Gå til innhold

Sønnen min har blitt smittet med øyebetennelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...får man noen dråper/salve for dette uten resept, eller må jeg til legen med han? Han er 2 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike ting må du ha på resept. Du kan vaske av med avkjølt kokt vann da, og se om det hjelper, men da kan du ikke sende ham i barnehagen, de må være igang med salve/dråper før man kan det.

Skrevet

Ok. Tror ihvertfall han har det. De sa i barnehagen at et av barna hadde fått øyebetennelse, og at det var veldig smittsomt. Dette var på torsdag, og i dag har jeg fjernet noe hvit-gult fra øyet hans 2-3 ganger. Har ikke vært borti øyebetennelse før, men han pleier jo ikke å ha slik smuss. Får vel holde han hjemme fra barnehagen i morgen hvis det fortsetter i morgen tidlig.

Skrevet

Skal du ha dråper må du til lege. Men veldig ofte skyldes det virus og da hjelper ikke dråper uansett. I følge de nye retningslinjene fra folkehelseinstituttet kan du godt sende han i barnehagen uten behandling hvis det ikke er veldig mye puss.

Skrevet

jeg må bare si det at om dere sender ungene dere si bhg uten dråper/salve i øynene så blir de nok sendt rett hjem igjen uansett om dere vil eller ikke.

og det hjelper lite å forklare at det er virus det kommer av..

øyebetennelse er så utrolig smittsomt og har man 18 unger på avd så kan man banne på at endel av de får det samme i løpet av dagen..

og nå blir det sikkert mye bråk men det er min mening.

Skrevet

Vi har behandlet flere runder med øyebetennelse både på oss selv og barna med saltvann. Var faktisk legen som anbefalte dette da vi ba om kloramfenikol en gang.

Vi sender i barnehagen uten å ha startet på kloramfenikol ol. Barnehagen kan vel ikke kreve at vi medisinerer barnet vårt når legene anbefaler oss noe annet. Men vi sender ham ikke med øynene fulle av gørr da. Som oftest blir han raskt symptomfri når vi oppdager det tidlig og drypper og tørker øynene veldig hyppig den dagen. Det er viktig å drtppe og tørke øynene i tre dager etter at symptomene er borte. Det er faktisk sånn at det ofte er barnet som smitter seg selv ved å tørke nesa med nånden og ta seg i øynene. Så nok en gang er god håndhygiene viktig =)

Skrevet

De er bare 5 i barnehagen (de få dagene alle er der), men har allerede fått beskjed om at hvis det kommer puss skal han holdes hjemme. Og det skjønner jeg, når jeg ser hvor fort det smittet sønnen min :) Han han ble smittet av fikk det mens han var i barnehagen, og de vasket hender og var veldig obs til han ble hentet. Likevel ser det ut som det har smittet.

Skrevet

Takk Mamman til en gutt. Ble litt klokere nå :)

Skrevet

Hvis det er mye puss, skyldes det mest sannsynlig bakterier og da må man begynne å dryppe før man sender i barnehagen. Hvis det er lite puss, skyldes det mest sannsynlig virus og da kan man dryppe med antibiotika (for det er det man får av legen) så mye man vil og det smitter ikke noe mindre likevel. Derfor er det helt latterlig av barnehagene og forlange at man må dryppe før barna kan komme tilbake i barnehagen, uansett om det er lite eller mye puss.

Øyekatarr er ikke farlig for barna. Når det ikke er mye puss, så er det som oftest kun litt ubehagelig akkurat når de våkner fordi da kan øynene være gjenklister, men da er det bare å bruke en fuktig klut og løsne pusset og så er de helt fine igjen.

I barnehagen vår i høst gikk det øyekatarr og mange ble smittet, jeg og flere andre, bla et barn som har en lege til mor, sendte i barnehagen fordi det var minimalt med puss og de ikke var røde i øynene og det var ikke mer enn 2-3uker før de var kvitt problemet. For et år siden hadde de også en runde og da forlangte de at alle skulle dryppes før de ble sendt i barnehagen og da holdt runden på i nesten 2mnd før de var kvitt det. Begge rundene skyltes nok virus og de ble antagelig raskere kvitt det i år fordi de ansatte var mer oppmerksomme på at det kunne smitte fordi de visste at ikke alle ble dryppet. Og som jeg har skrevet lengre opp, skyldes det virus, så smitter det like mye uansett hvor mye man drypper med antibiotika.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...