Gå til innhold

I Kina kan man bare få ett barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp en rystende bok som heter Bare en datter.

Men den er fra 1990 årene. Og da ble kineserne tvunget til abort hvis de ble gravid med nummer to. Det ble tatt abort helt opp til 9 mnd.

Men dette var på 70-90 tallet. Litt gammel bok.

Men er det slik ennå? At det blir satt inn drastiske tiltak som senaborter osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er ikke blitt noe bedre. I fjor tvangsaboterte de en baby som bare ble 8 mnd gammel i morens mage. Og det var nok ikke den eneste.

Har også lest den boka. Jeg leser den ALDRI igjen.

Skrevet

Nå måtte jeg se etter, og det er den boka jeg har også.

Men det er så mange år siden jeg leste den at jeg ikke husker noe.

Skrevet

ettbarnspolitikken føres ennå..

men hvis de får en datter har de lov til å prøve å få en sønn..

men det gjelder bare på landsbygda, og er fordi sønnene skal vokse opp til å ta seg av familien sin..

i byene får de uansett ikke lov til å fler enn ett barn

Skrevet

Det er fortsatt ganske streng befolkningspolitikk i Kina, men den er blitt noe mildere. I enkelte provinser som sliter med avfolkning får de lov til å ha opp til tre barn, og alle som bor på landsbygda får lov til å ha 2.

Men du kan jo tenke deg selv, et land med en milliard mennesker og uhemmet befolkningsvekst. Vi bør være glade for at de er så strenge. Hele den sosiale strukturen i Kina baserer seg på at familien tar hånd om hverandre, så da ville hver familie fått mange barn for å sikre sin alderdom.

Skrevet

Det er også vanlig å "sette ut" spedbarn hvis det blir jente... De fleste ønsker gutter, fordi det er disse som tradisjonelt forsørger foreldrene i alderdommen. Noen familier får dispansasjon hvis de har nok å rutte med (tror jeg)

Skrevet

Da er det blitt noe bedre ja. For i denne boken fikk selv de på landsbygdene kun lov til å ha ett barn.

Ja, det er nok det beste med tanke på overbefolkning.

Men det var mye groteskt som kom frem i denne boken. Og den er fortalt av en som har jobbet med abort i Kina.

Et eks. var en ung jente kom inn på klinikken. Hun var 9 mndr. på vei. Og begynte å føde på klinikken. Med et var barnet ute. Og mens barnet fremdeles hang fast i moren, tok legen en sprøyte med formaldehyd og satt inn i den bløte delen på hodet.

Barnet døde ikke før etter 30 min.

Skrevet

Den er grusom ja.. Helt utrolig hvordan mennesker klarer slike ting..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...