hønemor2005 Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Jeg fikk høre av en butikkdame i en babyutstyrsbutikk at man for all del IKKE må "trøkke" barnesetene sammen i baksetet - det skal være plass til minst EN KNYTTNEVE mellom dem, slik at de ikke står i spenn og det dermed blir trykk på der man fester beltene. Hmmm. Det betyr at de fleste biler, selv store stasjonsvogner som Passat, V70, Mercedes E-klasse osv, er for små dersom man har 3 barn under skolealder, ikke sant? Hva er løsningen? Kjøpe 7-seters flerbruksbil? Virker liksom litt ekstremt! Ut fra diverse innlegg her, ser det ut som mange bare dytter tre barneseter inn i vanlig baksete likevel, selv om de da blir liggende i spenn mot hverandre...?
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 ja, vi gjør det, presser de sammen, alternativt må en av de sitte uten sete.... alle er under skolealder hos oss men nå kommer det fjerde barnet, og vi må bytte bil, blir 7 seter ja Men samtidig vil jeg ha en bil som er såpass brei i baksetet at det på en måte er tre seter der, så hvert barnesete har et "eget sete" å sitte i, da vi som oftest vil være bare tre barn (har et "helgebarn" om man kan kalle det for det, så blir bare annenhver helg vi er fulltallige med fire barn)
3b@rnsmor-30* Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 vi har passat og her blir det nok presset sammen 3 seter i baksetet til sommeren.. de to eldste sitter i sånn 15-36 kg-sete.. sånn pute med rygg... og må feste babysete i midten, for der er det bare 2-punktsele..
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 jepp her blir det presset in 3 seter i september og minsten på sitte i midten med 2-punktsbelte her og, men skal ha base sånn at det ikke blir så mye styr med inn og ut av bilen
Fjerdemann på vei Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Vi er på jakt etter ny bil nå, 7 seter, for å slippe å måtte presse setene inn i baksetet. Men det er like mye fordi vi ikke har plass til babysetet på siden, og må ha det i midten dersom vi skal beholde vår gamle bil, og det er ikke aktuelt for meg. Å drive å bale med å løfte babysetet inn i midten for hver gang, er utrolig tungvindt, og mindre sikkert for vår del, ettersom det er isofix-sete, og det ikke er isofix i midten. Så derfor kjøper vi ny bil, og det skal bli deilig med bedre plass!
lillebøllaspringmadrass Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Vi har en VW caravelle, lang type. Den har 4 seter i bredden, og vi får fint plass til 3 barneseter, det er da mellomrom mellom dem, men 4 barneseter går ikke, da ikke setene er hver sin stol, men et bredt baksete. Men det er en veldig kjekk bil å ha når man har barn Jeg har bare hatt lappen i et år, bor i Oslo og kjører denna store bilen i trange oslogater og parkeringshus, så det går helt fint selv om den er stor og lang.
3xMamma :) Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 Hvis man ikke har airbag kan man ha et barnesete i forsetet. Det er et trygt sted bl.a, fordi setet kan lene seg på dashbordet som står fast, og ikke stolrygg som flytter seg. Ellers er det i midten bak som er sikrest.
Snart mamma til tre små Skrevet 24. februar 2009 #8 Skrevet 24. februar 2009 En knyttneve mellom bilstolene? og vi som nettopp mer eller mindre hadde bestemt oss for å gå for en passat - selv om nr tre kommer i august... Jeg tror heller jeg jakter på smale bilstoler, noen som har tips til hvilke stoler som er smale - men likevel sikre? Vi har stort sett holdt oss til HTS-stoler til nå, men kanskje det hjelper hvis vi bytter dem ut med et annet merke?
Snart mamma til tre små Skrevet 24. februar 2009 #9 Skrevet 24. februar 2009 En knyttneve mellom bilstolene? og vi som nettopp mer eller mindre hadde bestemt oss for å gå for en passat - selv om nr tre kommer i august... Jeg tror heller jeg jakter på smale bilstoler, noen som har tips til hvilke stoler som er smale - men likevel sikre? Vi har stort sett holdt oss til HTS-stoler til nå, men kanskje det hjelper hvis vi bytter dem ut med et annet merke?
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 25. februar 2009 #10 Skrevet 25. februar 2009 Vi har en opel zafira 7seter... men for å få med oss 3 barn, og vogn, må vi få plass til 3 seter på rekke og rad... Finnes det noen barneseter man kan feste med kun 2 punkts-sele?
har 2, venter aprilbaby:) Skrevet 25. februar 2009 #11 Skrevet 25. februar 2009 Inne på Trygg Trafik sine sider ligger det en lite over hvilke biler du får 3 barneseter i å ikke. Det er en test. Det er svært få biler for de med 3 barn.. Vinterkyss: Opel Zafira skal det være plass til 3 seter i etter den testen.
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 25. februar 2009 #12 Skrevet 25. februar 2009 har 2, venter aprilbaby:) Takk, takk! Inn å sjekke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå