Gå til innhold

Lavt jernlager, hvor lavt for blodoverføring?


lisabet med gutt og jinte ©

Anbefalte innlegg

Hvor lavt er farlig lavt? Jeg var på 6-ukers kontroll i dag og møtte tilfeldigvis kontordama i en annen anledning etterpå. Hun sa jeg hadde jernlagernivå på 5. Vanlig er mellom 10 og 140, mener jeg. Hun sa legen skulle ringe meg i morgen.

Har prøvd å sjekke litt rundt, men finner ikke ut av det. Er det nok med tabletter eller må det sterkere skyts til? Har svimle-anfall og synsforstyrrelser til tider, men dumme meg nevnte jo ikke dette for legen... er livredd for å virke som hypokonder, da...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har plagdes med lave jernlagre siden jeg var lita. nå er de på 6 å jeg er veldig trøtt,svimmel og kvalm veldig ofte. går på jerntabbletter daglig.

 

Veit ikke hvor lave de må være for å få blodoverføring, men jeg har aldrig fått d iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orkideen

Man pleier å gi blod når Hemoglobinet er lavt, ikke jernlageret.

Jeg hadde jernlager på 4 over lang tid. Gikk på jerntabletter daglig og nå er nivået 17. Får du det ikke opp med medisiner kan du eventuelt få sprøyter med jern.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva jernlageret mitt er, men jeg fikk blodoverføring etter keisersnittet jeg hadde for 11 dager siden. Da var blodprosenten min 6,4%...

 

Forsto at grensen for overføring lå på rundt 8%, men at det var litt individuelle forskjeller. Noen tåler det greit, mens andre svimler og går i gulvet bare de skal reise seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blodprosent på ca 8% etter fødselen og fikk ikke blodoverføring. Aner ikke hva jernlageret var på, men jeg var veldig svimmel og orket nesten ikke å stå og skifte bleie de første dagene. Ble bra med jerntabletter sammen med c-vitamingtabletter og de brukte jeg frem til 6ukerskontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok litt forskjellig.. Men det er hb som gir utslag for når blodoverføring skal foretas vel.. Hvor mye var hb på?? Den skal man få svar på med en gang.. Skal stå i svangerskapspapirene dine..

 

Om hb var på 4 så hadde du nok ikke sluppet ut fra legekontoret.. Du hadde mest sannsynlig ikke klart og gå for egen maskin med hb på 4..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke vite hb siden dette var blodprøve som skulle sendes iom at jeg tok stoffskifteprøve samtidig. Møtte som sagt kontordama utenom legekontoret etterpå og hun nevnte dette med ferritinet og at legen skulle ringe meg i morgen.

Hb og ferritin var imidlertid helt fint etter fødselen (8 uker siden) så det har sunket raskt.

Får vel mer info i morgen, da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke at blodprosenten er på 8, hb (hemoglobin) er 8, blodprosenten får du ved å gange den med 7.

 

Det er i senere tid man har begynt å si hb og ikke selve blodprosenten, mengden henger veldig igjen da. fagfolk bruker sjelden blodprosent når de snakker om dette nå, de bruker å si at Hb er 12, 1 eller 7, 1 og lignende, ikke at blodprosenten er på 56...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får blodoverføring ved lavt jernlager. Mest vanlig med jerntilskudd som tabletter, evnt sprøyter.

Jeg fikk omsider målt jernlager i oktober, hadde antagegelig vært tom for jern lenge, det var da på 6.

Normalverdien er mellom 15 og 200 fikk jeg vite.

 

Jeg ble bedt om å ta vanlige jerntabletter men 3-4 ganger vanlig dose og å drikke et glass appelsinjuice for å øke jernopptaket.

Tok vel ikke riktig så mye pga fikk treg mage, men tok noe hemjern i tillegg. (Hemjern er mer skånsomt for magen)

Spiste i tillegg grovere brød enn vanlig med grov leverpostei og rødbeter, mere bønner, rødt kjøtt, grønnsaker og appelsiner.

Etter 3 mnd var jernlageret på 28, noe som visst var veldig bra :-)

Er mindre sliten og humørsyk nå og det er godt.

 

Dette ble langt, men vil bare nevne at en jeg kjenner samtidig fikk jernlager vurdert til ikke målbart, det vil si under 3.

Hun har fått jernsprøyter- som er KOSTBARE- hennes jernlager er fortsatt ikke høyere enn 11 tror jeg.

Men det kan hende det tar lengre tid fordi hennes jernlager var så ekstremt lavt.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om lavt jernlager og evt lav hb har noe å si for melkeproduksjonen, da? Eller får babyen det den trenger uansett, som da man er gravid.

Og hva med jerntilskudd, er det en skummel påvirkning når man ammer? Kan barnet rammes av de samme bivirkningene som oss?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Hb på 8 etter fødsel og jernlager på 6. Fikk ikke no blodoverføring.. Jernlageret mitt går ikke opp uansett hvor mye jern jeg spiser,men jeg føler meg heller ikke dårlig etter at Hb kom opp i 12. Så jeg er nok en av de som naturlig har veldig lave jernlager. Jeg får bla ikke bli blodgiver pga dette.

 

Jeg hadde melk som bare det -så tror ikke det har noe å si for produksjonene din...uten at jeg er faglig kompetent til å si noe om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig mente jeg ikke om det hadde noe å si for melkeproduksjonen, men heller kvaliteten på melka...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh... da var jeg nok litt kjapp i lesinga i kveld... :) Men tror ikke det har noe å si på kvaliteten heller -for da hadde de ikke trøkka på oss så masse jerntabl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet i 21 mnd, og var nok ganske tom for jern hele ammeperioden, så produserte nok melk.

Hvor vidt jerntilskudd går over i melka vet jeg ikke, sluttet å amme rett før jeg fikk konstatert lavt jernlager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...