partyoffive Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Lurer litt på dette. Vi har 2 uker m/og svare. Jenta vår starter 1 kl. til hosten. Jeg er allikevel hjemme m/lillemann, så vi TRENGER strengt tatt ikke mer enn 3 dager i uken m/SFO. Men vil dere tro at det er bedre mtp det sosiale aspektet og ha 5 dager? Vi er ganske nye i området hvor vi bor. MEN - det som plager meg mest mtp det sosiale er vel at jeg allerede vet at vi kommer til og flytte igjen. Hun vil kanskje gå bare 1. kl, i det lengste 1 & 2 kl. Så 3 el 5 dager i uken SFO??? Klarer ikke bestemme hva som er best. Vil gjerne hore andres synspunker og erfaringer. Gjerne også synspunkter fra barneskole lærere.
Fire småtroll Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Jeg var også hjemme i permisjon da eldste begynte på skolen. Vi valgte å ha full plass (5 dager) fra høsten av. Han var aldri der før skolen da, siden jeg gikk hjemme, men var der noen timer hver ettermiddag. Etter jul gikk vi ned til halv plass siden det var flere av de andre guttene i klassen som ikke gikk på sfo i det hele tatt (foreldre i turnus osv), så da var det noen å besøke eller ha på besøk etter skoletid de dagene han ikke var der også. Fungerte kjempefint for oss. Nå er han halveis i andre klasse og vi har akkurat fått en baby til, så nå har vi sagt helt opp plassen på sfo. Han har likevel noen å leke med nesten hver eneste dag, og vi trenger ikke plassen.
Gjest amandine Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Ikke så lett det der! Vi var i samme situasjon i fjor høst, har sfo ettermiddagsplass til eldste i 1.klasse. Dvs jeg følger henne på skolen halv ni og så er det sfo frem til halv fire. Jeg pleier å hente i tretiden, så henter vi Broremann i bhg halv fire .Hos oss er "alle" på sfo, så ingen barn å være sammen med her hjemme, skoledagen er ferdig 13.10. Min erfaring er vel heller at hun synes det er for tidlig å gå hjem, og at hun gjerne ville vært med venninnene på sfo før skoletid også.. Av og til tar vi med oss nabojenta før og etter, hun synes det er deilig, for hun pleier å bli levert halv åtte og går hjem alene halv fem. For jenta mi som ikke kjente så mange fra før og som ikke er av de tøffeste i klassen har det vært deilig med sfo, og jeg tenker at to timer hver ettermiddag som vi har, det er passe. Det blir ikke for mye, vi har en rolig hverdag, men hun får kontinuiteten og får være med på alt. Lykke til! Har ingen fasitsvar, bare erfaring. Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt 5 dager hvis det ikke er noe økonomisk problem, så kan du se hvordan det er etterhvert. Hun må jo ikke være der hele tiden, og du kan sikkert forandre plassen etter hvert.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 eg har i utgansgspunktet tenkt å ikke ha skolejenta mi (førsteklassing til høsten) i sfo, fordi jeg får baby i juni. Men det er bare akkurat det dere tenker på, det sosiale. Men vi har ikke hørt noe mer fra skolen med spørsmål om sfo osv. Har heller ikke fått noen dato for innskriving. Fikk et brev i høst kor vi fyllte ut navn og personopplysninger og returnerte. Men ikke noe mer. Men er det noen som vet kor lang skoledagene er? utenom sfo? når begynner de og når slutter de? Skal innrømme det har med økonomi å gjøre også, at jeg tenker å ikke ha henne i sfo, da jeg skal ha 80 pst lønn, og vi har desverre bare akkurat som det går rundt sånn som det er i dag, men betaler da også på to barnehageregninger. Så tenkte det går opp i opp når storejenten blir "gratis" og at hun får gå på sfo fra neste høstr av når jeg begynner i jobb igjen (da blir det jo også to barnehageregninger + sfo= men hva koster sfo? hva koster fullplass og hva koster redusert plass? kan man velge helt selv kor mange "prosent" man vil barnet skla gå i sfo? foreksempel bare ettermiddager noen dager i uken? eller blir det 100 pst, 50 pst eller 20 pst (foreksempel) huff, ser jeg må sette meg inn i dette her, har ikke tenkt så mye på det faktisk, men jeg lurer jo på en del ser jeg
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Hei amandine, ka må dere betale for ettermiddagsplass?
Mom2Two Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 Hos oss kan man enten ha 50% plass eller 100% plass. Koster vel noe over 2000 kr for full plass. Vi har en gutt i 3. klasse. Da han begynte på skolen kjente han ingen. Derfor gikk han 2 uker på SFO i sommerferien før skolen startet i 1. klasse. Da løsnet alt, og han var helt inne i miljøet da skolen startet. Hos oss anbefalte de full plass, fordi det da er lettere for barnet å komme inn i miljøet. Det er jo på SFO mye av det sosiale skjer. På skolene er det jo kun noen friminutt osv. SFO er barnas sosiale arena. Så i hvert fall i 1. klasse ville jeg valgt full plass, så kan man jo heller hente tidligere, og evt. la være å gå på morgenen.
partyoffive Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. februar 2009 ojoj, skal bli... Klart det også har med okonomi og gjore. Samme her. Ikke avgjorende, men viktig her også. Kr 1000,- mindre i mnd. for 3x i uken enn 5x i uken. Jeg er hjemme fra til Jan. 2010 m/lillemann så kr 1000, extra hadde vært greit og sluppet og betale. Vi hadde et foreldre mote forrige uke på skolen. Jeg spurte om dette m/SFO og lærerens anbefallinger. Hun sa at de anbefallte fulltid SFO...!?! Er selv ikke sikker. Jeg tenker vel at 3x i uken er nok til og tilfredstille det sosiale. Ellers har hun også en soster hjemme som er bare 1 1/2 år yngre som hun leker fint med. Det er andre barn i nabolaget, hun har sport 1x i uken. Er ikke 3x i uken nok da for sosial integrering m/andre skolebarn??? Dette er jo i tillegg til vanlige skoletimer.
Gjest amandine Skrevet 23. februar 2009 #8 Skrevet 23. februar 2009 oj oj: Tror drøyt 1400 kroner. Men det varierer fro sfo til sfo tror jeg. Hos oss er alt 100% eller 60% med valg om morgen eller ettermiddag for 60% Dvs 100% er 7.30 til 16.30, morgen 7.30 til 15 eller ettermiddag som vi har er 8.30 til 15.30. Vi har dans med kulturskolen på onsdager, ellers vanlig sfo.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 23. februar 2009 #9 Skrevet 23. februar 2009 hm......... søren, ja, ingenting jeg har mer lyst til enn at jenta mi skal få bli kjent med klassekammeratene (vi bor bergen sentrum, og kjenner ingen hun skal gå i klasse med) det er ingenting å lure på sånn sett, det er bare det med økonomien. (ikke meningen å kuppe tråden, men måtte spørre)
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 23. februar 2009 #10 Skrevet 23. februar 2009 Jeg jobber på SFO - og min erfaring med de som ikke har fulle dager er at de kan falle litt utenfor. På min SFO har vi faste aktivitetsdager og det merkes godt på de barna som ikke er der fulltid at de faller litt utenfor - både sosialt og mtp på aktiviteter som blir gjort der. Har noen tilfeller hvor noen barn har blitt lei seg fordi de ikke har fått vært der når det er fomingsdag, gymdag eller slike ting. Og det er kjedelig. Dagene er vel for de fleste ferdig rundt 16.00 - 1630.
Mamma'n til gutta boys™ Skrevet 23. februar 2009 #11 Skrevet 23. februar 2009 her må vi svare innen 15. mars hvor stor sfo-plass vi skal ha. Jeg vet enda ikke hvordan jeg skal jobbe til høsten, men mest sansynlig 60%. Men vi setter oss på full plass, og så reduserer vi heller når vi vet mer. her vi bor er det mange som jobber deltid/turnus som bytter på å ta ungene hjem etter skolen. Kjempefin ordning det, håper på noe sånt:) 4 dager i uka er skoletida 0830-1315, og 1 dag 0830-1245.
Gjest amandine Skrevet 23. februar 2009 #12 Skrevet 23. februar 2009 Kjente ingen her, dvs alle de andre bor i Spondalen og vi lenger mot Tertnes... Blir vel enklere å være ute nå når det lysner, men høst og vinter synes jeg de minste er for små til å tusle alene ute. Jeg har ikke hatt mulighet til å følge så mye på ettermiddag pga stor mage/ fødsel i oktober, gubben er på jobb og det er alle andre også... Så for oss ble sfo eneste mulighet for jenta til å treffe venninner.
partyoffive Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 23. februar 2009 V12&Daniel, Flott og hore fra noen som jobber SFO! 3 x/i uken er kanskje dumt det da? Vil jo ikke at hun skal falle utenom. aiii - 100kr extra!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå