Gå til innhold

Mange som skal føde på Ahus?


Giggi, venter mai barn

Anbefalte innlegg

Jeg har termin 24 Mai, men etter menstermin har jeg 5 Mai.. Så jeg tenker at jenta kommer i Mai engang :) Syntes det er så mange som venter barn i Mai. Har så angst for at de ikke skal ha fødeplass på Ahus når vi ringer... Leste en artikkel om at de har redusert barselsenger med 14 senger eller noe.. Så du kan risikere å bli sendt til et annet sykehus... Men prøver å ikke tenke så mye på det da men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal føde på A-Hus. Tror de ser ann hvem de sender videre til andre sykehus. Jeg f.eks blir ikke sendt videre mtp styrtfødsel sist. De prøver nok å få inn alle de kan :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal føde på Ahus. Har termin 30 mai (menstermin 20 mai) så vi satser på et mai barn og ikke juni..hehe.

Har lest samme artikkel for jeg har vært veldig urolig for det sjøl. Selve fødselen uroer meg ikke i det hele tatt for den "slipper jeg jo ikke unna uansett" men akkurat turen til Ahus og eventuelt en beskjed om at fødestua er full gjør meg ganske så urolig! Jeg snakket med min jordmor om det i starten av februar og ho sa at det var ekstrem tilfelle hvis man måtte sendes videre- det er sjelden at de er så fulle at de ikke får tatt deg imot. Men leste i RB her like etter jul at Ahus hadde kapasitet til ca 300 fødsler i måneden og i mai måned var det "booket" 403 fødsler så fikk litt mer panikk da!

 

Jordmor fikk heldigvis roet meg ned igjen med at Aker, Ullevål og Riksen er alle nærme (selv om Ahus er 10 min unna i bil) så sjansen for å bli sendt langt a gårde (i artikkelen sto vel Fredrikstad nevnt) var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser ikke ann, er det fult så er det fult, å det er ikke noe de kan gjøre med det.

Det har vært så fult til tider at folk har blitt liggenes på føden, for det er ikke plass til flere på barsel, å da sier det seg selv at de ikke kan se ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var det jeg reagerte på også. At det var Fredrikstad og Drammen som ble nevnt som alternative sykehus, og de ligger jo milevis unna... Jeg har hvertfall ikke tenkt til å drøye så lenge med å ringe sykehuset når jeg kjenner riene begynne i tilfelle det er fullt der.

Artikkelen stod i Romerikes blad rundt juletider, så den er nok blitt slettet... Kan evt. prøve å google etter den da. Vi får bare krysse fingrene på at det er plass til oss når det er vår tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4034831.ece

 

Ahus må avvise fødende

 

LØRENSKOG:

 

Barselavdelingen er for liten.

 

Kvinner som skal føde på Ahus risikerer å bli sendt til sykehus opptil 10 mil unna.

 

Til tross for en splitter ny og moderne fødeavdeling opplever jordmødrene at de stadig må ringe andre sykehus for å finne plass, skriver nrk.no .

 

En belastning

 

– Det er fullt på barsel og fødeavdelingen er full av kvinner som har født, men vi får ikke sendt dem videre fordi sykehuset er planlagt med for få barselplasser, sier jordmor og tillitsvalgt Eli Aaby til NRK Østlandssendingen.

 

Av den grunn må jordmødrene henvise fødende som tar kontakt til andre sykehus.

 

– Det er en belastning for de fødende. Når riene begynner eller vannet går, får de beskjed om at vi skal ringe rundt. Deretter får de beskjed om at det er plass i Drammen eller Fredrikstad, sier Aaby.

 

Færre plasser

 

– For oss er det uakseptabelt. Vi har god beredskap på fødeavdelingen til å ivareta dem i fødsel, men på grunn av for få barselplasser er det ikke noe sted å legge dem i etterkant, sier tillitsvalgt Hege Lundring.

 

Nye Ahus har 14 færre barselplasser enn det gamle. Lundring sier de har vært bekymret og at situasjonen er varslet.

 

Bekymret

 

– Vi har vært bekymret for dette i forkant fordi vi visste at vi gikk fra flere plasser i gammelt bygg, hvor det stort sett var fullt hele tiden, til færre senger i nytt bygg. Vi har gått fra 42 til 28 senger – en markant reduksjon. Vi har tatt opp dette flere ganger før vi flyttet, sier Lundring.

 

Forutså problemet

 

Jordmor Eli Aaby sier til NRK Østlandssendingen at jordmødrene forutså problemet uten at de ble hørt.

 

– Vi har sagt fra både muntlig på møter, gjennom brev og gått tjenestevei. Vi visste at dette ville skje før det nye sykehuset åpnet, sier Aaby.

 

Skulle gå greit

 

Avdelingssjef ved kvinneklinikken, Arne Urnes, sier at de på forhånd regnet med at det skulle gå greit.

 

– Det ble planlagt noe færre barselplasser på det nye sykehuset fordi vi egentlig hadde effektivisert i form av at vi opprettet en barselpoliklinikk som medførte at våre barselpasienter hadde kortere liggetid. Vi regnet med at det skulle gå greit. Vi regnet også med et barselhotell, som dessverre ennå ikke er ferdig, sier Urnes.

 

Flere ansatte

 

Men inntil det nye barselhotellet er klart i 2010 håper han at de vil få flere ansatte slik at de kan ta i bruk flere rom til barsel.

 

– Nå tror jeg at også de som har ansvar for pleiebehandlingen har innsett at de har skåret litt kraftig ned. Man lærer etter hvert som tingene går seg til. Vi håper på en viss oppbemanning for å gjøre en god jobb, sier Urnes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor nevnte faktisk også Kongsvinger så Fredrikstad og Drammen er vel ekstremtilfeller men er som blir nevnt ovafor her- er det fult så er det fult.

 

Men er da da mitt ansvar som fødende å finne en fødeplass (må jeg ringe rundt til de ulike sykehusene) eller er det Ahus som ringer? Bare tenker at hvis det er fult så er det vel kanskje ganske hektisk der.

Og får man dekka drosje? Man får vel ikke akkurat ambulanse hvis det ikke er akutt?

 

Uff- mye spørsmål til nestegang jeg skal til jordmor kjenner jeg..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ahus som ringer rundt å finner fødeplass.

 

90% sikker på man får dekket dorsje/ bare må betale egen andel.

 

Sikkert litt hektisk, men samtidig, så tar dem jo ikke inn flere fødene enn de kan takle, så er sikkert ikke så hektisik at man ikke blir tatt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...