehuset, hjalp utrolig mye på formen, da klarte jeg iallfall å gå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...