Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Synes jeg hører noen får det under fødsel - og føder som normalt uten at riene avtar i styrke og utsetter fødsels litt. Samtidig hører jeg om de som "mister" riene - styrke avtar - en stund og det kan drøye fødselen litt. Har også hørt at det er det man får før keisersnitt - men at man da mister følelse i beina i tillegg. Men dette gjør man ikke ved vanlig fødsel med epidural, der er faktisk noen oppe og går på tross av. Epidural er morfin, om jeg undersøker litt. Men dette kan da ikke være bra for baby? Hvorfor får man dette så lett egentlig? Sikkert mye feilinfo hos meg her.. derfor jeg lurer. Ett eller annet jeg ikke får til å stemme, ellers er det mange forskjellige typer epidural?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Grunnen til at en velger epidural, er jo at det ikke påvirker barnet slik f eks narkosen gjør ved KS. Ved narkosebruk, så må barnet fortest mulig ut, ellers får det også narkose. En kan regulere dosen på epiduralen. En har en slange som ligger inne i ryggen, og det blir tilført bedøvelse/smertestillende i den grad en trenger, og over det tidsrommet en trenger. Derfor er en mer påvirket ved KS, enn ved vaginal fødsel:) Jeg hadde epidural med begge mine, men den var litt feil satt med eldste. Så når det endte i KS, så fikk jeg narkose. Ved nr 2 fikk jeg satt en skikkelig epidural tidlig i forløpet, sånn i tilfelle det ble KS igjen. Da måtte jeg har drypp i tillegg, fordi riene avtok. Men fødselen gikk fint, den:)
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 Ja så da stemmer jo forsåvidt det jeg har hørt (bortsett fra at baby ikke påvirkes).. kommer altså an på dosering her. Hmm.. fødte ute noen ting sist, og håper så ille å gjøre det igjen. Men denne gangen venter jeg tvillinger, så veit jo at jeg ikke kan forvente en like grei fødsel - iallefall må jeg forberede meg på at jeg kanskje må ta imot epidural, eller at det blir hastesnitt... Liker ikke det... men greit å ikke være så forvirret ang epidural når jeg får et evt spm om jeg vil ha det. Mulig jeg må for å orke å holde ut litt lenger denne gangen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå