Gå til innhold

Melk i brystene ??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer litt på når en får melk i brystene?

Er nå i uke 37 og har ennå ikke våte flekker på natt tøyet når jeg våkner på morgenen... Hørt mange får det.

De er litt ømme og brystvortene er blitt mye mørkere da....

 

Noen som heller ikke har fått det, når det nå bare er 3 uker igjen til termin ??

Når er det "vanlig" at melka kommer ??

Når ( hvilken uke ) fant du ut at melka var kommet ??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir heller ikke våt på nattøyet, men her er det melk i brystene. Er i uke 36 nå og melka har vært her en stund allerede uke 28 tror jeg jeg oppdaget den. Noen får den tidlig mens andre ikke får den før etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvilken uke jeg merket at jeg kunne klemme ut noe, men her lekker det heller ikke. Kan ikke si det er rare produksjonen, så det er nå mer kjertlene som forbereder seg. Er ikke alltid jeg klarer å klemme ut noe heller. lar de nå helt være i fred ;-) Melken "kommer" jo ikke før barnet begynner å suge alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg var gravid kom melken rennende av seg selv da jeg var ca.6 mnd på vei. Særlig rant det når jeg tisset eller dusjet. Siden det bare blir 16 mnd mellom mine to små, er jeg litt usikker om jeg i det hele tatt har hatt opphold i melkeproduksjonen. Jeg ammet til han første var 1 år. Etter dette minket melkemengden gradvi, men har vel ikke helt forsvunnet. Eller kanskje det har startet på nytt. Ikke vet jeg, men melkemengden er ikke større enn at jeg må kneppe på brystvortene for at det skal komme ut noe.

Vet om mange som ikke har fått melkeproduksjonen i gang før etter fødselen. Dette vil variere som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med melka varierer vel veldig fra person til person. Husk at det er heller ikke alle som har nok melk! Men jeg har hørt at melkeproduksjonen starter for fullt først etter fødselen. Jeg har termin om 4 uker og har en på 7 år fra før. Merket ingenting til melka før jeg fikk ham, og hadde heller ikke nok melk etterpå. Så vi ga flaske ved siden av. Det fungerte helt perfekt for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 1 lakk jeg mye fra uke 22. Denne gangen (er uke 34) må jeg klemme ut melk. Ikke noe å tenke på. Det har ingenting å si på melke mengde/produksjon senere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 37+2, og fikk en liten flekk på t-skjorten når jeg gikk uten bh igår...forsøte å klemme bittelittegrann, og så at det piplet litt ut...men har ikke lekket i natt eller etterpå.

 

Tror ikke man skal klemme noe særlig, asså...da blir bare brystvortene såre...men jeg måtte bare se om det var det det var...har også gått og ventet...

 

Tror det er veldig forskjellig når melken kommer, og tror heller ikke det har noen sammenheng om du har lite eller mye melk etterpå...melken øker etterhvert som babyen suger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

melka kan komme veldig variert og i varierte mengder når man er gravid, men de fleste får ikke melka før de har født!

ikke noe å gå å tenke på, og ikke prøv å presse ut melk, kommer når den kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke melk før etter fire døgn sist, og begynte å bli litt stresset. Men da den først kom, kom den i rikelige mengder. Var ikke helt forberedt på at det skulle komme så plutselig, kl. to på natten våknet jeg av sprengfulle pupper, måtte klemme ut masse fordi det sprengte veldig og gutten min sov og var ikke interessert i noe pupp. Denne gangen klemmer jeg ut litt blankt hver dag, ikke noe hvit melk, men jeg håper kanskje melken kan komme litt fortere denne gangen, lekker gjerne litt på forhånd hvis det gjør at melken kommer fortere etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 35 og har ikke merket noe.. Merker at jeg blir litt stresset av amme-styr allerede, siden dette er mitt første barn og jeg er redd for ikke å få melk/ikke få til å amme. Jeg har ei venninne som til slutt måtte gi opp etter mye styr, og hun ble helt nedfor av det.. Hun syns det var for mye press fra helsesøster osv på å amme (selv om de sikkert bare ville hjelpe) følte hun seg ikke "bra nok"/ikke god mor siden hun ikke fikk ammet dattra si.

 

Selv om jeg har lest i alle blad og bøker at det ikke er noen sammenheng, er jeg likevel litt bekymret; Jeg har små bryster i utgangspunktet og de har ikke vokst nevneverdig. Iallefall ikke så mye som det er vanlig i følge bim.no. Jeg er derfor redd for at jeg ikke kommer til å få nok melk, problemer med å amme osv. Kan noen bekrefte at puppestørrelsen ikke har noe med ammepotensialet å gjøre??

 

Lykke til alle sammen, nå er det ikke lenge igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også små pupper, og sist vokste de ikke noe under svangerskapet heller. Men da rant det blank væske noen uker før fødselen. Brystene har egentlig ikke vokst noe denne gangen heller. Men gjett om jeg fikk nok melk sist!! Skjønner ikke hvor all melka kom fra, hvor den gjemte seg liksom. Det rant fra begge bryster og det ble vått vått vått, he he:-) Håper jeg er like heldig denne gangen, selv om det har vært helt tørrt hele svangerskapet så langt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hverken forrige gang eller denne gangen (så langt.... 38+0 i morgen) merka jeg noe til noe melk under graviditeten.. Den kom etter fødsel og det var mer enn nok de 7 mnd jeg amma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har til og med lest at små pupper kan få mer melk enn andre, så ikke noe å uroe seg for der!!!

 

og til alle, ikke bry dere om ammepresset, tenk på dere selv, og ikke hva alle andre jør og ikke jør!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...