Morgonfuglen Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Vi har to gutar, den eldste er 3 1/2 og den yngste 2 1/2. Den eldste har vi hatt søvnproblem med heilt sidan han kom til, og vi har til og med brukt sovemedisin på han då han var mindre. Etter at han har begynt å prate, har han fortalt at han er redd for å sove. Vi brukar derfor å legge oss saman med han. Dette har resultert i at yngstemann blir sjalu, og vil ligge saman med bror og mamma eller pappa. Dette blir trongt i ei barneseng, og vi har derfor begynt å legge gutane i foreldresenga vår. Då må vi bere dei tilbake til sine eigentlege senger seinare på natta, og dette er eg lei av. No har eg installert ein dobbel sovesofa inne på rommet hos gutane, slik at vi kan sove der alle tre. Denne sovesofaen tek dessverre heile plassen på rommet, og spørsmålet mitt er derfor: korleis skal vi løyse dette problemet? Skal ungane ha felles seng, eller kvar si seng? Det siste har vi prøvd, og det fungerer ikkje i praksis. Finns det andre måtar og gjere dette på, og er det andre som har same problemet?
olle-bolle Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Hei, du! Ikke moro med barn som ikke sover skikkelig, og enda verre når du får dårlig kvalitet på søvnen selv...Skikkelig ond sirkel dere er inne i da. Det som er utfordingen nå er jo å overbevise eldstemann om at det ikke er farlig å ligge i sin egen seng. Ved å la han ligge sammen med dere, blir jo hans frykt bekreftet. Men jeg skjønner man blir desperat da, klandrer ingen for å gjøre det. Vår eldste var redd for å legge seg alene en periode. Da satt jeg inne hos ham noen kvelder til å begynne med. Uten å prate med ham. Bare sa "god natt, jeg blir her hos deg til du sovner". Var veldig nøye på at det var det han fikk og ikke mer! Etter noen dager beveget jeg meg på utsiden av døra med denne på gløtt, så på kjøkkenet og ryddet til kvelden(han har rom ved kjøkkenet og kunne høre at jeg var der). Etter en ukes tid var frykten over. Det funka her i hvertfall. Når det gjelder deres yngstemann så vil vel han kanskje være lettere å "snu" siden han bare var sjalu? Masse lykke til i hvertfall. Håper dere får orden på dette!
Morgonfuglen Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2009 Takk for det! Men er det lurt at ungane søv i felles seng?
olle-bolle Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Aldri tenkt over det egentlig. Mine kunne aldri sovet sammen. Hadde vel aldri sovna heller, for de skravler hull i hodet på hverandre. skulle vel ikke tro det var noe farlig i hvertfall, og hvis dere voksne da får "være i fred" så syns jeg det var en fiffig løsning. Det er vel egentlig ingen som har svaret på hva som er best for akkurat dere. Du får føle på hva som er best for deg og familien din. I andre kulturer sover jo hele familien sammen...Det viktigste er jo at alle får god søvnkvalitet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå