*ei tulle+spire* Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Jeg går sisteåret på vgs..er så utrolig mye skolearbeid og gjøre før babyen kommer, har termin 9 april, og går ut i mammaperm ca 20 mars. Føler meg så bekymret og stresset, fordi det er så utrolig masse som må gjøres for å få karakterer. (skal ta eksamen som vanlig i mai). Jeg må bestå dette året for å få stipend i 10 mnd etter at babyen har kommet, men om jeg ikke gjør det da? har jeg i det hele tatt noen krav til å få støtte fra noe annet enn lånekassen? har jo ikke vært yrkesaktiv.. har vært mye syk i det siste, og det blir ikke bedre av at jeg går å bekymrer meg så jeg kjenner det går utover både energi og humøret.
Mia29 Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Hei! Jeg vil anbefale deg så raskt som mulig å ta kontakt med rådgiver/sosiallærer på skolen din for å få hjelp til å finne ut av disse spørsmålene. Med termin i mai høres det ganske heftig ut å skulle ha eksamen igjen i mai. Kanskje rådgiver/sosiallærer vet om det fines muligheter å løse dette på som du ikke har tenkt på. F.eks mulighet for utsettelse av eksamen eller andre løsninger. Spør om de også kan hjelpe deg til å ta kontakt med lånekassen, om de ikke vil det så ta kontakt med lånekassen selv og hør hva dine muligheter er. Kan kanskje også være lurt å ta kontakt med Elevorganisasjonen dersom din skole er medlem av den. www.elev.no (Spør elevrådet. De kan kanskje også hjelpe deg opp mot skolen hvis det skulle bli problemer.) Sjekk også med NAV hvilke rettigheter du har utover mulig engangsstønad dersom du skulle komme i en situasjon hvor du står uten inntekt. Håper du finner noen som kan hjelpe deg. Høres ikke greit ut å skulle ha alle disse bekymringene samtidig som du skal konsentrere deg om barnet i magen og eksamen(er) i mai. Lykke til!
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Uff... det er alltid forferdelig å bekymre seg over økonomien og andre ting, men ekstra ille når man går gravid. Jeg vil tro du har krav på den engangsstønaden fra NAV, men jeg vet ikke. Jeg anbefaler deg å kontakte NAV så fort som mulig, for å finne ut av hva du har krav på, og kan få av økonomisk hjelp. Hva med barnefaren ? Er han inne i bildet, og kan støtte deg økonomisk ? Ønsker deg masse lykke til !!
*ei tulle+spire* Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2009 ja..jeg har fått engangstønaden, og hørt med nav, men han mannen bak disken sa at han ikke kunne svare på om jeg hadde krav til noe mer. Barnefaren bor jeg sammen med, han er lærling, og tjener ikke mere enn 8000 i mnd, enda han jobber hver dag fra 8-16. Skal kontakte rådgiver på skolen og spørre henne ang.rettigheter, det hadde jeg ikke tenkt på! eksamen må jeg ta, hvis ikke får jeg ikke godkjent skoleåret. Takk for svar!
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 NAV er ikke alltid like enkle å forholde seg til, og "mannen bak disken" er neppe rette person å snakke med om evt flere rettigheter. Man må snakke med en saksbehandler hos NAV. Prøv å få snakke med en pr telefon, eller å få til en avtale med en saksbehandler :-) Lærlinger tjener jo dessverre svært lite ja... Dere får prøve å kjøpe mye brukt utstyr, + følge med på "gis bort" på Finn, Tinde og Zett - folk gir stadig bort både klær og utstyr til baby. Dere kan gjøre noen skikkelig gode kupp der. Og så håper jeg jo at familiene deres vil hjelpe dere, de vet jo situasjonen deres. Igjen: lykke til videre, jeg håper virkelig alt ordner seg til det beste for dere !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå