Gå til innhold

Redd jeg har hatt et infarkt i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt det ganske tressende i det siste,sliter med vonde skuldre og stiv nakke og øm brystmuskulatur.Har også mye halsbrann tiltross for at babyen er over året nå. Var på møte i 3 timer i dag.Drakk 2 store kopper kaffe noe jeg aldri pleier å gjøre.Kjendte jeg måtte på do under møtet men holdt meg i 2 timer(både bimmelim og bommelom) Da møtet var ferdig skyndte jeg meg på toalettet. På vei hjem i bilen begyndte jeg å få hjertebank,ble tungpusten og følte med uvell, Ble askegrå i ansiktet og vissen i venstre armen.Jeg ble kjempe redd.Nå dør jeg tenkte jeg.Svetten randt.Telefonen ringte og jeg klarte ikke gjøre rede for meg skikkelig.Likevel klarte jeg på et mirakuløst vis å kjøre hjem.Slengte meg på sofaen etter å ha trekt frisk luft ute en stund.Da roet det seg. Har nå tatt 2 paraset og en halv link.Føler meg bedre men kjenner jeg svetter av den minste anstrengelse. Kan det ha vært et infarkt eller er det bare angsten som lurer meg tro!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde virkelig ringe en lege, utifra det jeg leser her. Kan umulig være normalt.

Skrevet

Spørs alder og helse forøvrig, uansett så burde du vel komme deg til en legesjekk. Trolig er det angsten, for er du en forholdvis ung kvinne (flest av dem her inne) så bør sjansen for et infarkt være svært svært liten.

Skrevet

Det kan være et panikkanfall, men jeg ville ha sjekket det opp hadde jeg vært deg. Vissen arm er jo ikke helt bra da, men resten kan også være symptomer på angst!

Skrevet

Jeg fikk infarkt da jeg var 20... Ring legevakt med en gang! Det går fint an å få infarkt om man er ung kvinne, selv om det ikke er vanlig. En rask EKG vil bekrefte om du har hjerteproblemer.

Skrevet

At man er ung er ingen garanti for at man ikke får infarkt. Legger ut link til en artikkel om kvinner og hjertesykdom som sto på VGnett:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=502051

Grunnen til at jeg legger ut dette er at jeg selv har hatt fryktelig høyt blodtrykk og er under behandling for det, selv om jeg faktisk er under 35 år.

Det er veldig viktig å få sjekket sånne anfall, uansett om det "bare" var et panikkanfall/angst.

Lykke til, HI.

Skrevet

Det er jo greit å få det sjekket, men etter den forhistorien med stress så skal man ikke se bort ifra at dette kan dreie seg om et panikkanfall. Har du hatt angst før? Det er i så fall også noe man kan få hjelp til å takle dersom du skulle bli plaget med tilbakefall i fremtiden.

Skrevet

Har slete med angst for en del år siden men kan ikke huske å ha hatt et slikt anfall.Men det kan jo utarte seg forskjellig.Men hvis det hadde vært hjerte er det vanlig å bli bra av seg selv da eller.Føler liksom at musklene snører seg i brystet.Ikke hjertet liksom hvis dere skjønner. Kjenner og at jeg har kort lunte og at tårene ikke er langt unna så da tror jeg belager meg på at det er psyken som spiller meg et puss

Skrevet

Det som er rart med hjerteinfarkt, er at man kan ha dem, og så plutselig bli helt bra igjen. Min far kom til legen, og da så de at han hadde hatt flere hjerteinfarkt for mange år siden, men han hadde ikke merket det. Og han hadde vært symptomfri i ettertiden.

Det kan godt være psyken, men jeg vil tro at det er godt for deg å få det sjekket opp!

Skrevet

Stress kan føre til alle symptomene du beskriver, men du bør ta en tur til legen for en skjekk.

Du vil også bli mer stresset av å ikke vite om det var et infarkt, så hvis det ikke var et infarkt så vil nok det stresset forsvinne.

Skrevet

min søster på 24 blei lagt inn med det samme i forrige veke. Ho hadde ganske like symptom. Låg med ekg heile natta. Ingenting galt med hjerte. Dei trudde det var musklatur i nakke og bryst som gjorde det. Legen som la ho inn var redd for hjerteinf. Men heldigvis var det ikkje det.

Men hadde absolutt sjekka opp i dette !!!!

Skrevet

Kjære deg, HI! Du må for all del komme deg til legevakt med dette! Og ikke "underdriv" symptomene du hadde når du snakker med lege!

Jeg fikk hjerteinfarkt for 3 1/2 år siden, og det er ikke til å spøke med!

Vi jenter får ofte atypiske symptomer (altså helt andre enn de gutta får), så det er viktig å være klar når du snakker med legene. De måler forekomsten av et stoff i blodet ca 6 timer + etter hendelsen for å sjekke om det er et infarkt du har hatt, så det er viktig å få sjekket det.

Man kan ha såkalte "stumme" infarkter- dvs. at man ikke blir bevisstløs, noen merker det kanskje ikke i det hele tatt, disse vil likevel registreres av kroppen.

Dersom det var et infarkt du hadde, må du få behandling slik at du ikke får flere. Dette MÅ du ta på alvor!!

Skrevet

Stress= muskelsmerter=kan forveksles med brystsmerter.

Angst=hypervnetilering=tungpusthet =stikkende smerter i bryst og over alt+svimmelhet/nummenhet/kaldsvette.

Kaffe=hjertebank,urolig og uregelmessig puls/ekstraslag+økende "sur" mage = brystsmerter til forveksling lik infarktsymptomer

Tror ikke du har hatt et infarkt, for å berolige deg. Men får du slikt anfall igjen er det bare å kontakte lege.Særli hvis du røyker og/eller bruker p-piller.

"Stumme" infakt som hun over nevner her forekommer som oftest hos eldre og diabetikere.

Skrevet

Greit å berolige, anonym 20:14, men jeg tror ikke du bør vente til "neste gang" med å få dette sjekket. Tidligere var det bare "menn over 50 som fikk infarkt", og da jeg kom inn som 31 åring på sykehuset, trodde de jeg hadde angstanfall helt til jeg lå blå og frådende på gulvet. P-piller, røyking, migrenemedisiner, medfødte feil (som det var i mitt tilfelle)- mye kan gi blodpropper i hjertet. Du MÅ få sjekket dette, HI- om det skulle vise seg å være ufarlig, så er jo det hyggelig, men når det gjelder slike ting som dette, er det bedre å dra på legevakta en gang for mye enn en gang for lite.

Skrevet

Hei igjen. Har ikke vært hos lege.Bor på landet her så det er ikke bare bare å komme seg dit med huset fullt av unger. Men jeg vet nå at det er angsten som har kommet litt tilbake. Forknytte muskler og kaffen var nok det som gjorde utslaget. Da symtomene kom ble jeg redd og da ble det nok verre.Ikke mer kaffe på meg.Var fin resten av kvelden bortsett fra litt svetting.Er premenstruell deluks og kjenner jeg. Skulle avgårde å hente eldstejenta og da kom munntørrheten og litt hyper ventilering tilbake.Søren og jeg som har vært så bra i mange år av angsten.Har nok gått litt i et i det siste så får begynne å ta litt mer vare på meg selv

Skrevet

så bra at det ikke var hjertet jaffal:o) Vet hvordan det e¨r å få panikk anfall av og til. Jeg har ikke hatt det på 4 år nå, men husker altfor godt hvordan det føles! Bare husk at når panikken kommer så prøver du å puste rolig og kanskje sette deg ned med hode mellom beina så du ikke besvimer (jeg pleide hyperventilere helt til jeg svimte av hehe...jeg kan heldigvis le av det nå, men da var det ramme alvor). Husk å slappe av å prøv ikke å stresse for da føler en at en mister kontrollen og panikken kommer lettere. Å for all del, hold deg unna kaffen, den gjør en bare enda mer stressa og urolig:o)

Klemklem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...