trinebeate Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Siden jeg ikke kan ha hormonspiral pga depresjoner og kraftige raserianfall må jeg tenke ut et nytt prevensjonsmiddel. Men så lurer jeg på om jeg kanskje må unngå alt med hormoner (tåler heller ikke p-piller) Er det noen som har tålt p-sprøyta til tross for at de ikke har tålt hormonspiral og p-piller??
lindynatt Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Du må nok unngå alt som heter hormoner og grøss, p sprøyter sitter i kroppen i misnt 3 måneder... Jeg blir deprimert hvis jeg går på p pille, så i følge gyn, kan jeg ikke bruke hormoner for å beskytte meg mot et svangerskap. Du må nok velge kobber spiral, kondom/femidom/ pessar ol... eller naturlig familieplaning men det forutsetter ganske regelmessige sykluser og disiplin
Mone snart3barnsmor Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 min historier er vell litt sånn her, at jeg gikk på p-piller, å la på meg ganske fort og mye, så da sa helsesøster at jeg trolig reagerte på dem, å da spurte jeg om ikke p-sprøyta var bedre, dette trodde hun ikke, men jeg tenke heller jaja, prevansjon må jeg ha så da kan jeg vell bare prøve, så tok den etter et opphold på p-piller i 3 mnd, å etter å ha hatt det oppholde på 3 mnd gikk jeg ned i vekt, for så å ta p-sprøyta, gikk ikke opp igjen, men holdt meg der jeg var, så da vil vell det si jeg ikke reagerte på denne p-sprøyta, brukte den i 6 år før jeg slutte for å bli gravid, det tok meg 16mnd å bli gravid etter å ha sluttet på den... det var jo en nedtur, men nå er jeg jo gravid 2. gang og skal ikke ha flere barn etter dette, så da kommer jeg til å ta p-sprøyte igjen ja... dette er jo andre bivirkninger enn du har med dette, men tenkte luft det for deg:-) lykke til håper det ordner seg for deg:-)
trinebeate Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. februar 2009 Takk for tilbakemeldinger. -men tror nesten jeg ikke tørr å få noen form for hormoner i kroppen mer. Jeg er i ferd med å tippe helt over her( hvis jeg ikke allerede har gjort d da)
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 Har fått beskjed om å unngå p-sprøyta nettop pg at jeg har hatt depresjoner før, og at hormonene sitter så lenge i kroppen. Det tar dermed lang tid å "komme ut av det" hvis man skulle få negative reaksjoner.. Jeg har likevel prøvd det i et år, og det har faktisk vært det hormonelle prevansjonsmiddel jeg har reagert minst på. Desverre er det så individuelle reaksjoner at du må nesten prøve det på eget ansvar..
erteposen + 4 Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 Kobberspiral må da vere topp for deg!! P-sprøyte er jo regnet for å være det verste blandt hormonpreparater.
Frk. Sol Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 Jeg hadde samme problemet med kraftige raserianfall og depresjoner, og de ble ikke borte med p-sprøyta. I tillegg til dette hadde jeg mensen i de tre mnd som sprøyta satt i. Trenger vel ikke si at jeg ikke har tatt den mer enn en gang. Skal få satt inn kobberspiral etter denne fødselen:D
*kleopatra* Skrevet 23. februar 2009 #8 Skrevet 23. februar 2009 jeg la på meg 10 kg da jeg gikk på p-sprøyta. Tok av alt med en gang jeg slutta på den, så tror den har skylda for mitt vedkommende.
lindynatt Skrevet 23. februar 2009 #9 Skrevet 23. februar 2009 En venninne av meg har gått på den i en del år og har lagt enormt på seg. P sprøyten er også for de fleste noe herk hvis de vil bli gravid,d et kan ta lang tid etter sprøytestopp før virkningen er ute. Glem hormoner siden du ikke tåler det, ikke alle er laget slik at de tåler forandringer i kroppens hormon balanse.
sweet dreaming Skrevet 23. februar 2009 #10 Skrevet 23. februar 2009 Jeg reagerer også med å bli feit og sur av p-piller. P-sprøyen derimot gikk helt fint. Fikk ikke mensen, hvilket er ett pluss, men var litt sånn småkvalm til tider.. Men det tok jo da 9 mnd til den gikk ut av kroppen, da gikk jeg plutselig ned 5 kg ut av det lå samtidig som mensen kom tilbake. Jeg tok bare en sprøyte. Etter forrige brukte jeg p-stav, en liten pinne som legges inn under huden og kan sitte i noen år, og som man kan amme med. Jeg hadde kraftige humørsvingninger, deprimert, gråt hele tiden, orket ingenting og følte at jeg hadde masse vann i kroppen. Fjernet den, og etter en uke var jeg normal igjen..... Nå vil jeg steriliseres, og hvis jeg ikke gjør det så blir det p-sprøyta. Holder ut litt småkvalme i ny og ne.
babyklar er lykkelig :) Skrevet 23. februar 2009 #11 Skrevet 23. februar 2009 det er ganske mye bivirkninger med p-sprøyte også... jeg fikk MANGE av dem. Skal aldri ta den igjen. Tror også den er årsak til at jeg har brukt litt tid nå på å bli gravid... Hva med kobber-spiral? Har mange venninner som ikke vil ha hormoner som bruker den og er kjempefornøyd
Clementine Skrevet 23. februar 2009 #12 Skrevet 23. februar 2009 Jeg har prøvd det meste av p-piller, p-sprøyte osv. Det eneste av hormonelle ting som jeg ikke reagerer på er p-ring. Genialt. man får svært lite hormoner inn i kroppen siden det plasseres lokalt. Det er en liten gummiring du setter inn i sjeden og har der tre uker. Så tar du den ut ei uke, får mensen og begynner på ny. Samme pris som p-piller. Jeg fikk ingen bivirkninger av denne, tidligere har jeg slitt med depresjon, uren hud osv. Det beste med p-ringen er at det ikke blir noe problem å fjerne den dersom du ikke tåler den. Mye bedre enn å vente tre måneder på at virkningen av sprøyte skal forsvinne. Ble også gravid første prøveperiode etter jeg sluttet. Flere jeg kjenner på p-sprøyte har brukt lang tid på å få barn etterpå.
¤A-09¤ Skrevet 23. februar 2009 #13 Skrevet 23. februar 2009 Ikke ta p-sprøyta! Den tukler til hele hormonsystemet i kroppen! Ja, det er nok individuelt, men har stort sett bare hørt negativt om den. Jeg valgte å ta den bl.a fordi jeg hadde en venninne som ikke hadde blødninger/mensen når hun gikk på den.Jeg tenkte: "det hadde jo vært deilig!" Det førte iallfall til at jeg blødde konstant i 6 mnd! Dessuten ble jeg skikkelig deprimert. Brukte noen mnd hos homeopat for å få rettet opp systemet igjen.
Trillet Skrevet 23. februar 2009 #14 Skrevet 23. februar 2009 Jeg begynte på Psprøyte. For det første ble jeg helt føcka i følesesene mine. Jeg ble egentlig mer likegldig til alt. Jeg sluttet nesten å le. Pluss at jeg hadde mellomblødninger hele tiden. Etter et år sluttet jeg på den, og begynte på p-piller. Da fik jeg myestrekkmerker og begynte å gråte for nesten alt. Jeg byttet merke. Brukte det i over et år. Var kjempeplaget med migrene og fant til slutt ut at det var p pilene som gjorde det. Begynte på p-ring, men også av den fikk jeg grusomt vondt i hodet. Da fik jeg til slutt beskjed av legen at jeg ikke burde gå på noen prevansjoner med hormoner. Så ble jeg da gravid, og begynte etterpå med Koberspiralen. Det er det beste prevensjonsmidlet jeg har hatt. Ingen bivirkninger annet enn litt ekstra mye blødning når jeg har mensen. Men heller det enn konstant hodepine og migrene og ustabilt humør! Det verste var at jeg så ikke bivirkningene før etter at jeg hadde sluttet med hormonene, slik at jeg fikk det på avstand. Dermed gikk jeg uvitende om min situasjon en lang stund og trodde at det funket for meg... Aldri mere kunstige hormoner i denne kroppen nei!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå