Gå til innhold

noen som er god på ski eller har noen tips...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes jeg har så dårlig kontroll på skiene, føler meg redd i nedoverbakker osv.

Skjønner at det er slik som kanskje kommer med alderen, alikevel følte jeg mes som en mye bedre skiløper i litt yngre dager.. sukk..

Noen som har noen tips eller. Synes det er veldig stas å gå tur, men trenger litt mer teknikk tror jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe.. jeg er også veldig glad i gå på ski, men har også blitt litt mer pysete med åra.. men en ting som funker veldig godt i nedoverbakker er å ha litt knekk i beina, samtidig som du har det ene benet litt foran det andre. Da står du ihvertfall stødigere :-) Ellers så er det bare å nyte naturen og glede seg til nistepakka i en snøskavel med deilig sol i ansiktet, da tenker man ikke så mye på hvordan man ser ut da man strener avgårde :-) God tur !!

Skrevet

hva med å få tak i ski med stålkanter? det gir bedre kontroll!

skiforeningen har kurs for voksne som kan gå på ski, men ønsker litt finpuss av teknikken ihvertfall i oslo-området.

ellers - knekk litt i knærne og se litt langt frem (som ved sykling). det bedrer balansen.

god tur!

Skrevet

Gå noen turer alene hvor det ikke er så farlig med litt knall og fall. Teknikken kommer tilbake. Og ikke vær redd. Da spenner du deg, blir stiv og havner i første grøft. Selv grøfta jeg forrige uke på ski, slo meg ikke og er heller ikke redd for å stå til om det kreves.

Tipset om ski med stålkanter synes jeg bare du skal følge dersom du går i løs snø. Går du i oppkjørte løyper så bruk langrennsski, og kjøp deg gjerne et par som er beregnet på trening eller konkurranse. Det har du igjen i ren skiglede. Mine foreldre utstyrte meg med brede smørefri ski, og jeg hata å gå på ski som pesten. Nå har jeg samme ski som de norske langrennsløperene og er ute i sporet hver mulige anledning. Har gått 15 km i dag.

Jobb også med teknikk på feste, vektoverføring, da vil du merke at du går mye lettere.

Skrevet

Tipset om å se langt fram er viktig for balanse og feste hele tiden. Ser du på skituppene dine når du går opp, så vil du få glepptak. Ha blikket festet på bakketoppen og du vil klare deg mye bedre.

Ikke bruk smørefri ski. Da vil du aldri få gode ski som er moro å gå på. De vil på det beste være middels.

Skrevet

Hva slags ski har du da? Jeg har vurdert å investere i noen nye, det måå jo hjelpe.

Og hva har du smurt med på turen din idag?

Var ute på en tur i går- alene- og klarte faktisk å falle et par ganger på flat mark.

Sukk, kan jo ikke helt unnvike at det er andre i marka en søndag i februar, og føler at jeg kanskje bidro noe til at mange fikk seg en god latter ;-)

Men jeg har ikke gitt opp altså, så det er sagt!

Skrevet

Nå har jeg nanosonic fra Madshus. Veldig gode ski, men klart da må du ut med en 5-6000 for ski, bindinger og sko. Du får rimelig bra utstyr for ca halvparten, men unngå de billigste skiene, de har såle av plastikk som er vanskelig å smøre.

Hva andre mener om dine skiferdigheter er ikke så nøye egentlig? Dersom du trives med å gå på ski er det i grunn det viktigste. Bruk tid på å finne igjen balansen. Da jeg selv begynte å gå på ski igjen tryna jeg i hver bakke. Men etter noen turer ble det bedre, og nå tryner jeg sjelden.

I dag var det mildt her og sola hadde tatt en del så snøen var våt, så jeg smurte med rød smurning, fra +2 til +4. Det neste som skjer nå er klister. Da er i grunn moroa over, for klister er grisete. Skismøring er litt prakk, men heller ikke veldig vanskelig. Sportsbutikker som har skitustyr har ofte noen som kan litt om smøring, og det er ikke farlig å be om hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...