Gå til innhold

Skal man bare overse noen som truer med selvmord?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Diskuterer dette med sambo. Hans eks sendte i over en uke sikkert flere hundre meldinger der hun sa hun kom til å gjøre det. Han ble rådet til å overse meldingene, så ville hun ikke gjøre det mer, for da var det ikke gøy lenger.

 

Men så en dag tok hun en overdose tabletter. Overlevde såvidt. Han syns fremdeles at det er grusomt at han ikke gjorde noe, men vet ikke hva han skulle gjort. De var sammen på den tiden.

 

Hva syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han hadde kommet eller ikke har ikke noe å si. For har en person bestemt seg for å ta livet sitt, så gjør de det uansett.

Noen truer også med selvmord for å få oppmerksomhet, og sier dette hele tiden... og er meget slitsomt og en stor påkjenning for de som står nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal man generelt ikke. Det er en skremmende utbredt myte at de som sier de vil ta livet av seg ikke gjør det. Det er dokumentert feil.

 

Om noen en ikke ønsker å involvere seg spesielt i truer med selvmord, bør man minimum ta kontakt med deres pårørende eller kommunal helsetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å komme frem til noe fasitsvar på dette. Jeg har selv opplevd noenlunde det samme, men i mitt tilfelle kom det aldri noe mer en meldinger om det på telefonen. Vedkommende som sendte meldingene (og som nå er frisk), sier at han utemerket godt også hadde kunnet gjøre det.

 

Det er for sent å sitte og klandre seg selv etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at fler av meg har truet m dette. Men er som anonym over her nevner, at det kun har kommet via sms osv.

De som virkelig mener dette, de forteller det ikke rundt,

de gjør det i stillhet, og alle får sjokk!

De som skriker om selvmord gang på gang på gang,

de sier det for å få hjelp.

Et rop om oppmerksomhet.

Og det snyes jeg man skal ta på alvor! Men, de kommer ikke til å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes ikke man skal overse dette. Bare tull at de som skriker høyest aldri gjør alvor av det. Min pappa tok livet av seg, og han hadde truet med det. Kanskje ikke så mange ganger, men han hadde sagt det flere ganger......Han sto i kø for hjelp. Samme dag som han døde, fikk vi en telefon om at han endelig hadde fått time....Da var det for sent!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hver trussel om selvmord må tas på alvor. Ring legevakten og forklar problemet. Konkrete planer er meget alvorlig. Man har ansvar for sine med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er, som sagt, en myte, anonym. En farlig myte.

 

Det finnes plenty av dokumenterte eksempler på at folk som har tatt livet av seg har gitt klar beskjed om at de ønsker dette lenge på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at dem som velger og overse ett rop om hjelp, vil slite no voldsomt etterp[ om det skulle vise seg og vaere noe mer enn tomme trussler.

 

er det noen som vet om noen sider pa nett, der en kan lese litt om hvordan man kan "hjelpe" en person som vil forlate oss....

Hvordan man takler hverdagen osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken; Noen blir tilbake

er også veldig fin. Jeg syntes det er så forferdelig å se kampanjen til LEVE.NO, og filmen. Har selv sett mange dø av selvmord i min jobb, men også en god venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en vaskelig problemstilling.

I all hovedsak bør man ta slike trusler på alvor! Man vet aldri når det egentlig er en som bare vil ha hjelp!

Men klart det er også mange tilfeller der personen av ulike årsaker har bestemt seg for å begå selvmord, og da synes jeg det er denne personens rett å gjøre det. Så lenge personen er myndig.

Men det vet man jo ikke på forhånd, så da er det lurt å høre på mange av de rådene som står her. Ta kontakt med kommunal helsetjeneste, legevakta, pårørende, hva som helst.

Mange liv kunne vært reddet om folk reagerte!

Men det er også viktig å tenke på hva slags liv personen evt blir reddet til. Hadde f.eks min tante som er bipolar og som har slitt med dtte i over 25 år, prøvd å te livet sitt, ville jeg ikke stoppet henne hvis hun sa hun virkelig, virkelig ønsket det. Live and let die!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bør så absolutt reagere! Selv om denne personen bare truer med det for å få oppmerksomhet, syns jeg at man skal sørge for at han eller hun får den oppmerksomheten han ønsker, for da er det uten tvil et stort behov for å blir sett/hørt... Trenger ikke nødvendigvis å gjøre noe selv, men iallefall ringe helsevesen/politi eller noe. Ingen ville truet med selvmord hvis de hadde det godt med seg selv, så da synes jeg det er en plikt å gjøre noe.

 

Min søster truet med selvmord. Hun sendte melding til alle. Jeg ringte henne opp med en gang, og hun sier at det var det som stoppet henne. For da følte hun at hun betydde noe for meg. Men hun slet lenge psykisk etterpå, og mener fremdeles at hun hadde tenkt å gjøre det, men det hjalp å ha noen å prate med i akkurat det riktige øyeblikket. Man bør kanskje være flinkere å stille opp for folk FØR det når det punktet. Det burde vi iallefall i vårt tilfelle. Hun hadde jo slitt lenge, men vi hadde vært for opptatt til å se sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 17, var jeg sammens med en fyr som truet med selvmord om jeg slo opp, for han kunne ikke leve uten meg.

Slo opp, å sa i fra til foreldrene hans hvordan han hadde truet meg.

(Jeg hadde ganske mange grunner til å faktisk ta den truselen seriøst, han slet med store problemer, men kunne jo ikke bli i forholdet av den grunn.)

 

De kjørte han rett til legen hans, som fikk lagt han inn på lukket avdeling, der ble han i 2 uker.

Å var han på "åpen" avdeling, eller hva jeg skal kalle det i noen uker.

 

Han prøvde aldri å ta selvmord, om det var på grunn av at han fikk hjelp, eller om det bare var trusler for å manipulere meg for å bli i forholdet lenger, vet jeg ikke.

 

Å uansett om folk som truer med å ta selvmord mener det eller ikke, så er man jo uansett syk i hode om man truer med å ta selvmord uten å mene det, normale friske mennesker truer jo ikke med slikt.

 

Men selvom jeg hadde gode grunner til å ta den truselen seriøst, så syns jeg man altid burde ta slike trusler alvorlig.

Hvis man velger å ta det som "tomme trusler" så bør man i allefall si i fra til noen nærme den personen truselen kom i fra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man ikke bør overse slike personer. Truer de med selvmord er det ofte et rop om hjelp!

I enkelte tilfeller kan den som truer være så ustabil at de tar livet sitt for å straffe den som ikke hørte på trusselen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Tenk deg at du ser noen som holder på å drukne som skriker og veiver med armene. Sier du da bare "ikke bry deg om henne, hun roper bare for å få oppmerksomhet!"

 

Ja, visst faen roper hun for å få oppmerksomhet. Hun holder på å drukne og trenger hjelp!!

 

Tenk det samme om de som sier de vil ta livet sitt. Det er et rop om hjelp som må tas på alvor. Alltid!

 

Anonymous poster hash: 7f01d...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren til mannen min sendte slike meldinger i fylla, jeg ringte politiet og de tok seg inn i leiligheten hans.

 

Han var rav dritings og prøvde henge seg i trappeoppgangen uten å lykkes særlig godt da de fant han.

 

To dager på psykiatrisk også ble han skrevet ut. Han skrev aldri slike meldinger til meg igjen, men vet han gjorde det til andre.

 

Han lever enda, men ruser seg jevnlig og er ikke psykisk frisk.

 

Anonymous poster hash: 7ed0d...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom noen truer med slikt i 6 år (tråden er fra 2009), så hadde jeg glatt oversett det. Evt jattet med (etter 6 år med trusler altså, ikke umiddelbart)

 

Anonymous poster hash: d4d72...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det ikke egentlig være en menneskerett å få avslutte livet om man mener det er riktig?

 

Anonymous poster hash: 1f88e...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det ikke egentlig være en menneskerett å få avslutte livet om man mener det er riktig?

 

Anonymous poster hash: 1f88e...4e0

Det er jo ikke ulovlig å ta selvmord?

 

Men for å svare på spm. Min eks truet med selvmord omtrent daglig. Begynte ta på seg sko for å "ta en tur i skogen, du leser om meg i avisen " osv.. Han drev med psykisk terror for å ødelegge livet mitt. Han er psykopat. 

Sånne mennesker MÅ man ignorere selv, ellers kan man bli psykisk ødelagt av å ta del i et slikt spill. 

Men da kan man alltids gi beskjed til familie venner av den det gjelder, så har man i det minste innformert noen andre.

 

En dame jeg bodde med i utlandet tok livet sitt 5 dager etter at jeg og venninnen min dro derfra. Hun var ekstremt psykisk syk og det var egentlig tiil det beste for henne selv at hun endte livet sitt. Hun måtte ta sprøyter ukentlig for å ikke gå i psykose (vandret nedover gata naken, bæsjet i hagen o.l). Satt bare å gråt hver eneste dag de få timene hun var ute av senga.

Og hun nevnte hver dag at hun bare ville dø.

 

Dessverre tar det ofte LANG tid før man får hjelp..Bror min har vært psykisk syk siden han var 15.. Først da han var 42 fikk han plass på et senter for psykisk syke, og trivdes godt.. Da hadde han levd i bilen sin i 2 år.. Det ble et kort opphold for han. Etter et års tid, tok hans bror igjen livet sitt, og da klarte han ikke mer.. Så han endte sitt eget liv bare noen uker etterpå.... 

 

Anonymous poster hash: eba4a...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...