Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Hei. Jeg var på første kontroll hos jordmor tidlig i uken, var da 11+4. Har lest en del om første kontroll og regnet da med at jordmor hadde satt av god tid, jeg er førstegangs. Det hele startet med at hun skulle fylle inn skjema. Der tok hun det først som en selvfølge at vi begge var i statskirken, når jeg rettet på henne å sa at jeg har aldri vært i statskirken ble hun ganske sjokkert og endret en del holdning mot meg. Når vi kom ned til røyking forklarte jeg at jeg røyket i starten, men har nå klart å slutte. Det ble da en 10 min leksjon om hvor farlig det var for barnet at jeg hadde røkt de første ukene, og hvor mye penger jeg nå kom til å spare. Fikk virkelig følelsen av at hvis noe nå var galt med barnet så var det min feil siden jeg røkte i starten. Klarte ikke fortelle henne at jeg hadde tatt en fest også, siden jeg da ikke ante at jeg sikkert var 1 uke på vei. Å ting ble ikke bedre, jeg har jo hørt at det er fritt sykehus valg, så jeg sa at jeg ønsker å bruke sykehuset der jeg er fra. Er flyttet til en naboby, og sykehuset her er ikke av de moderne. Dette falt ikke godt ut, og jeg fikk en lang skjenneprek om at sykehuset her er helt supert. Jeg forklarte også at jeg ønsket ultralyd på mitt valg av sykehus, noe hun virkelig ikke kunne se poenget i. Spurte også om tidlig ultralyd siden termindatoen jeg har fått er svært usikker, og pga jobb situasjon så trenger jeg å vite. Pluss at vi har mye tvillinger i slekten, så jeg ønsker å vite om det er flere der inne. Men neida... det var bare tull å ta før uke 18 fikk jeg høre. Å når det gjelder jobb, så burde jeg snarest trappe ned, hun kunne ordne svangerskapspermisjon i så mange prosenter jeg ønsket fram til termin. Må sies at jeg har en rolig jobb uten noe form for stress eller fare for barnet. Når jeg forklarte at jeg har tenkt å jobbe 100 prosent så lenge jeg klarer, og har tenkt å gå hjemme de første 4 måneder etter fødsel, så skal min mann gå hjemme. Da ble det nesten eksplosjon i henne. Dette var virkelig ikke måten å gjøre det på. Hvilken dårlig mor jeg kom til å bli. FY FY FY. Nei det der måtte jeg bare gå hjem å endre mening på straks. Når jeg til slutt forsøkte forklare at jeg hadde tenkt på ks, å forklarte også min grunn som er arvelig, da fikk hun nok. Ble nesten kastet ut fra kontoret hennes, ble ikke noe undersøkelse på meg. Så til nå er det ingen som har kjent på magen min , eller førsøkt å høre hjertelyd,. Beklager at dette ble langt, men har brukt nesten en uke nå på å komme over sjokket av denne behandligen og første møte med en jm. Min kjære har brukt langt tid på å få roet meg ned og beroliget meg etter den halvtimen hos jm. Har nå bestillt time hos fastlege. Kommer til å kun bruke fastlege fra nå av, jm blir jeg ikke å besøke flere gang.
Gjest Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Du burde sende inn klage på henne, totalt uakseptabel oppførsel av en jordmor. de skal informere og gi råd,men ikke diktere, og de har heller ingen ting med hvordan man løser permisjonen
lÅktiHaUDe Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 Signerer Ugl@.. Håper virkelig du sender inn klage. Jeg fikk også skyllebøtte av en jordmor på sykehuset og jeg klaget da til overjordmoren, noe jeg er veldig gla for i ettertid. Det kan være det allerede ligger mange klager inne, og alle som opplever slike ting bør sende inn klage.. Trist å måtte oppleve slikt ved første svangerskap..
