Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Jeg har en veldig god veninne som har en sønn på 4 mnd. Nå har hun fått beskjed om at gutten ikke legger på seg tilstrekkelig, han har faktisk gått NED over 100 gram. Han får kun pupp, og veninnen min er overhodet ikke interessert i å gi annet enn puppen. Hun blir skikkelig sur hvis vi foreslår at hun skal gi mme i tillegg slik at gutten kanskje legger på seg litt. Er det bare jeg som overreagerer, eller skjønner hun rett og slett ikke barnets beste?? Det må da være jævlig egoistisk å nekte å gi gutten mme når hun tydeligvis ikke har nok melk selv?? og når gutte i tillegg går NED i vekt, bør hun da begynne å skjønne at det ikke er nok? Selv måtte vi begynne med mme til tuppa vår ganske tidlig (rundt 1 mnd gammel) pga at jeg ikke hadde nok mat og at hun ikke la på seg tilstrekkelig. Jeg kuttet ut puppen helt da hun var 2 mnd, og nå får hun kun mme. Klart det er trist, men jeg er da såpass oppegående at jeg skjønner at hun ikke får nok melk fra meg, og dermed er nødt til å få noe i tillegg... uff, ble rotete dette, men måtte bare dele det med noen!
.Ann. Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Ja det kan du si.. Jeg regner med hun har fått veiledning fra helsestasjon i forhold til mat og vekt? Er det en prinsippsak for henne, eller hva er greia?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 Hun har helt sikkert en dialog med helsestasjonen om at hun skal prøve å øke melkemengden sin. Jeg syns måten du legger frem saken på her virker suspekt. Hvorfor kuttet du helt puppen bare for at du ikke hadde nok til å fullamme?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 du bør ihvertfall ikke stresse henne opp Jeg har tre barn, to barn fullammet jeg i 6 mnd hvor de etterhvert fikk mat. Ingen problemer med mat, vekt eller melkemengden min Med tredjemann og ny mann som var veldig stresset på dette med amming, måling av melken babyen min fikk osv. Han stod faktisk ofte klar med mme på flaske dersom han ikke syntes at barnet spiste lenge nok eller fort nok..vel der fikk jeg store problemer (prestasjonsangst rett og slett) han ble alltid med på helsestasjonenen og hun foreslo mme. jeg var egoistisk pga jeg viste at jeg hadde ikke hatt noe problemer med ammingen ved mine to eldste barn.. fortalte henne dette. Da fikk han "forbud" mot å være der når jeg ammet.. og at jeg måtte amme annenhver time i noen dager/netter.. Far fikk ikke gi flaske på tre dager...og så var det veiing på helsesstasjonen..og ja ja men sann, gutten hadde lagt på seg igjen..og melkeproduksjonen var igang igjen.. stress påvirker også dette!!! Det hun trenger er bare en samtale med helsestasjon og tett oppfølging derfra, så får venner og familie la det ligge..kan virke mot sin hensikt, og ødelegge for ammingen..
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 Hei Hi Du høres ut som en dårlig venninne. Hvorfor legge ut innlegg på denne måten? Venninnen din har nok kontroll og gjør det nok i samarbeid med helsestasjonen. Ungen er tross alt 4 måneder..... ikke rett fra sykehuset og for tidlig født. At en fire måneders gammel baby har gått ned 100 gram er vel ikke noe å få panikk for. Ikke bland deg!!!!! Hilsen en som også ga mme, men som ikke blander seg opp i hva andre gjør.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 HI her! Det virker som det er en prinsippsak for henne, for hun "har jo ammet de to andre barna"... Hun har snakket med helsestasjonen, og de sier han er altfor lett, og har henvist henne til sykehuset for nærmere undersøkelser. Hun velger å legge inn ungen og utsette han for masse prøver og stress i stedet for å forsøke noenuker med mme?? Skjønner ikke at hun vil utsette barnet sitt for dette... Og til deg over her som lurer på hvorfor jeg gav opp ammingen; jeg var mye syk da jenta vår var 1 mnd, så melkemengden gikk veldig ned i denne perioden, da jeg ble frisk igjen prøvde jeg ALT for å få tilbake melken og øke produksjonen, men etter en stund fikk jeg beskjed fra helsesøster om at det var bedre både for meg og barnet om jeg bare kuttet ut puppen. Det ble bare stresset...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 Jeg har ammet alle mine fire barn, aldri hatt noen problmer med de tre første. Fikk nr fire to mnder etter min søster fikk sin første. Da ble hun plutselig den nye eksperten på amming.. Påsto at jeg ikke hadde nok melk og burde gi tillegg, min datter var urolig på kvelden fra hun var 11/2 mnd til 4 mnder. Grunnen til at hun mente dette, var at hun ikke hadde melk selv, derfor hadde ikke jeg det. Dette maset gikk meg på nervene og jeg slet med ammingen. Min datter sov veldig godt om natten, så hun fikk ikke nattmåltid, og jeg fikk derfor mindre melk. Måtte gi henne beskjed om å tie stille og amme ganske ofte, så var melken der som vanlig gitt.. utrolig hva mas kan gjøre. Forøvrig ble hun helt oppgitt over at jeg skulle føde min 4 uten smertestillende. Det kunne jeg da ikke vite på forhånd om jeg klarte, før fødselen. Merkelig nok hadde jeg født 3 stykker før uten, men hun hadde lest at man skal ikke bestemme seg for slikt før fødselen Utrolig hvor ekspert man kan bli, med å sammenlikne seg selv med andre. Hun er nok ikke egoist!! Morsmelk er det beste for barnet og hun forsøker så godt hun kan. Helsestasjonen har nok kontroll på situasjonen skal du se. Å ha søsken og mas rundt seg kan ofte gjøre ammingen litt vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 HI, det spørs hvor stor gutten hennes er i tugangspunktet. Noen 4 mnd gml babyer tåler fint å gå ned 100 gram. Hun har nok oversikten selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå