anaina Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Storesøster er aprilbarn, og vi brukte bare skinn å ligge på, og dyne over, men strikka ullteppe over/under dyna ved behov, også den første vinteren, da hun var 1/2-1 år. I surt vær kneppet jeg uansett over trekket på vogna, så det virket lunt og godt. Nå venter vi septemberbarn, og jeg lurer på om jeg fortsatt kan gå for skinn/dyne/teppe-løsningen min , eller om jeg må ha vognpose til den lille? Babyen vil jo være mye mindre enn storesøster sin første vinter, med tanke på temp-regulering etc. Det som evt. er alternativet er en skinnpose som kan åpnes helt når man f.eks skal inn og handle og sånt. Men trenger jeg egentlig det?
Gulosten™ Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Blir september her denne gangen, og kommer til å satse på dyne/teppe i begynnelsen... Voksiposen finner vi nok frem igjen når det blir kaldere i oktober/november
anaina Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2009 Bare for å presisere spørsmålet mitt; jeg spør ikke om jeg skal bruke skinnpose i september, men om jeg trenger jeg det i det hele tatt? Vi bor i Oslo, så normalt er det ikke så strenge vintre. Storesøster sov ute i vogna også om vinteren, men ullklær på, og dyne/teppe. Jeg syns det blir mye forbruk til de små, så jeg vil gejrne holde litt igjen... Noen som har brukt dyne+teppe hele vinteren til en høstbaby?
blebla Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 jeg har egentlig lurt litt på det samme når det gjelder min som kommer nå i mars? om man må til innkjøp av både dyne skinnpose saueskinn og alt, eller om det holder med dyne og saueskinn når vinteren kommer når han da er 8+ mnd. Så at du sier du ikke brukte det på ditt april barn, var litt greit å vite. Jeg trenger det vell hvertfall ikke nå i mars vell? men det er sikkert litt annerledes med en nyfødt når vinteren kommer... så jeg skjønner problemstillingen din, men du syns ikke jeg trenger sånn pose til mitt mars barn? Nå er det jo en ganske heftig vinter her i oslo fortsatt, og blir det for lite med bare dyne og sånnt da for en nyfødt? jeg er enig med deg at det blir så enormt mye man liksom skal kjøpe... viktig og tenke litt på om det er nødvendig.
hanne_mor Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 hei, jeg fødte min gutt i desember da det var kaldt og snøvær, brukte dunpose, med glidelås og syns det var kjempepraktisk til korte turer til butikken osv. skulle jeg gå lange turer tok jeg på han en liten dundress utenpå før jeg la han i posen, da holdt han seg varm i timesvis. jeg har jobbet lenge på småbarnsavdeling i bhg, der de fleste barna sover ute hele året. det jeg anbefaler deg er å ha en dunpose/voksipose du enkelt kan ha liggende i vogna, og raskt kan ta opp babyen fra. den luner bedre en man tror, og hvis du har et stormtrekk eller liknende vindtett materiale over posen er det deilig temperatur for den lille. og du slipper å kle på dress, sko og ull og vindtette klær før du legger dem oppi posen, lue, hals og ullklær hoder.. etterhvert når de blir større (min gutt er nå 14 mnd) blir de også mer aktive og vil gjerne sparke bort dynen når de skal sove, da er det jammen deilig å ha glidelåsen/knytingen på voksiposen som "holder igjen" men dette finner du ut av selv, jeg syns det er mest praktisk med dunpose, ikke skinnpose som bare er åpen i toppen eller dyne som gir litt trekk i sidene og ikke luner underlaget, bare over kroppen. og jeg bruker dunposen min frem til våren, og kler heller gutten min etter forholdene inni posen.. uansett mente ikke å bable avgårde..ville bare si at jeg sverger til dunposen min, og vil absolutt anbefale deg å skaffe en!
erteposen + 4 Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 Simo lammeskinspose kan du ta av hele lokket, og den er genial på den måte. Da kan du jo bruke dyne i starten og la babyen ligge på bunnen, og glide på toppen når det blir for kaldt. Jeg tror mine hadde skinnpose i september, men de hadde lite klær under. Ble aldri for varme, men det er ofte surt i bergen.
anaina Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. februar 2009 Frida: Jeg opplevde aldri at jeg savnet vognpose til jenta mi, iallefall. Pleide ikke nødvendigvis ha på henne kjempemye klær oppi vogna heller, men alltid ull innerst! Det var kaldt lå hun på skinnet, med strikka ullteppe rundt seg, og dyna oppå der igjen, og vogntrekket som "lokk", så isolasjonsmessig ble det jo som en dunpose, egentlig. Hun sov gjerne ute i vogn om vinteren, og var aldri kald når jeg tok henne opp. Noen dager tok jeg kanskje et ekstra ullteppe rundt dyna. Jeg har jo lært at mange tynne lag er varmere enn et eller to tykke. På de aller kaldeste dagene, når det var under tolv minus, var vi ikke så mye ute uansett, men det har jo med temperaturen på lufta man puster inn å gjøre.
anaina Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 22. februar 2009 Skal jeg ha pose tror jeg det blir skinnpose, men i så fall en med glidelås så det går an å åpne/lukke sånn som på dunposer, f.eks Kaiser sin. Nå fines det jo etterhvert poser med ekstra lengde, ellers vokser jo gjerne de lengste ungene ut av en pose før de slutter å sove i bhg, kanskje? Siste vinteren brukte jeg en gammel voksensovepose som jeg knøyt igjen i fotenden så den ble passe lang, og så hadde hun den o sovevogna i barnehagen. Det funket fint.
Lykkelig g~g~j Skrevet 22. februar 2009 #10 Skrevet 22. februar 2009 har selv et september barn og vi hadde skinn i bunne og dyne + ullteppe oppå! Syntes det var en god løsning for oss. Småen var aldri kald og lå lunt og godt i vognen! Jeg kjøpte vognpose til han når han skulle over i sportsdelen. Ticket to heaven 115cm, Den har han masse plass i enda og er en relativt lang 1,5 åring! Kan sikkert ha den ut hele vogn perioden! Skal ha august baby denne gangen, og vi kommer til å gjøre det samme denne gangen. Babeyn ligger på skinn når temperaturen faller med dyne over.
Mamma til snart 4 Skrevet 22. februar 2009 #11 Skrevet 22. februar 2009 trenger sikkert ikke i september, vi fikk i okt.07 jeg kjøpte da ticket to heaven posen til 900kr den er kjemoe god, har den enda, det er heller ikke noe formue, jeg synes at å bare ha ungen under dynen på høsten vinter, virker kladt for barnet, men opp til hver enkelt;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå