Gå til innhold

Pakking av sekk, ta opp matboks, putte nedi matboks...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere å lære barna disse tingene? Jeg har ikke tenkt på det før vi hadde besøk av et vennepar for en tid tilbake. De har tre barn på 5, 9 og 11, og de fortalte om hvor slitsom de syntes hverdagen var med 3 barn. (naturlig samtale siden vi jo venter nr 3). De syntes det var mye å huske på alt, og pakking av gymtøy, oppakking av gymtøy, sekker, hente matbokser etter endt dag, plukke opp skittentøy, følge opp lekser.. lista var lang.

Jeg ble litt forundret, for bortsett fra å følge opp lekser, så gjør våre unger dette selv. Minsta får utlevert matboksen sin, legger den i sekken, og når hun kommer hjem er en av hennes jobber å legge matboksen(termos i oppvaskkummen. Skittentøyet hennes legger hun selv i skittentøyskurven.

Gutten vår på 10 pakker gymtøy selv, det lærte vi ham da de begynte å ha med gymtøy på skolen, han pakker sekken selv, legger i matboksen, tar den ut av sekken, pakker opp gymtøy, skittentøy legges i kurven. Rent tøy legges nå inn på rommet hans, og han legger det inn i skapet selv.

Det med gymtøy er ganske pussig hvilken effekt har, for han har enda ikke glemt noe, for han har full kontroll over hva han selv pakket ned.

Hva synes dere? Er vi "slavedrivere" som lar barna gjøre slike ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dere slavedrivere, så er vi det også.

Nå har vi bare en gutt, men vi var fast bestemt på at han kunne få oppgaver etter alderen.

Han ha nå blitt 4 år, og når det kommer til bhgsekken, så er det hans "jobb" å ta matboksen fra kjøkkenbenken og legge den i sekken. Og når vi kommer hjem så tar han boksen ut av sekken, kaster det som evt er igjen i søpla og sette den i oppvaskmaskinen.

Han må selv holde rommet ryddig,med at han rydder opp igjen når han har lekt med noe.

Syns det er greit at dem får litt og litt oppgaver, og lære seg å bidra i heimen..

Skrevet

Herlig! Så bra at dere også har det sånn. Jeg tror barna blir gladere av sånt på sikt. De minste er jo også glade for å bidra, og mestringsfølelse er svært viktig for selvbildet.

Skrevet

Gutten må gjøre disse tingene selv, men han må minnes på å pakke gym/bassengtøy og å ta det opp igjen. matboksen tar han opp når han putter i ny matboks eller når det ikke er plass til flere matbokser i sekken, har hendt han har kommet med 5 om gangen.

Han får også ferdig brettet klær inn på rommet som han i utgangspunktet bare trenger å putte i skapet, men det hender oftest at klærne havner på gulvet, og da må han også brette klærne selv igjen før han må putte de i skapet.

Skrevet

ok, her må jeg bare innrømme at vi har en jobb å gjøre med våre barn. Her syr nok jeg litt puter under armene på mine ja.

*skal skjerpe meg*

Synes ikke dere er slavedrivere, er sånn det skal være!!

Skrevet

Jeg er så opptatt av at de skal lære jeg, at de skal greie seg ute i "den store verden" når mor og far ikke kan være der og passe på. Derfor jeg er så opptatt av disse småtingene.

Og når det gjelder å minne på, så gjør vi det også, men utrolig nok så lærer de etterhvert. :)))

Skrevet

Her må jeg også skjerpe meg, eldstemann går i andre klasse og har vel aldri pakka gym/badetøy selv, ikke legger han matboksen oppi sekken selv heller, tror jammen jeg skal begynne med det imorgen!! De 2 minste trenger ikke mat med seg i barnehagen, de får mat der, så de trenger jeg ikke mase på!!

Skrevet

Ja, jeg tror det er lurt å begynne tidlig. Jeg har også en ide om at jo større de blir, jo vanskeligere er det å lære dem slike ting. Da jeg gikk på videregående var det en gutt som stadig klaget på hva MAMMA hadde pakket ned av tøy. Drøyt!

Da gutten vår var mindre, tror de begynte med gymtøy i 2. klasse, så pakket vi sammen med ham. Stort sett satt en av oss på sengen hans og så fikk vi ham til å tenke hva han skulle ha med seg, hvilken bag osv. Hva trenger man når man gymmer/svømmer? Og så plukket han frem det ene og det endre fra skapet sitt og badet.

Nå tror jeg ikke han tenker over at han gjør det en gang. Det er bare en del av livet.. :)))

Skrevet

Jeg skal også begynne å øve med mine to. De skal få pakke begge to det de skal ha med seg. Og det skal gjøres kvelden før. Hadde ett tilfelle her en dag da jenta i b.hagen ikke ville drikke vannet vi hadde sendt med for hun mente det ikke var hennes flaske..

Nå har vi vinterferie, men fra mandag er det full gang med jobbing. Det vil si fra søndagkveld;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...