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Å, herregud..... Hun holder tilfeldigvis ikke til i Østfold vel? :-S
Underveis --> Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 Herregud for ei kjerring! Minner til forveksling om de som klagde på sin fødejordmor da mor bannet og jordmor mente at hun måtte be bønn! Å legge inn en klage på dette ville jeg faktisk sterkt vurdert! Hun her er virkelig ikke helt riktig naglet! For å berolige deg, så røkte og drakk jeg før jeg visste jeg var gravid, og Junior har vokst helt fint, og virker frisk og rask. Har 4 uker igjen til termin. Har aldri fått skjennepreken av min jordmor. Følte vel kanskje at hun var litt oppe med pekefingeren fordi jeg er en rimelig avslappet gravid, men etter den første timen liker jeg henne veldig godt og går nå bare til henne. Dropp jordmor og dra bare til lege, og legg denne hendelsen bak det. Det er _ingen_ grunn til at ditt barn ikke skal være helt friskt og raskt, og det er overhode ingen grunn til at du skal tvinges til å føde et sted du ikke vil. Forøvrig så er det nok litt tidlig å hære hjertelyd nå. Jeg husker ikke om hun klemte på magen min på første kontroll hos meg heller, så den biten ville jeg ikke tenkt så mye på, men hele holdningen til denne jordmoren er jo virkelig helt avleggs og utrolig respektløst!
Rapunzella Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 Jeg ville definitivt også sendt en klage på henne. Skriv det du fortalte her - det bør absolutt være nok til at hun virkelig blir satt litt på plass av sin arbeidsgiver. Finnes det noen mulighet for å finne en annen jordmor der du bor? Det kan du spørre legen om. Når det gjelder magemål og hjertelyd så vil min jordmor uansett ikke måle noe sf-mål før etter uke 20, og hjertelyd før uke 13-14, så det skal du ikke stresse så med :-) Min første time hos jordmor (i uke 12) bestod også utelukkende i prating og skjemautfylling, men jeg hadde heldigvis en noe mer oppegående jordmor å snakke med. Send en klage - så kanskje du kan spare andre gravide der du bor for samme gufne opplevelse!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 "Så til nå er det ingen som har kjent på magen min , eller førsøkt å høre hjertelyd,." Dette er helt vanlig så kort på vei som du er.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Den oppførselen hørtes ikke bra ut. Når det er sagt kan ungen faktisk allerede ha tatt skade av røykingen og alkoholen tidlig i svangerskaper. Dette trenger ikke på bli oppdaget for ungen er mange år. Om du vil ha tidlig UL må dere nok bestille og betale for dette selv. Du kan gå til fastlegen din og be om gu for å sjekke str. på livmoren. Ellers hører de ikke etter hjertelyden før du er ca. 15-18 uker på vei(som regel) og maven bruker de ikke å begyne å kjenne på før du er 20-24 uker på vei. Jeg valgte kun å gå til fastlegen i andre svangerskap og var kun hos jordmor 2 ganger i første svangerskap. Leser heller om svangerskapet selv og kun tar sjekkene hos legen.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 Hi, du høres litt vanskelig ut også. Virker som om du tror du er et MEGET spesielt tilfelle. Tidlig ul skal det mye til før en får, og du hadde jo enormt mange issues selv også. MEN, jordmor burde håndtert deg på en annen måte.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #10 Skrevet 22. februar 2009 Hei! Vil bare si at det ikke er vanlig med noe fysisk sjekk ved første kontroll. Da skal bare skjemaet fylles ut og ca. termindato settes. Du kan kanskje ta kontakt med sykehuset du ønsker selv? Det er mye man må ta i sine egen hender å fikse opp i. Jordmødre og leger tar røyking veldig alvorlig, det kan være utrolig farlig, ikke bare for fosteret men for deg selv også. Men det er jo ikke så lett for de som røyker å forstå hvor farlig det er. Hadde de gjort det hadde de aldri tatt i en røyk i utgangspunktet. Ser ikke noe negativt i at jordmor informerte om dette! Men kjemien var tydligvis ikke på topp mellom dere. Anbefaler deg å ta en tur til jordmor innimellom, men kanskje du kan høre om å få en annen? Selv opplever jeg å få mye mer ut av timer hos jordmor enn leger. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #11 Skrevet 22. februar 2009 Jeg er som sagt førstegangs gravid, og har lest en del her inne på forumet. desverre bor vi langt nord i landet, og her er det ikke noen private klinikker som jeg kan dra å ta tidlig ultralyd på. Betaler gjerne selv for å få tidlig ultralyd. Men etter som jeg har hørt av andre her inne, så er det mange som tidlig i svangerskapet har blitt målt og der jm har lyttet etter hjertelyd. Så beklager hvis jeg høres vanskelig ut, men trodde det var vanlig. Når det gjelder det med valg av sykehus, så er det jo ikke lenge siden vi flyttet til den nye byen. Og jeg ønsker å føde nærmere familie og venner, hadde jo vært koslig å kunne få besøk på sykehuset. Ang ks var dette noe jeg ønsket å diskutere med jm, hadde jo håpet det skulle være mulig å få prate med henne på en voksen sivilisert måte. Har ikke bestemt meg for om jeg vil forsøke vanlig fødsel eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #12 Skrevet 22. februar 2009 Jeg kutta ut jm etter et møte. Mye du skriver er reprise, bare at jeg ikke røyker. Røyking klarte du å slutte og mer er ikke mulig. Bra gjort. Å jobbe til permisjon begynner er jo helt naturlig når man ikke er syk. Jeg hadde ikke fysiske problemer og jobbet derfor til siste dagen. Hva gjelder ultralyd, jeg er fra Tyskland og der er det standard med 3 UL, en i hvert trimester. Første allerede i uke 10. Jeg sa det til legen at jeg gjerne vil ha tidlig UL for å bekrefte at ting var ok. Hadde jeg fått avslag hadde jeg tatt det privat. Keisersnitt var jeg bestemt for før jeg i det hele tatt ble gravid. Også dette var jm rystet over. Vel, som sagt, det var første og siste møte med henne, legen var langt mer avslappet. Mitt barn, min kropp. Er jeg misfornøyd med behandlingen går jeg til andre, finnes nok av tilbud.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #13 Skrevet 22. februar 2009 Anonym 13.08 her, jeg skjønner at man har mange tanker om ting og tang og sørlig som førstegangs. Jeg har vel bare glemt det selv;) Du er absolutt i din fulleste rett til å få svar på spørsmålene dine på en ordentlig måte.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #14 Skrevet 22. februar 2009 Heisann. Eg forstår deg godt at du ikke vill gå til jordmora igjenn. Ta det opp med Fastlegen hvordan du hadde det hos jordmora. Fastlegen kan hendvise deg til tidlig ultralyd. Lykke til med graviditeten:)
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #15 Skrevet 22. februar 2009 Jordmødre er like forskjellige som andre mennesker. Noen er profesjonelle, andre er idioter. Synd du traff på en kaliber av den siste sorten. Bra du kan bruke fastlegen din i stedet. :-)
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #16 Skrevet 22. februar 2009 Jeg er ikke HI, men har nok en lik oppfatning. Og i min lille verden er jeg et meget spesielt tilfelle, ja. Og får man ikke tidlig UL, går man og betaler det privat. Ikke verre enn det.
Miss Misantrop Skrevet 22. februar 2009 #17 Skrevet 22. februar 2009 Jeg er ikke sjokkert over jordmoren din, dessverre. Har hørt altfor mange like episoder. Det er fint at du tenker selv og har egne ønsker for egen kropp. Så kanskje barnet ditt også lærer å tenke selv. Å følge ordre fungerte ikke som unskyldning i Nürnbergprosessen og det fungerer ikke nå heller. Ta ansvar for deg selv. Ovenfra og nedholdning mht røyking som du jo har sluttet med kan jeg rett og slett ikke fatte. Hun snakker jo til deg som om du skulle vært 4 år. Nå har vi fritt sykehusvalg så det skal hun bare ikke legge nesen sin oppi. Når det kommer til keisersnitt er det bare å stå på. Du får det om det er det du ønsker. Jeg vil legge til at min jordmor var FANTASTISK. Men HS derimot kan du få av meg.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #18 Skrevet 22. februar 2009 Jeg tviler på at hun sa til deg at du er en dårlig mor. Beklager, her tror jeg HI overdriver noe voldsomt.
Miss Misantrop Skrevet 22. februar 2009 #19 Skrevet 22. februar 2009 Det er iallefall ingen god måte å starte et forhold på fra jordmorsside uten tillit kan man ikke gjøre noe...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #20 Skrevet 22. februar 2009 Men det finnes mange kverrulanter som er gravide også.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #21 Skrevet 22. februar 2009 Slik skal IKKE jordmødre være!! Hadde blitt fly forbannet!! Klag henne inn!!!! KLAG KLAG KLAG!!!!!!!!! Håper du får ei snill og koselig jordmor neste gang
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #22 Skrevet 22. februar 2009 Hun hørtes ikke særlig hyggelig ut, men når det gjelder tidlig UL og endring av sykehusvalg ville du nok møtt akkurat samme reaksjonen uansett hvor du hadde gått til 1. kontroll. Dessutene r det vanlig at dere bare fyller inn skjemaet og beregner ca termin på første kontroll, ikke noe mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå