bekkebekk Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Ang. lønnstrinn i jobbannonser... Jeg skal på jobbintervju til uken. Første gang jeg har søkt jobb i staten. Hvordan er det med disse lønnstrinnene? Det står i annonsen to lønnstrinn. Jeg synes lønnen er noe lav, men jobben virker veldig interessant. Er det slik at staten er veldig firkantet på dette, eller kan man forhandle frem en litt høyere lønn slik som i et privat selskap?
~sjiraff~ Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Det er litt forskjellig. Søsteren min jobber i nav og der er det litt rom for forhandling. Der jeg jobber er det fastsatt utifra lønnsrammen stillingen har. Da er det annsiniteten som avgjør hvilket lønnstrinn du havner i. Det er ikke rom for ett lønnstrinn i forhandling en gang. Men jeg har også sett i mange annonnser at en rådgiverstilling f.eks kan forhandles opp til seniorrådgiver osv. Så det er kanskje mer og mer vanlig at forhandling er mulig.
~sjiraff~ Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 Så tror jeg vel kanskje at jo høyere stilling jo lettere å kunne kreve høyere lønn?
bekkebekk Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2009 Takk! Noen fler med erfaring?
Zitro Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Staten opererer med sine egne stillingstitler. F.eks førstekonsulent, rådgiver, seniorrådgiver osv.... hver stillingstittel er innen for en lønnstrinnsramme. Feks er rådgiver fra lønnstrinn 50 til 58. Hvilken trinn man da havner på avnhenger av utdannelse, ansinitet osv...
meg & to små vampyrer Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 Noen steder er de fleksible, det er jo bare å prøve:) Forrige arbeidsgiveren min var i staten og der mente de forhandlinger ved inngåelse av arbeidsavtalen var såpass viktig at de la mindre vekt på nye arbeidstakeres krav i lokale lønnsforhandlinger enn andres. De nye hadde jo nylig hatt sjansen til å forhandle en del på lønna var logikken da. Men samtidig så kunne de ikke forhandle så mye, de hadde jo ikke veldig fleksible rammer. Var mest i forhold til stillingsbetegnelse med medfølgende lønnsendring og slikt (førstekonsulent til rådgiver o.l.).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå