Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lønner det seg å sette av penger på BSU eller på vanlig sparekonto?

Pengene bare forsvinner når de er på sparekontoen, aaaalt for lett å føre over til brukskontoen hvis det skulle dukke opp noe.

Kan jo selvfølgelig sette sperre på sparekontoen men..

Kan legge til at jeg har en egen sparekonto til jenta mi, den blir ikke rørt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville definitivt valgt BSU. De har så og si alltid bedre rente enn vanlig sparekonto, i tillegg får du også trekt fra på skatten for intil 15 000kr pr år (var iallefall det før)

Skrevet

Hmm godt spørsmål.. Selv sparer jeg 500kr hver måned i Forsvarets Personell Service, slipper å se de pengene, blir trekt rett av lønna...Veldig greit

Skrevet

Ja, det er sant. Men har allerede spart 15 000 i år.

Er det maksgrense på 15 000 eller kan man spare mer?

Skrevet

BSU er jo helt genialt hvis man har råd til det! Hvis man sparer fullt ut hvert år, 20 000, får man jo 4000 kr igjen på skatten, det er jo helt supert! Men det er jo litt å tenke på, da. Pengene MÅ brukes til bolig/lån ellers må man betale tilbake skattefordelen. Og så er det veldig lurt å tenke langsiktig når man først oppretter bsu, og tenke at man skal prøve å fylle opp kontoen. Man får jo bare én sjanse til en sånn konto!

Men vi bruker det, er helt genialt!

Skrevet

Ja, det er jo veldig greit. Her er det snakk om arv som er utbetalt, så har et beløp jeg gjerne vil spare, sånn at jeg ikke "ser de" hehe...

Skrevet

Det er øket til 20 000 hvert år nå :)

Skrevet

Hvis målet er å en gang i fremtiden bruke pengene på hus, så er det uten tvil lurest å spare på BSU. Fordelene er at man som regel får bedre rente og at man slipper å betale skatt på de pengene man sparer, fra og med nyttår kan man spare 20 000kr i året og man sparer da 5000kr. Det vil jo i prinsippet si at hvis du klarer å spare 20 000kr i år, kan du spare 15 000kr neste år og i tillegg sette inn de 5000kr du får igjen på skatten sånn at du får flere penger enn om du setter dem på en vanlig konto.

Uansett er det lurt å ha noen penger i reserve på en annen konto, for hvis du bruker pengene fra bsu, så får du ikke lov å fortsette å spare etterpå. Og hvis du bruker pengene på noe annet enn bolig, så må du betale tilbake skattefordelene du har fått tidligere.

Jeg syns det lureste for å klare og spare er å sette opp et fast trekk fra kontoen like etter at lønna kommer inn. Tidligere har jeg overført 1000kr til bsu med en gang og i tillegg litt til en vanlig sparekonto. Jeg får vondt i magen hvis jeg ikke har noe i reserve på en sparekonto, så det skal mye til at jeg bruker pengene derfra hvis det ikke er til noe fornuftig. Du får jo tydeligvis ikke det, men tror nok du bare må overbevise deg selv om at du kun skal bruke de pengene til fornuftige ting og selvfølgelig av og til også ikke så fornuftige ting som koster litt så du må spare. Du burde kun overføre til vanlig forbruk hvis det er totalt krise en mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...