Gå til innhold

En selvfølge å bli gravid???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om ikke lenge fyller jeg 30 år, jeg har 2 barn og vurderer kanskje ett barn til... De fleste vennene mine på samme alder har "ingen stress" med å få barn. Jeg spør dem om hvor mange barn de vil ha og da svarer de rundt 2-3 barn. Men hvordan kan de ta det som en selvfølge å få 2-3 barn når man har passert 32-33 år? Om man får dem tett-på går det vel greit, men fruktbarheten synker vel en del etter passert 35 år..?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:) Dette synes jeg er et interessant tema.

Man skal definitivt IKKE ta det som en selvfølge å få barn.

Vet de i det hele tatt hvor mange par som trenger behandling for å få barn?

De behandler helst ikke kvinner over 38, og menn over 45!

Så, at så mange tar det så m ro synes jeg er rart.

Hvertfall nå som dette er så opplyst.

Befruktningen synker m aderen vet du:)

Skrevet

Hehe, ikke befruktningen, men fruktbarheten mente jeg:)

Skrevet

Den synker noe, men ikke drastisk, før man er 40, i følge statistikkene. At fruktbarheten synker betyr ikke at man ikke blir gravid i det hele tatt, men at det kan ta litt lengre tid.

Jeg ville tatt det som nesten en selvfølge at man vil kunne bli gravid etter 35, hvis det ellers ikke er noe i veien.

Skrevet

Nei, det er ingen selvfølge, og det er det mange som får erfare.

Fruktbarheten synker betraktelig etter 35. Det betyr ikke at ikke mange får barn til langt inn i 40-årene, men noen selvfølge er det ikke.

Kvinnen er mer eller mindre steril ca 10 år før overgangsalder. Noen kommer i overgangsalderen som 55, mens andre er 45 og enda yngre.

Skrevet

Man vet ikke om man er fertil før man har prøvd.

Og begynner man prøvingen i en alder av 35, og det ikke går så bra, da har man grunn til å bli stresset, dessverre!

Jeg er gravid m et ivf barn nå, det tok 3 år!

Skrevet

Jeg er ung, og er man 35+ er oddsen for å bli gravid mye mindre! Dessverre! Alder er den viktigste faktoren ved assistert befruktning, for å lykkes!

Men, er man vanlig fertil, er det jo greit:)

Det er bare det at det vet man jo ikke før man setter igang!

Skrevet

Lurer da på hvordan damer på 30+ tror at det ikke er noe problem å få 2-3 unger. Man er så himla opptatt av denne "selvrealiseringen" at jeg blir helt kvalm. Om man går på skole, finner seg mann og får barn, ja da er man uerfaren og har ikke opplev nok i livet. Den har jeg hørt mange ganger og jeg var faktisk 26 år da jeg ble mor første gang... Men da kan kvinnene i 35-års alderen som plutselig finner ut at de har tid til barn, sitte der med allverdens "erfaring", og jeg vil ikke ha mye sympati med dem om de skulle slite litt med fruktbarheten!!! Misforstå meg rett, jeg snakker om de som bestemmer seg for å få barn seint, KUN fordi de ikke ville ha barn før...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...