Gå til innhold

Noen som veit? Jeg er rådløs...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det egentlig med ferie og permisjon. Jeg grubler og grubler. Når man har permisjon kan man ta ferien i tillegg da - på slutten? Jeg jobber i skolen og har jo fastlagt ferie, men nå vil årets ferie være i permisjonstiden.

Er det noen som har gode forslag og erfaringer om hvordan man kan ta permisjon både for mamman og pappan? Vi er usikre på hvordan vi skal gjøre det...vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan "fryse" permisjonen din og ta ferie når du ønsker, midt i eller på slutten, etter som hva du vil. 3uker før termin og 6uker etter må være permisjon, det er det eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg foreksempel: Eg skal ut i permisjon i mai. pleier å ha 3 uker ferie juli/august. Men eg vil jo ha ferie i juli/august det året eg begynner å jobbe igjen, så da kan eg jo ikke bruke den opp midt i permisjonen. For de månedene du er i permisjon opparbeider du jo ikke ferie til året etter som normalt. Så blir slik for meg. Eg har 25 feriedager å bruke fra januar-mai 2009 og mai-desember 2010. litt vanskalig forklart kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Spørs litt hva slags policy arbeidsgiveren din har... jeg får feks ikke overført ferien min fra 2009 til 2010, men jeg "fryser" permisjonen min i 5 uker i høst og tar ut ferie da... da får jeg 38 uker med permisjon (har valgt 44 uker med 100 % lønn), og 5 uker ferie før jeg skal tilbake i jobb...

 

Om du får utbetalt lønn fra nav får du feriepenger for 12 uker, om du har 100% lønn, og 15 uker om du har 80 % lønn... Du har krav på full ferie i 2010 også, men er ikke sikkert at du har opparbeidet deg lønn til alle ferieukene...

 

Om arbeidgiver tilltater kan du overføre ferien din fra 2009 til 2010...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du jobber i kommune siden du jobber i skolevesenet... da får du jo lønn fra arbeidsgiver og feriepenger for heler permisjonstiden.

 

Ang ferien i fra i år ville jeg ha spurt arbeidsgiver, har lest om noen lærere som fryser permisjonen sin i 2 mnd på sommeren fordi de har opparbeidet seg rett til ferie og avsp da.. ?

 

I fh til når far tar sin permisjon og hvor mye han tar er jo opp til hva han ønsker... Her skal far trolig ha sin permisjon etter jeg er er ferdig med min. Om jeg fortsatt ammer når far tar sin permisjon har jeg rett på ammetid hver dag... Så jeg får litt kortere arbeidsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer selv, og er i samme situasjon som deg. Avspaseringsferien utgår, råttent, men sånn er det. Ferien i juli er alt vi får, og den kan du velge å ta ut i juli i år, eller spare den til senere i permisjonen (i min kommune MÅ vi ta den ut i juli det året den er, så jeg tar den førstkommende juli). Du får 4 uker+1 dag (ikke 5 uker slik som andre) tillegg på permisjonen din - det er feriedagene, men når du tar dem ut, kan være opp til deg selv.

Jeg skrev "varsel om permisjonssøknad" til jobben min (på eget skjema), og der stod det at "lærere må ta ut lovpålagt ferie i juli", så da var det liksom avklart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer nok dessverre som "nyungen" sier at vi som lærere kun har 4 uker pluss en dag ferie. Jeg tar denne i juli i år og forskyver dermed permisjonen 4 uker frem. Vi har planlagt at han skal ha sine uker med permisjon neste sommer, når jeg har ferie igjen, slik at vi kan ha en lang ferie sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...