Fire småtroll Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 I dag er det 10 dager siden jeg tok keisersnitt og jeg har vært på sykehuset og fjernet stiftene og stripsene. Det var ørlittegranne puss i den ene enden av såret og det sprikte litt der så legen så på det, han mente det ville gå sammen fint, men tok en bakterieprøve for sikkerhets skyld og satte på en ny strips. Så til spørsmålet, han sa jeg skulle gå med såret bart, men jeg synes ikke det er noe greit siden klærne gnisser inntil. Han sa det var greit med et gasbind eller klut over såret når jeg var ute og fartet, men når jeg var hjemme skulle såret være helt åpent, hverken bandasje eller klær over, bare lufte det. Men hvordan er det praktisk mulig, snittet ligger jo så lavt, under hårfestet, da må jeg jo gå naken da.. Ikke noe greit det med renselse osv. Har jo fire barn å stelle her også. Hvordan gjorde dere andre det? Så dette med løfting, fikk jo beskjed om å ikke løfte på 4-6 uker, men hva er egentlig tungt? Har ei jente på 20 mnd som veier litt over 10 kilo, det er veldig tungvindt å ikke kunne løfte henne i det hele tatt.. Hvor farlig er det nå som det er gått nesten to uker å f.eks løfte henne ut og inn av sprinkelsengen? Løfter selvfølgelig minst mulig på henne, men er slitsomt å være helt avhengig av at mannen min skal være hjemme for å få lagt henne eller tatt henne opp... Hva er deres erfainger, og hva har dere fått beskjed om av legene deres?
AO3 Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Jeg fikk beskjed om ikke å løfte tyngre enn barnet i seks uker, og det var jeg nøye med. Jeg har ingen eldre barn, men jeg ville vært veldig forsiktig med å løfte henne hvis jeg var deg. Du vil IKKE ha komplikasjoner med såret fordi du gjør for mye for fort! Du har allerede ørlite puss i såret, så du bør passe på. Når det nærmet seg seks uker etter fødsel begynte jeg å løfte bæreposer etc som nok veide mer enn babyen, men ikke så tidlig som to uker etter fødsel. Jeg følte meg egentlig i fin form relativt raskt da det verste hadde gitt seg - dvs etter et par uker - og det er lett å tro at man klarer mer enn det man egentlig bør gjøre. Det tar tid for såret å gro, både utvendig og ikke minst innvendig. Jeg fikk ikke beskjed om at såret måtte være utildekket, men jeg hadde ikke problemer med puss, såret mitt grodde kjempefint. Jeg hadde bandasje over det de første seks-sju dagene, deretter ingen ting. Jeg passet bare på å ha luftige klær som ikke strammet over såret på meg, og passet på at det var tørt hele tiden. Jordmor anbefalte også å ha gasbind over såret (mellom såret og buksen), men det gjorde jeg ikke. Det er mulig det blir litt spesielt når du har litt puss som kommer ut av såret, da vil du nok ha noe som fanger opp evt rennende puss i alle fall.
Fire småtroll Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2009 Takk for svar. Uff, jeg får bare prøve å skjerpe meg litt, jeg er nok litt for aktiv, driver med alt mulig rart i huset her når jeg egentlig skulle ta det med ro... Fikk litt hetta i dag med tanke på infeksjon, det vil jo bare forlenge prosessen ytterligere. Var sengeliggende siste delen av svangerskapet og er så lei av å ta det med ro nå, har så masse jeg ville ha gjort. Men nå skal jeg definitivt ta det med ro, jeg orker ikke mer sykdom nå! Blir helt svett med tanke på hva som kan skje hvis det blir skikkelig verk i såret...
tiamor Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Hmmmm.. Merkelig. Jeg fikk beskjed av legen om å ha på teip (plasterteip,bred,hvit) så lenge som mulig. Hun mente arret ville bli penere og faren for infeksjon mindere. Skiftet teip hver dag, og brukte det i 2 mnd. Venninnen min fikk samme beskjed.
Fru Mo med gutt nummer to! Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 Såret mitt sprakk også litt opp da jeg fjernet stingene samtidig som det verket litt. Fikk tips av svigerinnen min (som er sykepleier) om å skylle såret godt med lunkent vann (og svak stråle) om morgenen når jeg dusjet samt forsiktig tørke bort evnt puss som var igjen etterpå med en ren klut (jeg brukte mesoft) Lot såret lufttørke litt etterpå og satte så på et type gassbindplaster. Etter et par-tre dager med dette var såret mitt fritt for puss og har grodd veldig bra. Fortsatte å bruke plaster i tre-fire uker tipper jeg.
Fire småtroll Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. februar 2009 Så rart at det er så mange måter å gjøre dette på da.... Jeg ble stripset igjen jeg på sykehuset i dag, sitter en strips rett over der som det væsket litt. Stripsen skulle sitte på til den begynte løsne/falle av av seg selv.. Reagerte litt på det selv, for da blir det jo litt fuktig under stripsen. Men jordmora sa huden fikk puste gjennom stripsen da. Får bruke føneren litt til å tørke etter dusj og bare håpe det ikke blir værre. Æsj altså, hadde liksom håpet dette skulle gå helt problemfritt..
Endelig Mor til2:-)A04&C08 Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 hei:-) jeg hadde katastrofe ks og jeg fikk beskjed om å leve som normalt,spurte spesielt om det var noe jeg ikke kunne gjøre eller løfte, men det var bare å leve normalt. ang såret så hadde jeg "trå" som gikk bort av seg selv, og jeg fikk beskjed at jeg behøvde ikke å bruke plaster uten på såret. det grodde bra:-)stingene syntes ikke i det hele tatt ble sydd "innvendig"....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå