Trebarnsmamma30 Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Jeg var veldig plaget av kvalme i begge svangerskapene mine, men veldig ille med nr 2.. på det verste spydde jeg opp mot 10 ganger daglig. Men det jeg lurer på er om dette har påvirket deres forhold til mat negativt i etterkant? Merker selv at jeg enda blir kvalm og uvel av visse matvarer nesten 1 år etter fødselen.. må jo være psykisk, er verre noen dager enn andre.. Visse ting tror jeg aldri jeg kommer til å kunne spise mer..
meg & to små vampyrer Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Jeg vet ikke hva du mener med voldsom kvalme, men jeg har vært kvalm frem til uke 15 med begge to her. Det med å ikke tåle mat man ikke orket under kvalmen gikk over etter graviditeten sist hvertfall. Nå er jeg jo bare 17+3 i andre svangerskapet da, men jeg klarer ikke kvalm mat enda denne gangen. Jeg tror allikevel det går over etter svangerskapet er avsluttet, slik som sist.
Gjest Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 Det er kun banan jeg har problemer med sånn i etterkant. Jeg har hørt andre som sliter med mange typer matvarer etter hyperemesis, men det har gått seg til igjen for de jeg vet om. Du kan jo prate med legen om det, forhøre deg litt.
Gjest mphs Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Jeg har hatt Hyperemesis Gravidarum gjennom begge svangerskap fra start til slutt, men har ikke problemer med mat etter svangerskapene.
*Rutletutt* Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 Jepp - har hatt ekstrem svangerskapskvalme med begge to og ble innlagt med førstemann pga dehydrering. Faktisk fikk jeg ikke problemer å spise noe etter første svangerskap, selv om det masse jeg ikke klarte tanken på å spise mens jeg var gravid. Under andre svangerskap unngikk jeg innleggelse, men kastet opp helt frem til fødselen. Fikk dilla på middagsmat (dvs poteter, saus ol) en liten periode og nå klarer jeg ikke sånn mat - jeg blir skikkelig uvel bare på tanken...blæhh... Er ikke noe problem med mat jeg ikke orket tanken på under svangerskapet, men heller det jeg fikk dilla på...
mamman til to gutter Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 Jeg hadde problemer en stund med å spise kjøttdeig etter en runde med oppkast etter en middag, men det gikk over før jeg fødte. Farris/eplejuiceblanding derimot, blir jeg kvalm bare av å tenke på å drikke det. Drakk mye av det mens jeg var kvalm fordi jeg syns det var det greieste å drikke da. Antagelig ville det gått over hvis jeg hadde drukket det en gang nå uten å være kvalm.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Hei, jeg hadde hyperemesis med nr 3, var mye innlagt og det var også del av grunnen til at jeg ble satt igang før termin. Jeg hadde faktisk tenkt å skrive et liknende innlegg selv. Har snart 4 mnd etter fødsel store problemer med å forholde meg til mat. Er ikke kvalm lenger, men orker ikke tanken på mat. Eier ikke matlyst og synes knapt noe er godt. Jeg spiser nok alt for lite nå, særlig i forhold til at jeg ammer også. Vurderer å gå til legen nå, er redd jeg har utviklet et skikkelig feil forhold til mat, merker at jeg forbinder det med noe negativt, noe tvangsbelagt som jeg må få i meg. Kanksje ikke rart i når jeg brukte 9mnd på å prøve å spise, mens jeg kastet opp det meste. Hvert måltid var en kamp, men jeg gjorde det for den lille. Visse matvarer kan jeg bare glemmer, det gjør meg kvalm, eller i hvertfall minner meg om de grusomme mnd jeg var gravid.
~sjiraff~ Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 Jeg var verst i første graviditeten, og ja den var enkelte ting jeg ikke klarte og spise på oppmot ett år etter graviditeten. Da gjerne ting som smakte mye eller hadde ekkel konsistens da jeg kastet det opp. Kastete også opp under fødsel, kastet da opp den enen winerpølsa jeg hadde spist den dagen, og det tok vel også omtrent ett år før jeg spiste pølser igjen.
tante grusom master of law Skrevet 22. februar 2009 #10 Skrevet 22. februar 2009 Jeg kastet opp ca 10 ggr per dag og var sengliggende i tre mnd, men all matvegring jeg hade gikk bort etter fødselen, bortsett fra Uncle bens sechuan sweet and sour sausen. Blæsj!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå