Gå til innhold

Besøk etter fødsel....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en diskusjon med min sambo.

Har termin om ca ei uke og prøver å få han til å forstå at jeg kanskje ikke er klar for besøk fra mine svigerforeldre og familie på sykehus og hjemme med en gang etter fødselen. Han mener at de bør få komme på besøk på sykehuset og hjemme i løpet av den første uken. Jeg vet at de gjerne vil kommer med en gang. Det kan godt hende jeg orker det, men hvis ikke mener jeg at jeg bør få avgjøre det. Føler det er litt forskjell på min egen familie (som ikke kommer på grunn av lange avstander)og svigerfamilien. Har noen av dere som har født noen tanker om besøk etter fødsel?

Dette er vårt første barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

Nå bor våre familier noen timers tur unna der vi bor, så mulig dette ikke passer din situasjon men:

 

Vi hadde hørt mange si at man skulle "barrikadere" seg hjemme uten besøk i minst 2 uker osv, og tenkte det kom til å stemme for oss også .- at vi ville være alene med snuppa.

 

Men - slik gikk det ikke. På sykehuset fikk vi et par besøk av venner som bor i Oslo. Familiene våre rakk jo ikke inn til da, og vi ville heller ikke at de skulle "bruke opp" et besøk mens vi var på sykehuset likevel.

Da vi kom hjem var jeg SÅ klar for besøk! dagen etterpå kom det noe familie, så kom mamma da snuppa var en uke - etterfulgt av flere familiemedlemmer sosm nattet over noen netter hver. Nå er hun 3 uker, og vi har bare vært helt alene noen dager. Syns det har vært veldig fint, for de som har vært på besøk har vært folk vi er veldig komfortable med. Familie har tatt med nedfryste middager og babyklær, så det har vært bare positivt og lite stress- I tillegg er det kos med noen hjemme når sqambo er på jobb, og selskap på trilletur. Hadde aldri orket besøk av folk jeg ikke vil ha besøk av - det blir en helt annen ting.

Men, det skal være opp til DEG!!!!!!!!! + at du bør lytte litt til mannen og! Er jo mulig han er sliten, eller vil være hjemme alene med deg og baby...Folk reagerer så forskjellig, så det er vanskelig å vite FØR fødselen:)

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt klart ifra at det er jeg som ser og er sliten og har gjennomgått det værste og at det er greit at mamma og søstra mi kommer, men ikke svigers nei..

Min mening, og der er jeg ganske klar, det får dem bare respektere.

Men for all del, det er jo mulig jeg føler meg i form til å ta de imot en liten stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere føler en forskjell på egen familie og svigerfamilie, i og med at egen familie er de en kjenner best og er mest avslappa med. Likevel synes jeg ikke en skal gjøre forskjell på hvem besteforeldre som får komme på besøk. Selv om det er vi kvinner som er gravide og slitne, er barnet som kommer like mye vår partners baby som vår egen. Faren til barnet har selvfølgelig like lyst som oss selv at sine foreldre og søsken skal få møte barnet som det vi har. En annen ting er at en kan si at besøket ikke kan overnatte over mange dager da en har lyst på tid alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine svigerforeldre har vel like mye rett til å møte den lille som dine egne foreldre.. Jeg synes det er egoistisk å tenke slik.. Det er mannen ditt sitt barn også.. det tror jeg mange av dere glemmer! Han har like lyst til å vise fram babyen til sin familie som du vil vise din familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner,inkludert meg selv, har tatt i mot alle i den nærmeste familien og nære venner på sykehuset.. Det skulle da bare mangle! Hjemme har det kommet besøk nesten hver dag i den første tiden,det må man regne med!!

samboeren din har helt rett og det synes jeg du burde innse! Stakkars samboer om du skal fortsette med den holdningen.. Hvor sliten skal ikek du bli da tenker jeg av våkenetter og diverse... Du tvinger vel han opp om natten med babyen også du selv om det er du som er i permisjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skrev jeg på 3. term og fikk litt hyggeligere svar...

 

"Jeg har ikke tenkt å holde noen utenfor og jeg er glad i den overivrige svigerfamilien min.

Problemet er vel mest at jeg er redd for å bli overkjør at familiens begeistring og at familien som er stor vil flomme på mens jeg ligger der med evt amme-, do, barseltårer og andre problemer jeg har hørt om, Er av typen som helst vil gjemme meg når når jeg har vondt eller er lei meg. Jeg tror ikke det blir problemer, men har fått vite av "alle" at det ofte kan bli stress med besøk oppi bli-kjent-fasen. Det er der BF og jeg er uenig. Nå skal det sies at han ikke har vært flink til å lese Å-Bli-far-greiene og har fått streng beskjed om å gjøre det i kveld. Håper han rekker å lese før noe skjer ......"

 

Hilsen den som skrev spørsmålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...