Chiquita Bananas Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Ser på tråden jeg skrev, som jeg ikke regnet med så mye respons på, men noen mente at siden dem ikke likte det eller det hørtes ekkelt ut med rå fisk så skulle dem ihvertfall aldri introdusere det til barna. Tror dere ikke mye internasjonal mat var skummelt når det først kom til norge ? Nå er det så vanlig å ha internasjonal mat i kostholdet som : taco, pizza, kebab, lasagne, spagetti og kjøttsaus etc.... Hva er så utrolig ille å la små barn smake på f.eks sushi - er det verre enn gravlaks ? den har faktisk IKKE vært fryst før den serveres noe sushifisken skal være når man skal lage det på ordentlig vis. Så i bunn og grunn er vel den sikrere enn gravlaks som er i norsk tradisjonsmat - man kan vel si at ceviche, gravlaks og sushi er veldig likt - men tilberedt på forskjellige måte alt etter hvilket land det kommer fra. Nå vet jeg noen kommer til å skrive at dem liker ikke gravlaks eller røkelaks heller - men så er det heller ikke den folkegruppen jeg spurte om ang. sushi ;o) Sursild, tomatsild etc. er jo en type rå fisk - men lagt i lake, akkurat som ceviche og det er det jo mange som spiser..... Jeg synes bare det er veldig praktisk og greit å introdusere forskjellig mat til barna mine slik at dem får flere gleder når dem blir større og skal spise andre steder enn hjemme. Det skader dem ikke ) Vi lever jo tross alt i 2008.....
meg & to små vampyrer Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Nei, er ikke noe galt i det. Er nesten galt å ikke gjøre det syns jeg. At man personlig kanskje ikke har sansen for sushi eller andre matretter er en ting, men å konsekvent ikke introdusere noe nytt til barnet i frykt for at det ikke skal like det blir for dumt:)
Gjest -<<- Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 Det er ingenting i veien for det. Desto yngre, desto bedre.
Twintipp og himmelblå Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Vi lever i 2009 faktisk;-) Ingenting galt med det.. Jeg liker ikke rå fisk selv, derfor er det sjeldent å finne hos oss, men han smaker da på alt annet.
Libido- Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 Synes det tvertimot er viktig å introdusere forskjellig mat jeg. Tidlig. På den måten vil barnet lære seg å like. Gutten vår har siden han var baby fått smake på så si alt. Jeg laget til og med babymat med de få tingene jeg ikke liker. F.eks spinat. I dag er han en gutt som spiser absolutt alt og ikke vet hva "liker ikke, æsj" betyr. Han elsker f.eks kinamat og sterk mat. han kan til og med sitte å knaske helpepper. Når det kommer til sushi har ingen av oss prøvd det. Det er ingen restauranter som har det her i byen, men jeg vet det er på vei. Vil gjerne smake det av andre før jeg lager det selv. Jeg synes det høres litt fælt ut, men skal selvfølgelig prøve når jeg får anledningen!
erteposen + 4 Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 Det finnes trangsynte mennesker på alle områder:)
Chiquita Bananas Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. februar 2009 uff ja - har ikke sovet mer enn 2 t i natt hahaha....så ja det stemmer !! Vi lever i 2009 ) Vil bare ikke bli ett år eldre hihihi......
Tommage♀♂ Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Mat jeg ikke liker selv ser jeg ingen grunn til å lage eller dra barna med på resturant bare for å introdusere dem for den. Får vi den servert så smaker vi selvsagt på, men det er ikke sånn at jeg oppsøker sushi, smalahove eller lutefisk fordi jeg synes at barna har rett til å få smake på det. Tanken hadde aldri falt meg inn en gang.
pandabjørn Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 hvorfor skal vi introdusere mat til barna når vi ikke en gang selv liker det?? finnes da mye annet mat som er 100 ganger bedre en RÅ fisk! det kommer nok en dag de kanskje smaker på surshi, men det blir ikke her hjemme !!
Chiquita Bananas Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 22. februar 2009 Men jenter - det er jo det jeg skriver....at jeg elsker sushi og siden JEG spiser det så er det naturlig for meg å introdusere det til min familie. Har ikke skrevet noen plass at jeg ikke spiste, men ville få sønnen min til å spise det. Er flere som skriver om igjen at hvorfor dem skal introdusere mat som dem ikke spiser til barna sine - det er jo ikke det som er spørsmålet her. Jeg understrekte jo helt i begynnelsen at jeg elsker sushi..... Det er jo mat som jeg liker som jeg har lyst å gi til mine barn for å se om dem kanskje vil like det. Selvfølgelig finner jeg ikke mat som jeg ikke spiser og skal på død og liv introdusere det til barna - det er når det faller naturlig at det er servert eller noen av foreldrene spiser noe nytt at barna kan få muligheten til å smake når det er tilgjengelig....
OsloMor Skrevet 22. februar 2009 #11 Skrevet 22. februar 2009 Hva er galt med wienerpølser og spagetti bolognese? Sushi spiser de i Japan.
Gjest Skrevet 22. februar 2009 #12 Skrevet 22. februar 2009 Spaghetti bolognese er da sånn sett like naturlig/unaturlig å spise som sushi. Spaghetti spiser de i Italia!
erteposen + 4 Skrevet 22. februar 2009 #13 Skrevet 22. februar 2009 Hvor kommer wienerpølser og pasta bolognese fra da? Ikke så mange år siden noen ALDRI ville spise pasta og i alle fall ikke hvitløk. Da burde vi aldri spise taco, for det kommer fra mexico:)
OsloMor Skrevet 22. februar 2009 #14 Skrevet 22. februar 2009 Herregud, det var forsøk på en morsomhet. Og, jeg tror ærlig talt at italienere sjelden spiser den type "bolognese" som oftest blir servert i Norge (les: stekt kjøttdeig og et glass med bolognesesaus til å helle over).
OsloMor Skrevet 22. februar 2009 #16 Skrevet 22. februar 2009 Egentlig ikke, liker best å være morsom på nadres bekostning;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå