Gå til innhold

Har dere erfaringer med BUP å dele med meg???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å få min 8åring inn på BUP til samtale for å finne ut grunnen til at hun tisser i sengen på natten og ellers hvordan hun har det "inni hodet" sitt.

Hun er 50/50 hos mor og far, og jeg tror grunnen til at hun har uhell i senga skyldes noe hun er bekymret for, eller noe som jeg ikke helt kan sette fingeren på... Hadde en samtale med far ang å få henne inn på bup, men der ville han ikke ha henne inn. Begrunnelsen var at da ville bup følge henne helt til hun blir myndig, å kunne kalle henne inn når de følte behov for det.

Men det er vel ikke noe å bekymre seg for???? Bup er der vel bare for å hjelpe barn, ikke for å kalle dem inn på møter resten av livet uten grunn??? Finner de en grunn til at hun burde komme på flere møter, så er det jo noe hun antagelig trenger....

Hva gjør jeg nå? jeg vil gjerne ha henne inn til fagfolk som kan snakke med henne, men jeg kan jo ikke sende henne opp dit uten å ha samtykke av far??

Han ville heller ha henne inn på familiekontoret, grunnen var at de ikke er statslige og ikke har henne liggende i systemet til hun er myndig.

Hva ville dere gjort??

Er det noe han er redd for at hun skal komme til å si, er det derfor han ikke vil ha henne inn på bup?

Skulle det være slik at hun ligger i systemet, og uheldigvis blir innblandet i noe kriminelt under 18år, så "fortjener" hun jo å komme seg inn igjen til samtale hos psykologer. Skulle ikke tro at det er grunn til bekymring om hun ligger i systemet deres??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BUP, barnevern, PPT og andre offentlig instanser er der for å hjelpe, ikke for å "ta" hverken dere som foreldre eller barnet deres. Du trenger ofte en henvisning fra lege for å komme inn til samtale hos BUP. Vet ikke hvor langt du kommer uten samtykke fra far, men noen bør ta en prat med han, slik at han kan kvitte seg med slike vrangforestillinger;-)

Skrevet

Jeg har henvisningen fra legen, skjemaet som jeg og far skulle samtykke i og fylle ut, og der står det at begge må samtykke...

det gikk jo ikke fra fars side.

Jeg får ta det gjennom familiekontoret, kalle inn til møte mellom meg og han og få dem til å forklare han hva bup er.

Skrevet

Lykke til;-) BUP er virkelig ikke ute etter å "ta" noen, og har bedre ting å gjøre enn å forfølge tidligere klienter i det uendelige;-)

Skrevet

Hun vil ikke automatisk bli hos BUP til hun er 18, det er helt feil. Dersom de finner en årsak til hennes problemer, og en kur så vil hun bli skrevet ut fort som faen for BUPene rundt om kring er så overbelastet at de holder ikke på pasienter lenger enn de må. Den lokale fastlegen vil da overta ansvaret.

Skrevet

BUP er spesialisthelsetenesta for psykisk helse, og er som kva som helst anna avdeling på sjukehuset. Ho kunne like gjerne blitt henvist til Øyre-nase-hals-avdelinga, med tanke på å "ligge i systemet".

BUP avsluttar også sine saker, slik andre avdelingar gjere, når barnet/ungdommen er ferdigbehandla/utgreidd. Ein blir ikkje kalt inn i hytt og gevær, til ein er voksen:)

BUP og barnevern er ikkje det samme, dersom det er det eksen din trur.

Jenta har lite på familievernkontoret å gjere, og i alle fall ikkje for Enuresen.

Kanskje du skal ta ein samtale med fastlegen om Enurese-problemet? Det er nemleg sjelden er er psykiske årsaker til Enurese. I dei aller, aller fleste tilfella er det fysiologiske årsaker, med at barnets nervesystem/nervesignal og hormonproduksjon(ADH-hormon) er tregt i å utvikle seg. Sjelden ein finn årsaken, sjølv om ein leitar.

Av dei lette undersøkelsane er der urinprøve(stix og dyrkning) og UL av urinvegane. Og evt time hos urolog. Trur eg ville gått denne vegen, før eg hadde tenkt på psyken.

Skrevet

Ettersom BUP er en spesialisthelsetjeneste, trenger dere en henvisning fra førstelinjen dit, dette ordner gjerne legen. Det er alltid lurt at denne henvisningen skrives sammen med foreldrene slik at man får avdekket bekymringen på en grundig måte. På den annen side så ville jeg nok først utelukke fysiologiske årsaker til at hun av og til tisser på seg og la henne bli undersøkt av lege. Dette kan jo være noe BUP også krever. Det er ikke slik at BUP tar inn alle saker, de har et mottak hvor de tar inn saker etter drøftinger. Om man får avslag kan man alltids klage. Men, både du og far MÅ skrive under, hvis ikke vil nok BUP ikke ta den inn uansett.

Skrevet

Jeg har vært i samtale med både lege, helsesøster og familiekontoret og alle er enige med meg om at det mest sannsynlig ligger noe psykisk bak. Derfor vil vi ha henne inn på bup til samtaler. Er ikke kun dette med sengevæting som ligger bak, men hele livssituasjonen hennes er også bakgrunn.

Skrevet

Både jeg og mannen min har jobbet på BUP, så her kommer noen oppklaringer.

Det er veldig riktig av deg og tenke at 8-åringen din trenger hjelp av BUP når hun sliter med sengevæting. Sængevæting er en psykisk diagnose kalt "enurese" (såfremt det ikke foreligger en medisinsk årsak). Du får kontakt med BUP ved at fastlegen hennes sender en henvisning.

Far kan ikke nekte deg å få datteren din henvist til BUP. Det han derimot kan nekte er å gi samtykke til BUP om utredning/behandling. BUP vil nok reagere på dette og legge press på ham for at datteren din skal få behandling. Hjelper ikke dette er nok eneste utvei at du tar det til barnevernet/rettsaparatet.

BUP er et frivillig tilbud! Etter endt behandling er man ikke lenger pasient der. Hvis ikke dere og datteren deres ønsker å gå dit trenger dere ikke det. BUP følger opp kun hvis det er ønskelig og nødvendig. Skjer det noe senere i ungdomslivet hennes som tilsier at hun trenger behandling på BUP må man skaffe en ny henvisning.

Det eneste som er igjen etter endt behandling på BUP er journalen hennes. Den har hun rett til innsyn i når hun blir 16 år. Både du og far har selvfølgelig innsynsrett frem til det.

Håper dere blir enige slik at datteren deres kan få hjelp!

Skrevet

Emil & Røra:

Takk for svar!

Så du mener at jeg skal sende inn søknadsskjema til bup uten at han har samtykket i dette? Kanskje be legen om å forklare saken for dem viss de blir i tvil om hvorfar ikke far samtykker?

Jeg vet at datteren min trenger noen fagfolk å prate med. Jeg tror at jeg som mor ser dette klarere enn hva far ser. Morsinnstinkt....

Skrevet

Ser at fastlegen ikke vil skrive henvisning uten samtykke. Derfor nye råd:

Gå på legevakten og få en annen lege til å sende henvisning. BUP må evt innhente samtykke fra far under behandling av søknaden. Mulig det er ulik praksis mht dette på ulike BUP'er, men jeg er ganske sikker på at BUP vil ringe far.

Ring BUP i deres telefon tid og diskuter problemet mht fars manglende samtykke med dem.

Sjekk eventuellt om det finnes psykolog i førstelinjetjenesten i din kommune (kommunepsykolog/bydelspsykolog) evt et familesenter med psykolog/annen kvalifisert behandler.

Dokumenter ALT du gjør for å søke hjelp til barnet ditt i tilfelle du må gå rettens vei.

Skrevet

Innleggene våre krysser hverandre......

Prøv å få legen til å sende uten samtykke og skrive en utførlig henvisning hvor han også forklarer fars bekymringer. Da tar de sikkert tak i saken.

Stå på !!!

Mannen min hilser og ønsker lykke til også =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...