Gå til innhold

Hva er best for barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så lite liv på "snart alenemor" så spør dere...

Kan bf slippe å betale bidrag fordi han har opptak på at jeg innrømmet å ha sluttet på pillen og nektet å ta abort uten at han ville ha ungen?

Historien er egentlig en litt annen... da vi var sammen til 4.sv.mnd og gledet oss til å bli foreldre... Og før han traff ei ny dame. Men det kommer jo ikke frem på opptaket som er fra en krangel vi hadde den dagen jeg fortalte om graviditeten... Da var det jo mye usikkerhet liksom...

ÅH! Blir bare gal av han!

Men om jeg nekter å la han skrive under på farskapet (papiret på sykehuset) har han egentlig noen rettigheter overfor ungen da?

Han vil jo ikke betale bidrag. Men samvær vil han ha... Alt er kaos!

Vil jo bare det beste for ungen, men hva er det da??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff for en vond situasjon å være i. hvis han skriver under papirene på at han er bf så har han både rettigheter og ansvar for barnet. alle fedre må betale barnebidrag så lenge barnet bor hos mor.

men det jeg tror er det beste for barnet er om dere to tar dere en time hos familierådgiver og blir enige om en samværsavtale nå før babyen kommer og så prøver å ha en god tone dere imellom.

det absolut værste for et barn er hvis foreldrene krangler eller snakker stygt om/til hverandre.

Lykke til!

håper dere finner ut av det

Skrevet

Ærlig talt, for en dust! Hva skal han med det opptaket da? Er han barnefar, så er han barnefar, enten han vil det eller ikke.

For det første: Det er trygdekontoret som ordner med farsskap. Vi har i hvertfall aldri måtte skrive under noe på sykehuset. Hvis du oppgir han som far til NAV (heter det vel nå), så blir han innkalt for underskrift der. (Mulig dette har endret seg siden min siste fødsel for 5 år siden da, men tviler på det)

NAV vil nok skrive brev til han evt. dukker opp. Du får vel barnebidrag uansett, men da blir han skyldig staten.

Betaler han bidrag har ungen rett til å se sin far. Dvs. hvis du ammer må han nøye seg med dagsamvær til ungen er kjent med han, og han/hun blir stor nok til overnatting.

Går ikke an å tro at han får bestemme hva han selv vil og ikke.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Familievernkontoret i nærheten. De kan rådgi deg, slik at du vet rettighetene dine. Ikke minst kan de også innkalle barnefar, slik at dere før ungen blir født kan bli enige om bidrags- og samværsordninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...