Gå til innhold

Tverrleie.... Noen som har peil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Kommer nettopp hjem fra svangerskaps kontroll hos jordmor, og fikk da den kjekke nyheten om at babyen ligger i tverrleie.... Har vel hatt en anelse, mtp sparkene.... men likevell....

Er 35+5. Skal tilbake om 1 uke for å sjekke leie på nytt.... Er det noen som har opplevd dette, og at babyen har snudd seg tilbake greit? Begynner jo å bli litt trangt inni der.... så vet liksom ikke helt hvor lett det er....

Hvis babyen fremdeles ligger i tverrleie neste uke, er det snakk om vending på sykehuset.... SKrekk og gru....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg også på - var på kontroll i dag og fikk vite han var i tverrleie. Men det var ikke noe pes - skal tilbake om 2 uker og da fikk vi se om han hadde snudd seg riktig vei.

Uff - jeg vil ikke vendes, har hørt det er vondt for oss når dem gjør det. Sikkert ikke så godt for babyen heller.

Skjønner nå hvorfor han sparker så hardt på hver side, men jeg kjenner jo dytt eller spark rett ned i bekken og der i midten av ribbeina. Må være armene det da siden det ikke er så kraftig.

Er 35+2 i dag.

Skrevet

Jeg har også en unge som ligger i tverrleie med jevne mellomrom (er 34 fulle uker i morgen), men han snur seg minst en gang i døgnet, så her er ingenting avgjort ennå. Husker at det var en tråd om tverr-/sete-/fotleie her enten rett før jul eller kanskje rett etter - burde være mulig å finne fram til hvis man søker.

Såvidt jeg husker var konklusjonen den gang at hvis det er tverrleie blir det keisersnitt uansett, er det sete-/fotleie, dvs. at rompe og fot kommer sammen, kan fødsel gå som normalt med mindre man vurderer at bekkenet er for lite, kommer føttene først (og uten at rumpa kommer samtidig), blir det keisersnitt fordi man da er redd for at hodet skal sitte fast (for da er rumpa mindre i omkrets når den kommer ut - fordi hofteleddet er strukket ut - enn om hofteleddet er bøyd slik det er i vanlig seteleie). Dette har jeg utelukkende fra de trådene jeg nevnte ovenfor, så det er på ingen måte kvalitetssikret informasjon. Såvidt jeg husker var det også slik at de ulike sykehusene hadde litt ulik praksis mht å tilby keisersnitt for seteleie.

Skrevet

Forøvrig går jeg til en akupunktør/homeopat som sier hun har gode erfaringer med å snu setebabyer vha homeopati, så for dem som synes at det er et alternativ, går det jo an å prøve å ta kontakt med noen som har erfaring med slikt.

Skrevet

Tusen takk for flotte svar ovn m/bolle. Jeg skal faktisk til akupunktur/homeopat i dag.... trenger påfyll av energi, så da skal jeg spørre henne and leie.... Håper jo for all del han snur seg, og at det ikke blir keisersnitt.... men tiden vil vise :-) Flott svar du gav meg uansett. tusen takk.

Skrevet

To av mine barn har ligget i tverrleie på slutten av svangerskapet. Nr. 1 lå i tverrleie fra ca. uke 34. I uke 36 var jeg på UL for å sjekke, og da lå han fortsatt i tverrleie, men en uke etterpå hadde han snudd seg med hodet ned, og slik ble han liggende frem til fødsel. Nr. 2 lå også i tverrleie fra ca. uke 34. I uke 37 hadde han fortsatt ikke snudd seg, så han ble vendt utenpå magen. Det var ikke noe problem, tok ca. 10 minutter så var han snudd. Det var litt ubehagelig (føltes som om alle innvollene ble flyttet på, så jeg ble litt kvalm), men det var ikke vondt på noen som helst måte. Tror ikke det er farlig for babyen heller, i såfall hadde de vel ikke prøvd det? Jeg måtte imidlertid møte fastende, i tilfelle et akutt keisersnitt skulle bli nødvendig (det hender visstnok en sjelden gang at en slik vending kan føre til at morkaka løsner), men alt gikk helt fint og gutten ble født på helt normal måte to dager etter termin.

Min konklusjon er i hvertfall at a)ja, de kan snu seg enda og b)vedning er ikke noe problem.

Lykke til1

Skrevet

Tusen takk pølsa :-) Da er det jo masse håp om at han kan snu seg av seg selv... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...