Gå til innhold

dere som har bekken/ryggplager,,,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trener dere ? Hva/hvordan trener dere?

Har fått noe som heter lumbago med isjas (kunne utvikle seg til bekkenplager...) og fikk beskjed av legen om å "gå hjem å legge meg".

Men ... Er det noe trening man kan gjøre ?

Fikk ikke noe ordentlig svar av legen på dette, og jeg vil røre på meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å gå til kiropraktor! Har selv prøvd fysioterapi tidligere, uten at det ga bedring overhodet. Nå går jeg til kiropraktor annenhver måned og er helt fin! Kiropraktoren kan gi deg et treningsopplegg du kan gjennomføre hjemme. Selv har jeg veldig positiv erfaring med yoga for gravide - det gjør ryggen godt. Du finner et fint treningsopplegg her: www.yogakurs.no/yogaforgravide.html

For min del høres det å "gå hjem å legge seg" som et veldig dårlig råd når du har ryggplager - det positive med det er antagelig at du har fått sykemelding slik at du kan ta det litt roligere og trene/bevege deg når du orker...

Lykke til!

Skrevet

Trener ikke,..redd for å gjøre det værre...går litt turer...men kjenner det blir vondere etter en tur...så jeg holder meg mye iro.

Skrevet

Jeg fikk råd av legen om å gå i ulent terreng 1-2 timer om dagen. Så lenge det ikke er alt for vondt å bevege seg, så skal en gjøre det. Stopp og ta pause hvis du får smerter.

Hørtes rart ut at du fikk beskjed om å gå å legge deg av legen. Men det kan hende at du bør gå småturer og trening i vann skal være bra. Det finnes mange basseng rundt om som tar i mot gravide med bekkenplager for gruppetrening.

Lykke til!

Skrevet

Takk for tips!

Ja, prøver gå hver dag, gjør husarbeid og pøver fungere normalt. Skal spørre jordmor, kanskje hun har mer svar å gi. Er ikke helt fornøyd med den legen , va så plaget med kvalme og da hadde han heller ikke noe råd eller noenting....

Skal prøve fotsoneterapi om jordmor mener det er ok.

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å gå tur i skog og mark. IKKE asfalt!!! Svømming er også bra. Ville heller fått hjelp til husarbeid, det er noe av det verste jeg gjør!

Skrevet

Har erfaring med bekkenløsning/bekkenplager. I forhold til slike smerter anbefaler jeg å prøve slyngeterapi etter modell fra Britt Stuge. Vet ikke om dette passer direkte for dine plager, men vil tro en dreven terapeut kan finne et passende treningsopplegg for deg. Forsøk å finn en fysioterapeut/manuell terapeutt med utdanning innen feltet. Ellers veileder de i slik trening ved Friskvern klinikken i Asker. Vet ikke hvor du bor, men lykke til.

Skrevet

Lumbago=Hekseskudd,

Jeg har fra tid til annen akutt lumbago og gjerne med isjiasnervene (som ligger i bekkenområdet) i klem, fordi jeg har medfødt økt svai i korsryggen. Å gå i ulendt terreng kan hjelpe, samme med svømming. Men den aller beste hjelpen når en har lumbagoen er kiropraktor. H*n kan knekke deg på plass, slik at nervene glir ut av klem.

Massasje av venusberget i et minutt på hver side etter leggetid (det er ofte så ømt at man bare klarer trykke litt ned) hjelper også på når nervene er i klem.

Skrevet

jeg er gravid for tredje gang med bekkenplager og har slitt en del med akutt lumbago også, både i og utenfor svangerskap. Og jeg vil bare føye meg i rekken over de som sier du må oppsøke kiropraktor!! absolutt, men det er stor forskjell på kiropraktorer (og alle andre behandlere) jeg har prøvd mange og om du bor i bergensområdet kan jeg anbefale deg en som er som en heksedoktor spør du meg. Han gjør underverker for ryggen og bekkenet mitt.

Skrevet

åkei, leste på profilen din at du ikke bor i bergen da:) lykke til med bekkenplagene dine og ryggplagene

Skrevet

Ja, hadde trodd jeg kom til bli henvist av legen min men....

Skrevet

Jeg og sliter med bekkenet. Jeg klarer til tider ikke gå. Forrige svangerskap gikk jeg til fysio med god effekt. Har flyttet siden sist og her er det ikke en fysio å oppdrive. Arg... Men jeg går på bassengtrening og det er deilig. Er det noen som har erfaring med osteopati mot bekkenplager? Leste i siste nr av GRAVID at det skal være bra.

Skrevet

hva slags behandling er det egentlig?

Skrevet

Du treng ikkje henvisning for å gå til kiropraktor, er berre å ringe og bestille time. Men du må betale eigenandel sjølv. Eg og går for ryggplager og isjasnerve i klem.

Skrevet

Å! Trodde man måtte det. Men da er det jo ganske greit da!

Skrevet

Det er veldig greit. Jeg også bestiller bare time selv.

Skrevet

Få en henvisning til fysioterapaut, slik at du kan få råd og veiledning i forhold til plagene.

Har hatt lumbago, og det verste jeg gjorde var å legge meg og ikke røre meg, da stivnet jeg helt. Det som hjalp var å "presse" meg i å tøye opp stivheten som kom av lumbagoen og smertene, det var det jeg ble bra av sammens med å ta tiden til hjelp.

Selv om du har plagene trenger du nødvendigvis ikke utvikle bekkenplager.

Min erfaring med bekkenplager er å ikke gjøre det som er smertefullt, da blir alt mye verre. Lytte til kroppen er lurt, sammens med råd fra lege og fysio el.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...