Klara74 Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Jeg har en diskusjon med min sambo. Har termin om ca ei uke og prøver å få han til å forstå at jeg kanskje ikke er klar for besøk fra mine svigerforeldre og familie på sykehus og hjemme med en gang etter fødselen. Han mener at de bør få komme på besøk på sykehuset og hjemme i løpet av den første uken. Jeg vet at de gjerne vil kommer med en gang. Det kan godt hende jeg orker det, men hvis ikke mener jeg at jeg bør få avgjøre det. Føler det er litt forskjell på min egen familie (som ikke kommer på grunn av lange avstander)og svigerfamilien. Har noen av dere som har født noen tanker om besøk etter fødsel? Dette er vårt første barn.
Spireline Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Hei! Jeg har født 3 barn (det siste på tirsdag!) og har alle gangene kunne tatt i mot besøk fra svigers dagen etter fødsel. Nå bor min familie på andre siden av landet, så det er uaktuelt for dem å komme så fort. Men skjønner jo at barnefar også har veldig lyst til å vise fram den lille poden, og det kan være lenge å vente over en uke på å ta i mot besøk. Som regel er man i god nok form til å orke visitt på sykehuset. Man ligger jo da stort sett i en seng, og trenger ikke varte opp m noe som helst. Skulle det gå riktig ille under fødselen, så kan det jo være mulig for deg å avslå besøk m en gang, men ellers burde de få lov syns jeg =) Lykke til =)
Ladybug~N&E Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 jeg synes ikke det er forskjell på min egen famlilie og svigerfamilien når det kommer til barnebarn. om du ikke orker å ha besøk av svigers på sykehuset eller hjemme så orker du vel egentlig ikke å ha besøk av din egen familie heller når vi først snakker om å orke noe.... men jeg ser greia di altså... jeg er jo selv mye nærere mine egne foreldre enn min samboers sine. men når jeg fødte sønnen vår så kom det ikke på tale å gjøre forskjell på dem. deres barn har også fått barn og de har fått et barnebarn. akkurat som mine foreldre. men bare for å nevne det: jeg ville ikke hatt overnattingsgjester og folk som fløy ned døra mi i tide og utide. de hadde vært hjertlig velkommen til et besøk på sykehuset og etter vi var kommet hjem. overnattingen måtte de hatt sørget for selv. samme hvor, bare ikke i mitt hus;) samme "regler" for mine egne foreldre;)
Underveis --> Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 Her er det jeg som bestemmer! Antakelig er jeg i god nok form, men det er jeg som bestemmer om jeg orker besøk eller ikke. Selv om man er fysisk i stand til å ta imot besøk, så kan det faktisk hende at man ligger der og har skikkelig barseltårer og anna psykisk hormonelt dritt som man ikke akkurat har lyst til å dele med svigers. Det vet man faktisk ikke før man er der, så å på forhånd bestemme hvem som skal komme og når synes jeg er hensynsløst overfor mor! Jeg er også førstegangs og har termin om 3-4 uker. Her tar jeg det som en selvfølge at _jeg_ blir spurt om det er greit at folk kommer på besøk. Gjelder forøvrig både min og hans familie.
venter barn nr. 3 (har født) Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Jeg har begge gangene jeg har født bedt om å få være alene på sykehuset uten masse besøk. Har vært deilig å få ta det helt med ro og bare nyte tiden og bli kjent med babyen sammen med egen familie (faren og større søsken) og få dreisen på amming i fred og ro. Øvrig familie som mine foreldre og søsken og hans foreldre og søsken kom på besøk hjemme hos oss fra dagen etter at vi kom hjem igjen fra sykehuset.
