Gå til innhold

Jeg tror faktisk min egen mor er dum....

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

det er ikke pent å si, men nå lurer jeg faktisk..

Oppveksten til broren min og jeg er preget av drøssevis av kjærester, dårlig økonomi, en hardtarbeidene mor (for det var hun faktisk), helger alene hjemme, høytider som ble feiret alene, osv osv. Jeg måtte ta vare på broren min der mamma feilet.

Mamma festa mye, og var sjelden hjemme i helgene.

Nå har hun samboer, men drikker fortsatt hver eneste helg, selv med små b arn i hus! (sin 8 år gamle ste-sønn) Har hatt et innlegg om dette her før.. Har ikke jobb, og går bare hjemme å dasser. Hun er svært overvektig, og det satt i sammenheng med alkohol er jo ikke spes bra... men uansett

Jeg har klart meg fint, jeg. Samboer, 2 barn (dog med 2 forskjellige fedre), hus, bil, utdannelse, fast jobb, osv osv. (mamma har ikke utdannelse, og har aldri hatt råd til å eie en bil)

Men broren min, derimot. Han er 17, og bor fortsatt hjemme såklart. Han har hatt noen runder med hasjrøyking, men har visstnok slutta (selvom jeg har mine tvil) Han er sosialt tilbakestående, forstår seg ikke på hva som skjer ute i den store verden, forstår ikke hvorfor man må jobbe, hvorfor man må ta i et tak hjemme, han forstår rett å slett ingenting! Men han er skærp når det kommer til historie, og han er dritflink i engelsk!

Mamma reiste sammen med samboeren sin og hans sønn, og datteren min på fjellet på onsdag. Broren min var alene hjemme. Han hadde da drukket 1 liter sprit fordelt på 2 dager, alene! Hjemme alene satt han å tylla i seg 1 liter sprit... en ting er at han som 17åring drikker så mye på fylla, ute med kompiser, men alene? Og nå er mamma sint? For hva da? for at hun har vist han i 17 år hvordan livet er? Jeg blir matt...

Ikke vet jeg hvor jeg ville med dette, men jeg kjenner ansvarbyrden komme faktisk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man velger ikke sin familie og hvor man kommer fra. Men man velger selv hva man vil gjøre ut av livet sitt. Selvfølgelig er ikke vanskelige oppvekstvilkår et pluss for et barn på vei ut i verden, men man kan velge å gjøre mer ut av livet sitt.

Der høres jo ut som om mor din er alkoholiker eller periodedranker, og det er ofte arvelig. Kan være det som plager bror din. Eller at han er i opprørsperiode - og derfor slår til med alkohol. Veiledning og oppmuntring kan hjelpe ham på rett vei, spørsmålet er jo hvem som skal ta på seg det ansvaret.

Ikke fordi jeg har noe med det ... men regner mor din har kontroll på alkohol inntaket når datteren din er med på tur....Mine foreldre har hva man kaller for normalt forhold til alkohol - koser seg gjerne med litt alkohol når det passer seg. Men aldri i overmåte. Har opplevd min mor beruset en gang - da var jeg 17 - elsker å ta det opp i ny og ne... fordi jeg vet at det plager henne :-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, det gjør man jaggu ikke...

Vet ikke hva mamma er jeg, men jeg er bekymra! Ikke for at hun drikker seg stupfull, men fordi at alkohol og ekstrem overvekt gjerne kan føre til en del skader som ikke kan rettes opp i, og jeg er bekymret for at hun ender opp med hjerteinfarkt, e.l.

Hun har kontroll, det har hun! Men jeg liker ikke at hun drikker når hun passer datteren min, fordi jeg av prinsipp vil at det alltid skal være en edru person tilstedet, selvom jeg ødela det prinsippet når vi kom på hytta til de, og alle hadde drukket til maten.

Jeg har opplevd mamma beruset (les, stupfull) mange ganger, men da har jeg som regel vært litt småbrisen selv. Det er helt greit, og ikke mitt problem hva hun gjør, men det ikke broren min sin skyld at hun er en smule idiot heller...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

.......det glemte jeg jo!

Nå har hun tatt fra broren min tilgang til nett, og til sprit! FAKTISK! Han var i sverige med noen kompiser, han alene hadde bært alt det de andre hadde kjøpt (ergo, smuglet endel!!) mamma var klar over dette, og lo av det? hun visste også at han hadde kjøpt 3 liter sprit, men reagerte ikke? hmm...

så hun tror tydeligvis at å ta dette vekk, å være sur på han er måten å gjøre ting på... akkurat som når jeg var ung. Tror at det løser alt, når kommunikasjon og forståelse egentlig var det som skulle til...

Skrevet

Palmesus, jeg vil så gjerne prate med noen som faktisk forstår hva dette betyr. Har hatt det akkurat som deg, bortsett fra at min bror flyttet ut som 16 åring for han greide ikke bo hjemme, ellers er det som å høre om min mor. Hun kan sitte å si at det er så synd i min bror som bor alene og ikke har penger, stakkar... DET ER JO HENNES FEIL!!

Jada alkoholisme er en sykdom og alt det der, men hun kan styre seg når det passer henne og nå eg jeg så lei av alle svik, anklagelser, krangler, episoder osv osv. Denne julen måtte moren min være alene uten gaver for da jeg skulle hente henne var hun sterkt beruset klokken 15.00 på julaften. Da hadde hun skrytt i det vide og det bre om hvordan hun gledet seg til dagen da skulle hun komme tidlig og bruke dagen sammen med barnebarnet sitt. Jeg dro, hun fikk ikke være med. Vil ikke ha en full bestemor sammen med min kjære datter og jeg satt resten av kvelden med dårlig samvittighet og tanker om henne som satt der alene. Blir så sinnsykt forbanna!!!

Godt å få det ut noen ganger!

Skrevet

Jeg serrer et lite spørsmålstegn vet at du sender datteren din med din mor på fjellet jeg da når hun er litt på "flaska" selv... Vel, din mor burde vel ikke latt ham være alene i utgangspunktet, ikke med hans historie...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Altså, det er ikke sånn at hun drikker seg stupfull hver dag, eller hver helg, bare det at hun DRIKKER hver helg. Og hadde hun skulle dratt helt alene med jentungen ville jeg ikke sendt henne med. Men samboeren hennes var der, sammen med sin sønn, så da visste jeg at det gikk bra. Han er oppegående hva alkohol angår....

Jeg flyttet ut når jeg var 16, dvs, jeg ble kastet ut etter en krangel hvor mamma regelrett banket meg opp (dog for siste gang, hadde gjort det mange ganger før). Hun flyttet 70 mil unna og jeg så henne ikke på 3 år. Hun er uinterresert i meg og min familie (dvs, hennes barnebarn) men jeg klarer ikke å kutte kontakten fordi endel av meg synes synd på henne.

Hun kjører et egotripp som ikke ligner noenting...

Skrevet

Det høres ut som moren din har mer enn nok med å ta hånd om seg selv. Og at hun har gjort seg selv til et ressurssvakt menneske.

At broren din røyker/har røyket hasj + unormale alkoholvaner, er jo et varsko, i tilegg til at han er så ung. Jeg ville nok heller ikke sendt min datter med dem på fjelltur, når hun viser så dårlig dømmekraft. Dessuten høres det ut som du har liten tiltro og tillit til henne.

Håper det ordner seg for broren din, og at han får oppmuntring og ros på det han mestrer (historie og engelsk).. og at dette kan være et springbrett for ham til å klare seg videre inn i de voksnes rekker.

Utganspunktet og forutsetningene er jo ikke de beste, eller kanskje i hans favør. Jeg har dessverre ingen tips, leit når barn/ungdommer vokser opp sånn.

Skrevet

Jeg syns ikke det høres ut som noe greit forhold mellom deg og moren din. Kanskje du kan markere litt mer avstand til de delene av henne du syns er ille, f.eks. drikkingen? Slik at hun ikke tror du mener det er en ok væremåte?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Tror nok ikke hun ville merket noe til det, eller brydd seg forøvrig...

Skrevet

Det er jo synd. :(

Skrevet

Her i gården er det bare å være smøreblid neste gang så har det aldri skjedd. Arghh vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvd på slike samtaler, nytter ikke. Men min mor får ikke ha min datter på overnatting, kun på timesbasis. Jeg ser formen når hun leveres og hentes. Bil har hun ikke, så her må det hentes og leveres når hun skal komme innom.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

ja, ikke sant... som sagt, her tror jeg ikke det er noe alkoholisme ute å går, ENDA:.. men det kommer nok!

Mamma har heller ikke bil, men hun disponerer samboeren sin. Hun kommer ikke på besøk av den grunn, eller ønsker å ha barna... Hun skifter ikke bleier, så overnatting skjedde ikke før jentungen ble 3...

Skrevet

hvordan du kan la dine egne unger være der, (til tross for hennes samboer) fatter jeg ikke.. og hvor har barnevernet vært oppi det her?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Neimenn det er jo ikke sånn at hun drikker seg dritings i jentungens nervær, det er jo ikke det jeg sier. Hadde hun gjort det hadde jeg jo ikke sendt henne dit. Hun drakk ikke mer da enn hva mange (ettersom jeg har forstått) her inne gjør en lørdagskveld. Det er ikke poenget!

Og hva med barnevernet? Skal jeg ringe de for at hun ikke kan ta vare på sønnen sin? Forsto ikke den helt...

Skrevet

Ut ifra hva du beskriver her har dere( broren din er vel enda) vært utsatt for omsorgssvikt som burde ha vært tatt ta i. Du virker som du ha et veldig ambivalent forhold til din mor, naturlig nok, og sender datteren din til henne. Det burde du kanskje ikke gjøre? Handler ikke bare om alkohol her, hun virker ikke som hun har msorgsevne rett og slett.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vel, hun er en bedre omsorgsperson for min datter enn det hun har vært for meg, sånn sett. Men jeg ser jo nå at dette har blitt tatt (kanskje forklart) helt feil. Det jeg ikke forstår i denne saken er hvordan mamma kan sitte å bli sint på min bror pga dette, når hun kanskje er roten til alt ondt...

Skrevet

Å fy fader! Mye av dette minner om min familie, men uansett prøv å redde den akterutseilte broren din...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...