Gå til innhold

noen som kan litt om jern-mangel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk påvist jernmangel på slutten av svangerskapet.. den lå visst på 9..

legen sa jeg skulle ta 2 jerntbl hver dag i 6 mnd.. noen jeg ikke har gjort. brukte det en stund bare, og så ble det glemt..

4 mnd siden fødsel nå. føler meg ofte litt svimmel og trøtt, og litt blek.. men det kan joo også komme av litt søvnmangel og slikt som følger med når man har to små barn.

har ikke fått igjen mensen..

kan jeg gå ut i fra at jeg fortsatt har jernmangel og begynne å ta det nå, eller kan det ha blitt bra av seg selv?

orker ikke dra til legen bare pga det... så håper noen kan fortelle meg hva jeg kan gjøre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres ut som jernmangel. Har du det fra før du fødte blir det jo ikke akkurt bedre av en fødsel..

Skrevet

Problemet er jo at man kan få samme symptomene på for mye som for lite jern.

Men hadde dette vært meg så hadde jeg tatt jern tabletter en periode selv og sett om det hjalp.

For jeg har hatt lavt jern nivå så ufattelig mange ganger så jeg kjenner ganske godt igjen symptomene, og veit liksom at det er det.

Men hadde jeg vert deg så hadde jeg enten tatt en tur til legen. Er jo bare en enkel blod prøve. Eller så hadde jeg tatt noe jerntillskud, men ikke jern tabletter, i en kort periode og sett om det kanskje hjalp noe, hvis du virkelig ikke vil gå til legen med det.

Var det jern tabletter eller jern tilskudd du tok sist?

Skrevet

Det kan jo hende.

Men nå er det engang sånn at man ikke bør ta jern om man ikke har påvist jernmangel, det er jo skadelig for kroppen.

Derfor ville jeg bedt leget måle jernlagrene dine osv, to kjappe blodprøver bare:)

Skrevet

ja, er det jeg tenker, at det er dumt å ta tbl hvis jeg ikke mangler jern.

tok høydosejern som jeg kjøpte på apotek sist.

kanskje jeg kan prøve med hemjernet jeg fikk av jordmora da, de skulle visst være mindre skadelig..

så får jeg bestille meg en time til lege..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...