Dindagmamma? Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Hvor mye strøm tar en vanlig lyspære da? Har fått en stygg strømregning her i huset og sambo klager på at vi har på lys i alle rom, men jeg mener at det er alle varmovnene som ta det meste av strømmen....hvem har rett? Vi har sånn tre-delt stue på en måte.....spisestue, tv-stue og peiskrok...og ja lys i alle kroker. Han klager over at barna har på lys på rommene sine når de ikke er der....hmm...ja sant nok, men hvor mye sparer vi på å skru av alle lys i rom vi ikke befinner oss i? Tips tas i mot med takk.....vil ha en snillere strømregning neste gang!
Gulosten™ Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Dere sparer mer enn dere tror på å skru av lys!! Punkt nr en når man skal spare strøm er jo å skru av lys i rom som ikke brukes. Dere har nok begge rett! Ovner, varmtvann og lyspærer tar masse strøm.
Gjest Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Varmeovnene drar mest, men dersom man har på begge deler sier det seg jo selv at det koster. Skru av lysene først, bedre det enn å skru av varmen liksom;) Og dere har forøvrig rett begge to egentlig. Men jeg holder med deg i at lysene skal av, her har vi spart ca 5000 kwh på å bli mye mer bevisste på akkurat det foregående år. Og 5000 kwh er faktisk omtrent det samme i kroner!
Sjokoladekaka Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Oppvarming tar mest. Garantert. Eg brukar mykje mindre strøm i sommarhalvåret, enn i vinterhalvåret. Lys har eg nesten samme forbruk av uansett årstid. Likar lys:) Men har ikkje lys på der eg ikkje oppheld meg. Slik som på vaskerommet; kun lys på når eg jobbar der. Og er eg på stova, så er kjøkkenet mørkt. Har på eit lys om natta, pga mørkredde ungar:) Og så utelyset, pga burettslag og manglande gatebelysning her.
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 Hvis dere bruker strøm til oppvarming, så vil dere tjene så godt som ingenting på å skru av lyset. Strømmen som en vanlig glødelampe bruker går i varme. Dvs. at om dere skrur av alt lyset så må dere skru opp ovnene for å holde samme temperatur. På sommerhalvåret så kan en nok tjene litt mer, men da er det så lyst ute at en som regel ikke bruker noe særlig strøm på lys.
prekæs Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 Altså. Jeg har en teori om at lys på eller av blir det samme. Spesielt med termostatovner. Har man på lys for tilsammen 500 w i stuen, så varmer det 500 w. På den måten slår termostatovnene seg på sjeldnere. Mesteparten av strømmen går til oppvarming.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå