Gå til innhold

Hva er det man bør ungå av mat?


Mariamamma

Anbefalte innlegg

jeg hører forskjellige ting av alle jeg snakker med syns jeg; er det noen som har en konkret liste? Og jeg er nesten avhengig av leverpostei. men har hørt jeg ikke skal spise det. Er det evt en type jeg akn spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Jeg har ikke hørt at en ikke kan spise vanlig leverpostei, tvert i mot er det bra med mye jern..

Men du kan gå inn på Matportalen: http://matportalen.no/Emner/Gravide

 

Her ser du hva som anbefales og hva en bør holde seg unna.

 

Sushi er blitt tatt av fy-listen, noe jeg er sjeleglad for. Bør selvsagt være litt forsiktig uansett, men da trenger jeg ikke å være helt avholds :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!! Har faktisk lest det selv at man kan spiste leverpostei, så det ble jeg veldig glad for. Ikke så glad i sushi, så det er ikke et problem. Bli værre med sommer ølen, men heldigvis fins det god alkoholfri også!

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal holde seg unna myke oster (som Brie og Camembert f.eks), spekemat, skalldyr (krabbeklør er greie siden de er lukket), og kjøtt som ikke er gjennomstekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid hørt at gravide ikke skal spise honning.. Det var det jeg spiste til lunsjen min, siver med honning :)

 

Men den går heldigvis også klar på lista og jeg kan spise det igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man kan spise myke oster, bare den er laget av pasteurisert melk! :)

 

Spekemat skal man holde seg unna mtp toxo, men så og si all spekemat har vært fryst ned, så da er det ikke farlig likevel!:)

 

Også bruk sunn fornuft,vask salaten og frukten, og ikke spis fersk mat som er gått ut på dato!

 

Ellers, lev mest mulig som normalt!

 

Som gravid har du ikke noe større sjans for å bli syk som ikkegravid, og til nå i livet har jeg aldri blitt smittet av noe farlig noe!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Stakk innom helsestasjonen og spurte om dette nylig, og de sa at man etter nyere forskning likevel IKKE anbefaler myke oster, selv om de er pastauriserte. Hun anbefalte å bare spise ost man må skjære med høvel, etter et seminar hun hadde deltatt på på Rikshospitalet. Leste at spekemat, f.eks salami, kan spises om man lar det ligge i fryseren i minst et døgn. Vanskelig å si om spekemat har vært frøset når man kjøper det, bedre å fryse selv å være på den trygge sida.

Synes det går greit hjemme, men når man er på cafe, så må man følge litt ekstra med. Er ofte mykoster i wraps & ymse...

 

Som oftest går det bra uansett da, men kjekt å ikke ta sjanser med nurket når det kan unngås :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt i orden å spise skalldyr (reker,alle skjell,hummer,kreps og krabbeklør) så lenge de ikke er giftige. Dette står det om på alle sider jeg har vært inne på ang kosthold for gravide og som jeg har hørt rundt forbi. Det er viktig å feks sjekke med blåskjell varselet hvis man selv fanger osv. ...Man har jo uansett gravid el ikke godt av giftige skjell...men det er ytterst skjelden man får det da. Jeg elsker skalldyr og har spist det med mine to fra før og denne gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del, bare spis spekemat, myke oster og skalldyr dersom dere ønsker det, jeg klarer å holde meg unna POTENSIELLE skadelige ting de få mnd jeg er gravid. Men alle bestemmer selvsagt selv. I 99% av tilfellene går det sikkert bra samme hva man spiser, jeg vil bare ikke risikere noe for min lille. Er ikke hysterisk, bare holder meg unna, det er jo veldig mye godt som er 100% sikkert å spise, så det nyter jeg til fulle=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lurer jeg på og...

Tror ikke det stemmer med noen anbefalinger noen plass. Og alle anbefalinger som kommer fra statlige kilder er jo litt ekstra forsiktige fordi de må ha ren rygg just in case....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har blitt invitert på baccalao i morgen, mmm, det som er så godt! Men hva med tørrfisk? Finner ikke noe om det på Matportalens kostholdsråd for gravide heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg som skulle kose meg i helgen med ritz kjeks og brie ost, spekemat og salami er noe av favoritt maten min... Ble skikkelig lei meg nå :o( hehe, alt det jeg har lyst på fortiden er visst blitt nei mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalldyr skal man unngå pga miljøgifter i vannet, derfor sies det at krabbeklør er ok fordi de er lukket og ikke har hatt direkte kontakt med vannet.

 

Jeg leste dette flere steder sist jeg var gravid, og det er kun 8 mnd siden jeg fødte. Har ikke sjekket anbefalinger i det siste, men det er mulig disse rådene endrer seg, hva vet jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med sjømat er avhengig av hvor skjell o.l. er tatt opp og når det er i sesongen i forhold til bl.a. giftige alger i vannet. Er selv ikke så glad i f.eks. blåskjell så vet ikke så mye mer enn det. Mattilsynet er vell rette instansen og spørre om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...