☠Diamanda Galas☠ Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 hvordan er dere nå? jeg har vært fin frem til uke 10, og etter det har jeg fått mildere men kronisk migrene...utrolig plagsomt, for det hjelper ikke med paracet. til vanlig har jeg hormonbetinget migrene, pluss at den kommer ved stress...da bruker jeg maxalt, og det hjelper stort sett bra. tenkte å prøve akupunktur, men hun ene jeg spurte nektet å behandle migrene på gravide.. noen med erfaringer..tips?
maybaby Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 hei du. Jeg kan ikke si at jeg har "kronisk migrene", men legene antar at min migrene utløses av stress. Har kanskje 3-4 skikkelig vonde anfall i løpet av et år...og flere små som kan avverges hvis jeg går rett og legger meg osv... Må helt ærlig si at jeg personlig ikke har merket noe forskjell på migrenen isvangareskapet (ER NÅ 26 UKER PÅ VEI) ...jeg har hatt 1 skikkelig ille anfall...som mine "gravidgodkjente" medisiner ikke ville ta...varte og rakk...satt nesten i 2-3 dager. Ellers har jeg hatt et par av de der nesten situasjonen... Men jeg har hørt av andre som har mer hormonell betinget migrene at de ofte blir litt bedre altså... Ellers burde du kanskje kontakte en annen akupunktør...for migrene skal ikek være farlig å behandle hos gravide ettersom jeg har hørt. Jeg har vært til behandling for diverse ca 1 gr pr mnd...og han har da jobbet forebyggende på bla migrene punktet..har ikke mistet til nå!=) Masse lykke til uansett...er skikkelig kjipt når vi skal ta minst mulig tabletter...men likevel har lyst å fungere noenlunde.
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2009 takk for svar;-) hvilken medisin tar du som er "gravidgodkjent"? forrige graviditet sa legen at jeg kunne bruke maxalt hvis jeg virkelig trengte det..brukte det da noen ganger, men det endte dessverre i sa( sikkert ikke pga medisiner altså).denne gangen sa legen at han ikke ville at jeg skulle bruke de, men heller holde meg hjemme under dyna hvis migrenen kom!!! han har nok litt rett idet...jeg kan absolutt leve med disse mildere migreneanfallene som sitter i nesten konstant, dersom jeg ikke er på jobb( i bhg!!)...men det er denne samvittigheten da;-) skal prøve å få jevnlig massasje i nakken, for jeg mistenker at mye av problemene ligger der... jeg har også hørt andre bli behandlet for migrene under graviditet..har hørt at hu dama her er veldig sær, altså;-) har vært bedre et par dager nå, så jeg håper på bedre tider;-))
♣ Christiane ♣ Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Hei Høres ut som om vi sliter med akkurat det samme Hormonbetinget, kommer rett før mensen til vanlig + at den dukker opp innimellom hvis jeg er stressa eller veldig sliten, da kommer den jo alltid i helgene når jeg skal slappe av. Trodde kanskje jeg skulle slippe helt når jeg ble gravid, men har hatt en tredagers migrene( helt sykt lanvarig) i uke 5, uke 10 og uke 14 foreløpig. Den blir mildere for hver gang, heldigvis så klarer meg uten tabletter nå. Men det er jo forferdelig slitsomt. Nå er jeg 15+0 i dag og har hodepine som kommer og går hele tiden, men syns den blir gradvis mildere, så håper det beste. Til vanlig tar jeg Imigran, det står at ved bruk på gravide skal ulemper veies opp mot fordelene osv, ikke akkurat noe sterkt klarsignal. Har valgt å droppe de, tar pokker ikke sjansen på noe etter 6 års prøving og 4 prøverørsforsøk. Da får jeg heller bare ha vondt i hodet, hehe. Har fått tilbud om akupunktur av en som driver med dette på gravide. Egen klinikk + at hun er mye på sykehuset i Drammen under fødsler osv. Har ingen betenkeligheter mot å prøve det, hvis det ikke forsvinner innen kort tid.
Guttejenta Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Hei. Eg har hatt migren siden eg var ca 13 år, og anfallene ble verre når eg ble eldre. Men for snart 1.5 år siden kom eg borti på en nettside som var om lavkarbo-diett. Der var det en del kosthold som passer fint for de som sliter med migren. Siden har eg kuttet kraftig ned på stivelse (poteter, spagetti osv) og gikk over til glutenfri/spelt. Og siden har anfallene mine vært mye mindre og mindre. Når eg var ca 6 uker på vei, så hadde eg 2 dagers med migrenanfall (første anfall på ca 5 mnd). Og nu er eg 12 + 1 og har ikke hatt hodepine eller migren siden anfallet. Kanskje dere burde prøve litt av den slags diett og se om det fungerer for dere. Man vil merke stor forskjell etter et par uker, man får mer krefter til å gjøre mer ting, og føler seg mer friskere.
♣ Christiane ♣ Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Lever på lavkarbo diett til vanlig, men det har dessverre ingen innvirkning på homonelt betinget migrene. For de som får migrene at matvarer( eks sjokolade, appelsiner, rødvin osv) så er det nok verdt et forsøk.
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Hei! Har migreneanfall av og til, 15+6 nå. Det virker som om migrenen, som jeg vanligvis har rett før mens, følger vanlig syklus, som om jeg ikke var gravid. Har et anfall hver 4-5 uke kan det se ut til. Prøver å ligge unna medisiner men tar noe hvis det blir for ille... Før jeg ble gravid tok jeg beta-blokker, noe som gjorde at jeg ikke hadde så mange/sterke anfall som før. Disse kuttet jeg ut da jeg oppdaget at jeg var gravid, noe som resulterte i en uke med sammenhengende hodepine. Så jeg tror nok betablokkeren hjalp, siden det å ikke ta den ga hodepine igjen. Den utvider blodårene i hodet, slik at disse ikke får krampetrekninger og dermed gir migreneplager. I teorien. Prøv å snakk med en akupunktør, skader neppe... Bit tennene sammen og hold ut pinen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå