Gå til innhold

Lurer på litt ang sv.skaps diabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 2 gangs, og med førstemann var babyen veldig stor altså 4610gr og hadde også sv.skaps forgiftning på slutten. Noe som kan være normalt sa de.

Har alltid lurt på HVORFOR han var så stor siden jordmor alltid sa at han ikke kom til å være over 4 kilo. Fødsel var jo helt utrolig dramatisk og han ville rett og slett ikke ut. Epuduralen funket kun på foten min. og hadde maserier hverdag 1 mnd før fødsel. Men jaja, jeg glemte nå det etterpå.

Nå er jeg 22 uker på vei. Var på kontroll på fredag og der målte han blodsukker som da var på 6 og jeg var fastende. De sa det var høyt i og med jeg var fastende og at de skulle ta flere tester fordi de mistenkte diabets. Min mor hadde også sv forgiftning men ikke påvist diabetes. Jeg ble født 1mnd før tiden og veide nesten 3600.

Det sier jo at forgiftning KAN komme av diabets og eller?

Jeg er tørst hele tiden, men har vært det veldig lenge i dette sv skapet.

Det jeg lurer på er om noen som vet eller har erfaring med diabetes, hvordan det fungerer. Og hva som skjer videre fram mot fødsel? ++++ Takk på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke med forgiftninga, men stort barn kan man hvertfall få av svangerskapsdiabetes. Jeg hadde inrulinresistens sist (det er trinnet før diabetes) og baby på 4,6 kg. Jordmor sa at det var sannsynligvis derfor jeg fikk så stort barn. du får sikkert en grundig test og nærmere oppfølging. Det kommer jeg til å be om denne gangen også:)

Skrevet

Jeg hadde både svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes med førstemann, og sv.diabetes med nummer to. Men begge mine var under fire kilo, noe som nok skyldtes at jeg tidlig begynte med kostregulering. Jeg fikk veldig tett oppfølging av sykehuset, med jevne vekstkontroller. For meg var det nok å regulere kosten, så jeg slapp heldigvis insulin. Ut fra blodsukkernivået ditt tror jeg du også vil kunne slippe unna med det.

Lykke til! :-)

Skrevet

Eg hadde også svangerskaps diabetes sist og fekk en unge på over 5 kilo... Eg fekk desverre ingen oppfølging at all... Som er heilt feil.. Eg gjekk også 11 dager på overtid som ein ikkje skal.. Så denne gangen veit eg ka eg går til om eg får da igjen og kommer til å forlange ekstra oppfølging..

Masse lykke til og sørg for oppfølging

Skrevet

Hei, jeg fikk påvist høye blodsukkerverdier på et tidlig stadie sist.. rundt 6 mnd på vei, mye grunnet min bror som har diabetes og jeg sjekket meg meg hans apparat fra tid til annen.. Jeg kuttet ut alt unødvendig sukker (dvs sukker som er i mat som leverpostei etc får man ikke kuttet ut, for noe må man jo spise). .. jeg målte jevnlig blodsukker.. Du får resept på blodsukkerapparat og tilbehør hos legen, da slipper du unna kun med egenandel når du kjøper og da blir det ikke så dyrt..Du kan også få kjøpt sticks som måler sukkernivå i urinen. Fastende blodsukker på 6 er for høyt. Til meg sa de at hvis fastende blodsukker var over 6 så var det tegn på at jeg hadde fått i meg for mye sukker dagen før. Det viktigste du kan gjøre er å kutte ut all søt drikke.. Blodsukkeret stiger veldig bare med et glass appelsinjucie. Har du blodsukkerapparat kan du selv sjekke hvilke matvarer som gir høyt blodsukker. Hos meg flyr blodsukkeret i taket av matvarer med hvetemel. Må du ha feks sjokolade så velg de mørke variantene.. Noe må man unne seg ellers blir man sprø.. jeg bruker tenke " en sjokoladebit er bedre enn hele posen" funker veldig bra. Min lille jente var 3660 når hun ble født, så sukkerredusert kosthold er superviktig.hos oss med insulinresistens eller former for diabetes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...