Mathilde og mini Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 Dette blir mitt første barn, så jeg vet ingenting om hvordan min form kommer til å være etter fødsel. Både min, og min samboers familie kommer langveisfra når de kommer på besøk, og overnatting et par-tre netter er en selvfølge. Vi har alt diskutert dette angående hvor kjapt etter fødsel de kan komme, og vi kom fram til at de kan komme når de vil, men at de gjerne må ta i et tak hjemme hos oss. Ikke forvente middag på bordet osv. Det virker som om dette er helt i orden for alle parter. Jeg skjønner veldig godt at de vil komme så snart som mulig og så lenge de ikke forventer oppvartning må de bare dukke opp når det passer dem selv. Ser ingen forskjell på min eller min samboeres familie når det gjelder besøk.
bebis*i*magen Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 Støtter meg til mye av det som er skrevet her. Er andregangs selv. Med førstemann dukket svigers opp på sykehuset tidlig på form. selv om jeg hadde gjort det klart for samboer at jeg kun ønsket besøk i besøkstiden. Han mente det var urimelig siden moren hans selv hadde time på sykehuset på form. og at det var enklere for dem å dukke opp da. Følte jeg ble litt overkjørt. Ble bare med ut for å "være hyggelig" og self. passe på den lille babyen min. (ingen er mer vaktsomme ovenfor små uskyldige babyer, enn deres mødre) Denne gangen blir det uaktuelt (no matter what) å få besøk rett etter fødselen av noen andre enn sønnen min og samboeren min, av hensyn til sønnen min self., at vi kan få mulighet til å ha fokus på han når han skal møte lillebror. resten får vente til besøkstid på sykehuset. Men ville ikke holdt svigers unna babyen i over en uke etter fødsel. Er som sagt like mye samboers barn som mitt barn, og skjønner jo at han også vil vise frem barnet til sine. For meg er d også viktig at alle besteforeldre blir behandlet likt. Svigers skal ikke bli straffet, fordi min familie bor et stykke unna. Har faktisk fått et me bedre forhold til svigermor etter at jeg fikk barn. Er godt å ha besteforeldre, og moro at barna kan få glede av dem, uansett hvilken side av familien de er på. Var endel bekymret da jeg var gravid, redd for å svigemor skulle blande seg og overkjøre. (hun liker å ha litt kontroll) Men fått et annet perspektiv etter at jeg fikk barn.
mn73 Skrevet 23. februar 2009 #8 Skrevet 23. februar 2009 Jeg syntes det er lettere mht min familie enn hans familie, men det går rett og slett på hvor godt og mange år man har kjent hverandre. MAmma ringte fredag og sa rett ut, si i fra når du vil vi skal komme, vi venter til du har lyust og orker. (2,5 timer med reise en vei..) Svigermor bor 3 min fra sykehuset, og hun har jeg sagt til at vi ringer deg, så snart det har skjedd noe, og vi avklarer da formen min. Dette mener hun er kjempe smart så jeg ikke slites ut. Så vi styrer om vi vil ha besøk eller ikke etter fødsel, de to andre gangene jeg har fått barn var alle så hensynsfulle, at jeg etterlyste besøk... formen min var knall bra to timer etter fødsel, men kjenn på kroppen og ta avgjørelsen når det er aktuellt, ikke ta sorger på forhånd. Og enig som flere her skriver, besteforeldre skal stilles likt, det er lettere å velge sine egne forde det er de man kjenner best, men svigers har oppdratt mannen i mitt liv, så de har virkelig mye i seg som er verdt å bringe videre til barnebarn!
lykkelig gravid trønder t 23/3 Skrevet 23. februar 2009 #9 Skrevet 23. februar 2009 hmmm... man må jo nesten se an etter fødselen hvordan form man er i til å ta i mot besøk. Jeg har som regel at jeg ikke vil ha noen boende hos oss den første tiden etter fødselen, men ellers er det helt greit for meg med besøk så lenge de ikke er så lenge og jeg er i form. Jeg er en slik person som sier rett ut hva jeg mener så jeg sier bare i fra dersom jeg synes ikke det passer med besøk. Folk er veldig forståelsesfull når man nettopp har født og tror ikke noen blir fornærmet, ikke en gang svigerforeldrene. Når det gjelder oppvartning er det regler der jeg kommer fra at når man kommer på barselbesøk så tar man med kaker ol. og forventer ikke å bli vartet opp.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 23. februar 2009 #10 Skrevet 23. februar 2009 Jeg kan umulig si nøyaktig hvordan jeg vil ha det etter fødsel denne gangen, men i utgangspunktet så ønsker jeg å unngå den samme situasjonen som vi havnet i sist.. "Alle" kom på besøk de første dagene (ikke selve dagen som fødsel da) og vi fikk aldri roen over oss. Hormoner, blod, svette, tårer og ikke minst at vi ikke fikk til ammingen gjorde det hele til en veldig stressende og skuffende opplevelse egentlig. Fikk ikke roet ned og bli kjent med datteren min (dyp morsfølelse) før hun var blitt et par mnd. Denne gangen vil jeg foreløbig bare ha sambo og storesøster som eneste besøk på barsel.. Det kan høres "strengt" ut, men jeg ønsker å bli kjent med babyen min selv denne gangen og ikke kaste henne rundt. Dette gjelder både min og sambos familie, selv om jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde hatt like mye imot at mine egne fikk komme - men likt skal være likt da, så da får ingen komme før jeg er klar for det.
snartentil:) Skrevet 23. februar 2009 #11 Skrevet 23. februar 2009 Det kommer så klart an på hvordan formen er etter fødsel- men jeg synes det er mye enklere å ta imot en liten visitt på sykehuset, enn at folk skal komme på besøk med en gang jeg har kommet hjem. Da har de en tendens til å bli lenger og forvente mer...
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 23. februar 2009 #12 Skrevet 23. februar 2009 Vil ikke ha besøk! Uaktuelt at noen andre enn min mann og våre to små skal komme på besøk på sykehuset, kun evt. min mor (vi er svææært nær hverandre), men da bare i visitttiden og ikke sammen med de to små. Første gang fikk jeg unge som skrek og skrek i ett sett fra første døgnet til 5 mnd, mye morro med besøk da kan du tenke deg; samtidig som jeg selv var så medtatt efter fødselen at det tok nærmere en uke før jeg kunne gå 100 meter samt sterkt preget av barselstårer. Svigers og svigerinne med 3 unger kom trekkende fra andre kant av landet og skulle ha oppvartning og overnatte efter 5 dager. Gøy! Andre gang var jeg i stor orm og fikk en liten sovedukke. Men hadde tatt lærdom av første gang og gitt beskjed om at kun nærmeste familie var velkommen de første 6-8 uker, og at ingen fikk bo hos oss under noen omstendighet. Lempet på besøksrestriksjonene efterhvert siden alt var annerledes og gikk så fint. Kjenner flere som har gått i besøksfella efter fødsel. Jeg vil anbefalle å se an ungen og formen først, og så heller invitere folk efterhvert om ting går greit.
beredt Skrevet 23. februar 2009 #13 Skrevet 23. februar 2009 Dere som er på pasienthotell: Er det ikke i orden at bare barnefar tar med nurket ut til besøket da? På ullevål er det da flott resepsjonsområde hvor man kan sitte og beundre den lille. Mor kan vel sove litt på rommet om hun ikke orker? Vi hadde mye besøk på pasienthotellet med førstemann, kjempekos! Er man i form så skal jeg jammen si en har lyst å vise frem sin lille øyensten:) Ellers så vil jeg vel si at barnefar har like mye å si på dette som oss, vi er like mye forelder til barna våre. Gleder meg masse til besøk når snuppa fødes jeg! Og jeg er veldig gad for at folk faktisk er interessert i å komme til oss. Vi er heldig som har slik familie og venner. Og er takknemlige for det.
manonym Skrevet 23. februar 2009 #14 Skrevet 23. februar 2009 Ved forrige fødsel så fikk vi besøk bare noen timer etter fødselen, og synst det var helt greit. da var det min familie som kom med søsken og niese og alt Er ikke så lenge de er der så føler det er ok. Dagen etter så var svigerfamilien på besøk. Så jeg synst det er helt greit å gjøre det på den måten. Denne gangen også kommer nok familien min samme dag siden de skal ha gutten vår en natt i alle fall. Da tar de han med til sykehuset og hjem igjen. Så det går nok greit
baby09...:) Skrevet 23. februar 2009 #15 Skrevet 23. februar 2009 E nok helt avhengia av formen d. sist hadde eg besøk mens eg enda lå på fødestua, bare en liten time etter babyen va født. Hadde masse besøk di dagan eg va på barsel, og syntes d va godt å få slappe av aleina hjemme når vi kom dit. Både min og mannen sin familie bor et stykke unna, men kommer seg hit og hjem i bil på 1-2 tima. Så d va kun snakk om dagsbesøk. Håpe formen e like bra etter den her fødselen så besøk kan skje på sykehuse og vi får ro her hjemme den første tia:)
Castein81 Skrevet 23. februar 2009 #16 Skrevet 23. februar 2009 Hei dere! Jeg har svigerforeldre som bor såpass langt unna at når de først kommer er det naturlig med overnatting. Svigermor har sagt hun vil komme første helga hun har langfri fra jobb etter fødsel. Men jeg håper bare at hun tar det for gitt at hun kan komme uten å spørre oss (meg?) om det passer først. Dette er selvsagt noe jeg skal ta opp med samboeren min. Det er vår førstefødte og jeg aner jo ikke hvordan det blir med baby i hus (leilighet) og hvordan vi reagerer. Noen innspill? Prøver å tenke som noen av dere har vært innpå at mannen vil jo også få vise frem den nyfødte til sin mor og far. Og kanskje tar jeg sorgene på forskudd med besøk.. Man hører jo så mye om det, at man må sette ned foten og si fra. Eller så kan man rett og slett sette svigermor i sving med hjelp, hun vil sikkert trille på tur så jeg kan sove litt f.eks :-)
Vil Skrevet 23. februar 2009 #17 Skrevet 23. februar 2009 Hei Castein81, jeg tror som noen skriver over her, at det er lurt at alle som kommer på besøk de første tre - fire ukene tar inn på hotell. Litt avhengig av hvor stort dere bor såklart. Jeg er også førstegangs, men har fått sterke råd fra min søster som har født to ganger. (Det gjelder både foreldre og svigerforeldre.)
Klara74 Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #18 Skrevet 23. februar 2009 Takk for mange fine svar! Jeg har ikke tenkt å holde noen utenfor og jeg er glad i den overivrige svigerfamilien min. Problemet er vel mest at jeg er redd for å bli overkjør at familiens begeistring og at familien som er stor vil flomme på mens jeg ligger der med evt amme-, do, barseltårer og andre problemer jeg har hørt om, Er av typen som helst vil gjemme meg når når jeg har vondt eller er lei meg. Jeg tror ikke det blir problemer, men har fått vite av "alle" at det ofte kan bli stress med besøk oppi bli-kjent-fasen. Det er der BF og jeg er uenig. Nå skal det sies at han ikke har vært flink til å lese Å-Bli-far-greiene og har fått streng beskjed om å gjøre det i kveld. Håper han rekker å lese før noe skjer ......
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. februar 2009 #19 Skrevet 23. februar 2009 Her er det JEG som bestemmer. Ingen kan vite hvilken form jeg er i etter fødselen, kanskje er jeg helt på topp, kanskje ligger jeg der som et slakt og bare vil være ifred. Så jeg har sagt at JEG gir beskjed når jeg er klar- og at de eneste jeg vil ha på sykehuset uansett, er mine foreldre og svigers. Jeg vil altså ikke ha svigerinner, svogere, nieser og nevøer eller venner der- de kan komme senere, når ting har roet seg ned hjemme. Og de som besøker oss hjemme, må ikke forvente noen oppvarting, og være klar over at jeg kanskje er sliten og asosial. Sånn er det jo bare!
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 23. februar 2009 #20 Skrevet 23. februar 2009 Jeg må jo si med en gang at jeg ikke er enig i at det er forskjell på mine foreldre og hans foreldre. De blir alle besteforeldre, og jenta vår er jo like mye hans som min. Hans foreldre og familie gleder seg jo minst like mye som min. Så forskjellsbehandling mellom foreldre og svigerforeldre har jeg ikke sansen for... (du må også huske at DINE foreldre er din kjæres svigerforeldre... ;-)) Når det er sagt, så tror jeg dette med besøk er vanskelig å bestemme på forhånd. Og uansett, så må de som eventuelt kommer på besøk forstå at de ikke kan være for lenge, ikke kan komme når som helst, og de kan ikke forvente bevertning etc. Men det tror jeg da de aller fleste som kommer på besøk er veldig klar over. De er jo bare spent på å møte den nye verdensborgeren, få se at alt er i orden med mor, barn, far og evt søsken, og være en del av det hele. Jeg tror iallfall familie og venner på begge sider her forstår og vet at de må ta hensyn, og kun komme på kort besøk :-) Jeg er også førstegangs forøvrig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå