Gå til innhold

Hva gjør dere når de små nekter å spise?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bli gal! Måltidene holder på å utvikle seg til en konstant kamp. Det begynte i forrige uke med at mini nektet å spise lunsjgrøten sin. Etter noen dager begynte han å nekte å spise kveldsgrøten også. Til slutt byttet vi ut grøtmåltidene med brød, noe som hjalp, men idag har han vært mindre ivrig på brødbitene også. Og ikke nok med det, nå nekter han å spise middagen! Jeg har prøvd å lokke, leke og til slutt i ren desperasjon legge kjøttbollene på bordet foran ham og la han spise selv. Men spiser han? Nei!

 

Til opplysning så spiser han til vanlig to skiver brød til frokost, grøt til lunsj, ett middagsglass og en ny porsjon grøt til kvelds, samt frukt til mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er å ikke mase så mye om maten, selv om jeg skjønner at du har veldig lyst til det. Helene spiser dårlig i perioder hun også, tror hun kanskje da er syk uten at det vises som annet enn dårlig matlyst. Jeg tilbyr mat og hun får spise til hun ikke vil mer. Helene spiser jo all maten sin selv da. Om hun har spist lite tilbyr jeg litt hjelp, men som regel vil hun fortsatt ikke spise.

 

Det sies i hvert fall at ingen barn sulter seg, så du skal se at han nok begynner å spise igjen snart. Han er som sagt kanskje syk eller bare i en periode der han ikke har lyst på så mye mat. Med eldste min har det variert veldig, alt fra to til tyve brødskiver om dagen... :o) Om en uke så spiser han nok som vanlig igjen! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tror det er tenner på gang, så jeg vet at det er en grunn til matvegringen, men blir like bekymret hver gang mini spiser lite. Prøver alt fra å bytte ut måltider, tynne ut grøten med fruktmos osv, men det beste er nok som du sier å ikke mase så mye med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leste nettopp igår, at det er vanlig at etåringens appetitt reduseres i forhold til det den har vært før (av den logiske grunn at de ikke skal vokse like raskt fremover ;-)). Ser ut som han spiser bra til vanlig, så kanskje det bare er en naturlig justering?

 

Men til spørsmålet ditt, prøver som Carina å bare gi til hun er mett og så ta det unna, men gud så vanskelig. På kvelden, hvis hun nekter grøt da, så blir det av og til at jeg gir henne yoghurt og banan isteden, slik at hun ikke blir sulten til natta ... helt sikkert ikke lurt, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann begynte også å bli vanskelig i matveien for en stund siden. Det som har hjelp på her er å gi han sin egen skje, og la han grise med maten. Samtidig har jeg en annen skje som jeg mater med.

Det blir en del griseri, men håper på han etterhvert skal skjønne at han kan ta sin skje med mat i munnen også, he he.

Kanskje det vil hjelpe hos deg og?

Om ikke din spiser med skje selv allerede da....

Slår alt feil tilbyr jeg en del fruktmos. Tror det er lettere å spise om han har vondt i munnen (tenner) eller halsen.

Min spiser ikke brød, så jeg blir alltid litt stressa om han ikke vil ha grøten eller middagen sin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

da slipper han... det er heldigvis ikke noe problem her at han ikke spiser nok, av og til kan han spise 3-1/2 brødskive og drikke melk til, så hvis han ikke vil ha noe særlig mat ett måltid så er han sannsynligvis ikke sulten. Han er helt gjennomsnittlig i forhold til høyde/vekt så vi slipper heldigvis å stresse med det.

 

Skjønner at du synes det er et problem hvis han ikke vil spise til noen måltider, se det an litt, ta bort maten en liten stund og prøv igjen om litt tror jeg jeg ville gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

"...og til slutt i ren desperasjon legge kjøttbollene på bordet foran ham og la han spise selv..."? Hva er det som er så desperat med det? Min lille spiser alle måltidene sine selv han. Både brødskiver, grøt og middag. Han har øvd en god stund, så nå går det strålende. Søler ikke noe særlig lengre. De må jo få begynne engang, og min erfaring er at all mat blir mer spennende når de får muligheten til å utforske og spise selv:)

 

Matlysten avtar ofte merkbart etter 1-års stadiet. Første året skyter de jo i været som en rakett, og det krever jo sitt av energi:) Skjønner jo at du blir stressa når han ikke vil ha noe - men, ofte har de en god grunn for at de ikke vil ha mat. Min spiser for eksemple ikke noe i dagene før han blir syk. Mange har dårlig matlyst før tannfrembrudd. Kanskje han er matlei? Prøv med variasjon:) Nytt pålegg. Annen grøt. Frokostblanding etc..

 

Tor det viktigste av alt er å ikke gjøre måltidet til en kampsituasjon. Barna enser dette ganske rask, og da kan du ende opp med langt større problem enn at han spiser litt dårlig ei uke eller to. Det er ikke dumt å si til seg selv at ingen barn sulter frivillig! Respekter at barnet ditt sier ifra, og senk skuldrene... Det tror jeg du er tjent med på sikt.

 

Ps: Dette gjelder selvsagt ikke for da barna som er så tynne at det er fare på ferde.., da blir det jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lager eg til mat og om dei ikkje vil ha så masa eg ikkje på dei, da får dei heller være uten mat:) For dei gir beskjed om dei vil ha mat. Lille tulla går bort til kjøkken døra og seie nam nam, så det er jo enkelt:)

Guttungen gir og beskjed, men dei eter stort sett når vi skal ete så pleie ikkje ha problem med det så ofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...