Gå til innhold

Noen som vet om "Finske-grepet" blir brukt på Haukeland?


trilletroll

Anbefalte innlegg

Noen som vet om "Finske-grepet" blir brukt på Haukeland?

 

Det er en metode som blir brukt i sluttfasen av fødelsen som reduserer rifter og følgekomplikasjoner av å revne ved fødsel.

Se denne artikkelen:

http://www.babyverden.no/templates/Article____78170.aspx

: )

 

høres lovende ut, når en kan lese at riss-skadene ved fødsel har steget i de siste 20-30 årene i Norge (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Ja dette hørte jeg om på radioen for noen få uker siden. At det var et vanlig grep for mange år siden her i Norge også,men at det nå var en glemt kunst...hvilket bare har økt skadene nedentil.Jeg lurer også veldig på om dette blir benyttet der jeg skal føde i oktober..Noen som vet hva som er praksis på Østfold sykehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser på cocrane (forskningsside), så vil du se at å bruke finske-grepet gjør at bruken av episiotomi (klipp) øker drastisk!! Og skal man bruke finske-metoden må kvinnen ligge eller sitte og føde. Så vet ikke hvor bra det er jeg... et klipp gror dårligere enn en naturlig rift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å vite hva som er best da mao.. Jeg hørte bare en lengre reportasje om dette på P1 og at alle jordmødre burde lære seg finske grepet da dette skulle være det beste. Var en metode som ble benyttet tidligere men som nå har forsvunnet fra læreboka.Resultatet har i følge den rep. medført flere skader enn ved bruk av metoden. Ja,ja...vi får vel ta det som det kommer uansett vi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...