Gå til innhold

Er dere kvalme?


anrø

Anbefalte innlegg

Er 6+2 og kvalmen er her for fullt. Vet ikke hva jeg skal spise. Spyr også,så jeg blir jo så dårlig i form etterpå. Har dere råd mot kvalmen som hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nordavind fra sør

Har ikke spydd enda. Er 7+5...men er plagsomt kvalm hele tiden...jeg er helt satt ut...har desverre ingen gode råd...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 6+5 og har kjent kvalmen i noen dager. I forrige svangerskap hadde jeg ingenting, så dette er uvant. Har ikke vært så kvalm at jeg har kastet opp, men er 'småkvalm' hele tiden. Så jeg orker bare å spise litt om gangen selv om jeg er kjempesulten.

 

Jeg kjenner jeg er tilbake til det samme spisemønsteret som forrige gang, hvor blant annet store grønne sure epler står øverst på ønskelisten, mens f.eks. kaffe er historie. Sørger ihvertfall å ha nok epler i kjøleskapet (må være iskalde), som jeg kan spise selv om jeg føler meg litt uggen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var kjeeeeempe dårlig sist svangerskap. Og kastet opp kvar dag. Da spiste eg masse Marie kjeks. Det hjalp :) Denne gangen er eg ikkje så dårlig at eg kaster opp. Men kjenner liksom at det er noe der for det.Det er sånn at eg går rundt og er litt små kvalm. Og klarer ikkje å spise så mye, selv om eg er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps. Fant noen gode råd mot kvalme på www.babyverden.no

 

Dette kan hjelpe deg:

 

Spis lite og ofte.

Spis gjerne før du blir sulten.

For de med morgenkvalme kan et par grove kjeks eller knekkebrød og litt te inntatt i ro og fred i sengen være en nyttig start på dagen.

Spis dessuten mat som er rik på karbohydrater som grovbrød, frokostblandinger, poteter og ris.(link kosthold).

Sørg for rikelig med drikke. Dette er spesielt viktig hvis du kaster opp.

Unngå alt som fremkaller kvalme og gjør deg uvel.

Mye frisk luft gjør godt. Mange forteller at hjemmets lukter er de verste. Å gå på besøk kan være stimulerende, selv om du i utgangspunktet ikke orker tanken.

Sørg også for ekstra mye søvn og hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i uke 9, og har også vært plaget med mye kvalme. Heldigvis begynte det å gi seg forrige uke, men er kvalm hver dag enda, bare ikke så mye og lenge. Jeg har tre ting som hjelper meg.

 

Spis lite og ofte.

 

Tørre knekkebrød.

 

og det beste tipset: Eplejuice utvannet med vann!! En vinner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er nå 7+5 og har ennå ikke vært no serlig uvell. litt sliten bare, og litt guff på kvelden. tror dere jeg slipper? eller kan det komme senere? min søster var ikke plaget, og ikke min mor heller. går sånt i arv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Runder nå 6 uker og merker ikke noe bortsett fra litt trettere enn vanlig og ømme bryster. Av erfaring ble jeg litt små uvell i uke 10-11 (har to fra før) Mamma og min søster var i relativt uggen form under svangerskapene så jeg tror det er veldig individuellt og ikke arvelig. Det sies jo også at ingen svangerskap el fødsel er like...så det er bare å ta det som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er 7 uker på vei, og i den siste uken har kvalmen slått inn for fullt. I tillegg fikk jeg omgangssyken i forgårs, så formen er kort sagt dalende... Er kvalm heeeele dagen, men så letter det noe til kvelden. Fikk tips om at peppermyntedrops skulle være tingen. Har lett i alle butikker, men finner ikke noe som ser lovende ut. Endet på Mynthon original og Dent hals (med lakrissmak faktisk!), og det funker sånn passe i små doser. Håper det bedrer seg etterhvert. Føler ikke akkurat som om jeg "gløder" for å si det pent... :b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 7 uker på vei og skikkelig kvalm og uggen hele tiden!! : ( Spyr ikke, men går rundt og raper. Ikke matlyst, men det gjør det jo bare verre!! Ingenting som frister og jeg er litt sånn at jeg spiser når det er godt. Nå er alt ugh.. Favoritt pålegget mitt; Stranda skinke må nok vike også! Det er jo spekepålegg og det kan jo være skadelig. Dette er min andre, og det er skikkelig uvant å være så uggen og sliten. Sist trente jeg ca 4 ganger i uken, stod på ski hver helg og var skikkelig i farten til jeg var ca 4 mnd på vei. INGEN plager utenom ømme bryst og blubben mage!

Jaja, går vel over etter en stund. Og de er nok mange av de som har det myyyyye verre! ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er 8+0 i dag, har vært svært uggen og slapp nå i 3 uker..... Kvalm, men må heldigvis ikke spy : )

Fikk et tips av en klok venninne om at vit B6 reduserer kvalme,

jeg fikk tak i et vitB kompleks på apoteket, tar 3 tabletter om morgenen, det har redusert kvalem betraktelig for meg : D

Ikke helt vekk, men mye mildere utgave.

 

Ellers spiser jeg litt og ofte, drikker også iskalt vann med litt eplesaft, med sugerør......-da er det så mye lettere å få det i seg ; )

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fra før og da jeg skulle ha nr. 1 var jeg så dårlig at jeg ble sykmeldt.

Tålte ikke noenting. Kunne ikke kjøre buss på jobb eller noe for jeg ble så kvalm av så mange andre mennesker, måtte gå av bussen og bak buss skuret for å kaste opp, vente på neste buss osv. kastet opp hele tiden. Begynte å kaste opp før jeg kunne vite at jeg var gravid den gangen.

 

Med nr. 2 var det lite kvalme, husker bare noen få episoder

 

Denne gangen merker jeg ingenting enda. Er i 6 uke bare da :)

 

Jeg fant aldri noe som lindret kvalmen annet ann å få være i fred og ta det med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 6+6 og skikkelig kvalm, hverdagen er en utfordring pga dette ja. Jeg har ei datter fra før på 8 mnd, og var ikke kvalm med henne i det hele tatt, så jeg syns det er litt rart at jeg skal føle meg sååå dårlig nå. Men men, hvert svangerskap er vel en ny opplevelse så det trenger jo ikke være likt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå ca 9 uker på vei, og veldig kvalm. Dette er mitt fjerde svangerskap, så følelsen er ikke ukjent... Hver gang tenker jeg, at dette skal jeg aldri gjøre mot meg selv igjen, men her er jeg altså.. Med to av de andre barna spydde jeg bort 7 kg på hver, men denne gangen og i svangerskap nr 2 har jeg ikke spydd så mye, jeg spiser heller for å døyve kvalmen. Ritz er tingen for meg, alt med sukker er som gift, da blir jeg skikkelig dårlig. En annen ting som lindrer, er varme supper, all varm mat er faktisk bedre enn kald mat, virker det sånn. Gode råd har jeg ikke, da hadde jeg brukt dem selv. Gleder meg til 2. og 3. trimester!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kvalmen uken etter jeg fant ut at jeg var gravid (uti uke 5). Nå er jeg 9 uker+3dager på vei og er stort sett kvalm hele tiden... Spyr ca 1 gang i uken på morgenstid (de 3 siste ukene) og eneste jeg føler hjelper mot kvalmen er å sove. Så jeg har sovet veldig mye i det siste (får mye klager fra samboeren min som synes jeg er veldig kjedelig...).

Håper inderlig at kvelmen gir seg om noen uker, men er jeg like uheldig som da min mor gikk med meg, kan se se frem til kvalme resten av graviditeten... :-(

 

Er det vanligt å ha gått opp i vekt til nå? Er gravid for første gang...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 6+2, og kvalmen kom for fullt for to dager siden. Har ikke spydd, men må ligge helt stille for at det ikke skal gå galt. Jeg lever nå på en diett av eplejuice fra hardanger og kaptein-kjeks, og det føles veldig bra. Leste også om et bånd man skal ha rundt armen som hjelper mot reisesyke og også kvalme under graviditet. Har ikke prøvd det enda, men det finnes på apoteket. Det skal også hjelpe å spise mange, men små måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 9 uker(snart 10) på vei og er nå blitt sykemelt pga oppkast og kvalme. har vært kvalm i 2 uker nå og kastet opp litt forgje uke,men igår startet d virkelig for fullt!! har kastet opp i 20 timer nå og er fullstendig utslitt..Fått beskjed fra legevakta om å ikke spise noe,bare drikke farris med eplejuice!!

Litt skummelt:( det beste er å ligge stille i senga og slappe av, hvis jg ser en bøtte eller do så kaster jg opp!!

håper virkelig jeg blir bedre snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kvalm, ennå (er bare 5+5 idag). Men hipp hurra for det. :-) Hadde et lett svangerskap med forrige også, uten kvalme og plager, da fikk jeg en gutt. Så jeg lurer på om det er gutt denne gang også. Har hørt at man oftere er kvalm om man bærer på jente. Men det er vel ingen regel uten unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke morro med kvalme i det hele tatt... jeg har vært det nå de siste fem ukene (er 9+1), men ikke kastet opp før i dag.. Jeg nøs rett etter at jeg hadde stått opp, og tydeligvis var det noe en trøtt mage ikke tålte.. måtte le litt etterpå..

 

tips:

en kvart t-skje malt ingefærpulver rørt ut i ett glass vann hjelper på kvalmen.. det har hjulpet meg både nå og i forrige svangerskap:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 6+6 i dag, og her har kvalmen vært en stund. Til å begynne med var den kun litt på kvelden, nå derimot er den i perioder gjenom hele dagen, ettermiddagen og kvelden.. :( Ikke vært så kvalm at jeg har kastet opp enda, men ikke langt unna til tider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 6+3 og ble skikkelig dårlig over natta sønda-mandag. Tror det er omgangsyke og.Men jeg spyr bare på morran, og er skikkelig gåen resten av dagen. Tørre, søte kjeks er det som funker og akkurat nå skulle jeg gjerne hatt litt cola, men eplejus og farris har også funket før. Så er søvn veldig viktig, og ta det med ro på morran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens snilleste venninne! Hun dro i butikken og kjøpte cola og Mariekjeks til meg. Helt rørt jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 8+3 uker på vei og føler meg ikke direkte kvalm, men mangler apetitt. Av og til kan det dukke opp en svak kvalme, men som går over etterhvert. Det merkelige med den kvalmen jeg kjenner er at jeg reduserer den med å spise. Ved vanlig omgangssyke pleier jeg å spy med en gang jeg putter noe i kroppen.

 

Grønne epler og cola skal visst virke godt mot kvalme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...