bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 hva lager dere? har lyst til å begynne å lage mer fra bunnen av. men vet ikke helt hvor jeg skal starte
* 5 om dagen * Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 tja,lager kjøttkaker,fiskegrateng,lapskaus og de fleste stuinger og sauser. men er sikkert mere også, men kommer ikke på det nå.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Supper, gryteretter og lapskaus liker jeg og lage selv.. det samme med wok grønnsakene.. Ikke så glad i de posene.. =) Saus er det ikke alltid jeg lager selv.. Men saus til vilt og kraftig kjøtt som stek ol må jeg lage selv for og få den sånn jeg vil ha den.. hehe.. + soppsaus.. den liker jeg best når jeg lager selv.. Ellers er jeg langt ifra noen person som MÅ lage alt fra bunn av selv.. Men akkurat de tingene over må jeg ta selv for og bli happy.. =)
**Marge Simpson** Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 Jeg tror kanskje jeg ville ha begynt å lage supper. De kan varieres i det uendelige med sesongens grønnsaker. De er morsomme å eksperimentere med, og hvis du bommer helt så koster det ikke skjorta.
Lille Kolibri Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Eg brukar ganske mykje ferdigprodukt, eigentleg, men noken ting gjer eg frå bunnen. Saus (utanom brun saus, klarar berre ikkje å få den så god) - ein kvit basis-saus kan varierast utruleg. Brukar alltid ferske grønnsaker i all mat (altså ikkje frosne wok-blandingar o.l.) Pastasausar (tomat eller a la carbonara), woksausar, lasagne, fiskegrateng, steikt fisk, kjøttkaker, supper. Sikkert meir òg...
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 Lager endel gryteretter selv ihvertfall. bruker ofte rømme eller fløte som basis, eller kjøttkraft som jeg tykner med mel og krydrer=) Sauser er jeg ikke så god på, men varierer gjerne posesauser med egen vri. Potetmos, lapskaus osv er jo lett å lage selv...
Mamma til to tette Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 Lager ca.95% av all mat fra bunnen av, finner hele tiden nye ting å prøve gjennom matprogram, kokebøker og blader. En vanlig uke prøver jeg å lage en rett med karbonadedeig, 2 med fisk, kyllingrett, annet kjøtt eller ren vegetar. Lager pasta, indisk med ris, tradisjonelle retter som kjøttkaker, hjemmelaget potetstappe med kjempegode lokale pølser, fiskegryter, lasagne, sheperd's pie, bondeomelett...for å nevne noe fra ukens meny. Jeg kan anbefale jamie oliver sin siste bok, den er laget for folk som ikke har laget mat tidligere og jeg har funnet masse god inspirasjon der ,-) Jeg elsker å lese kokebøker og å se på matprogram så det gir meg sparket videre til å prøve noe nytt.
Lillebror og stoerebror Skrevet 23. februar 2009 #8 Skrevet 23. februar 2009 Jeg lager det meste av mat selv her hjemme. Det er vel helst fordi jeg syntes det smaker best og det blir ferskest mulig. hvis du er glad i pizza, lasange og pasta er det veldig enkelt å lage tomatsaus som kan brukes til alle disse tingene. Ta et par ts tomatpure og stek i en gryte så tar du en boks hermetiske tomater og koker en stund. For å få smak på sausen kan du ta i litt sukker, videre kan du bruke de krydderene du liker, løk, fløte, chilli osv. Veldig enkelt og blir alltid godt. Å wokke litt grønnsaker ved siden av den middagen du allerede har laget er også enkelt og godt. Ta de grønnsakene du har i kjøleskapet og stek dem i en stekepanne til de er passe. Salt og pepper er godt på, også karri og hvitløk. Fint å begynne litt til en rett du allerede har dersom du ikke er vandt til å lage mat fra bunnen selv. Lykke til:)
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 23. februar 2009 takk for svar dere. det jeg lager selv er: hvit saus,brun saus, kjøttkaker,kjøttboller og kjøttpudding. men det blir jo mye det samme. har faktisk jamie oliver sin kokebok på dataen. men blir liksom ikke til at jeg lager noe derfra. jeg er sånn at jeg blir litt matt hvis jeg ser en oppskrift med masse forskjellige ingredienser. spes sånne som gjerne kun blir brukt til den ene retten. og så blir det ikke til at jeg lager noe. he he..
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #10 Skrevet 23. februar 2009 Spiser vanlige ting som alle andre, men kjøper aldri poser. Lager alt fra bunnen selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå